З початку жовтня Росія різко знизила експорт скрапленого газу і дизельного палива (ДП) в Україну. А з минулого тижня російський дизель і зовсім перестав надходити на адресу українських імпортерів, пише Лігабізнесінформ з посиланням на інформацію безпосередніх учасників ринку.
Такі дії вже призвели до подорожчання ДТ і автогазу на АЗС по всій Україні. За останні два тижні ціни на газових заправках виросли на 25% і продовжують стрімко рости.
Припинення поставок ДТ в Україну російські постачальники аргументують забороною влади РФ на експорт нафтопродуктів, які можуть бути використані українською армією.
Однак скорочення експорту зрідженого газу не пояснюється взагалі ніяк.
Росія є другим за обсягами після Білорусі постачальником дизельного палива в Україну. За даними консалтингової компанії UPECO, в серпні частка російських постачальників у загальному обсязі імпорту ДТ склала близько 40% (180 000 тонн).
Напругу з поставками російських нафтопродуктів українські імпортери почали відчувати ще з серпня цього року, розповів власник нефтетрейдинговой компанії. Російські продавці почали запитувати у своїх українських контрагентів довідки про кінцевих споживачів продукту.
Вже з кінця вересня без такої довідки від українських трейдерів російські компанії відмовлялися підписувати якісь договори і контрактувати нафтопродукти. При цьому незрозуміло, у кого українські компанії повинні були брати цю довідку.
Експорт бензину і дизпалива був обмежений за розпорядженням Федеральної служби з технічного та експортного контролю, відзначає аналітик UPECO Олександр Сіренко.
"Фактично це стосується всіх нафтопродуктів, які можуть бути використані українською армією. Але заборона торкнулася в першу чергу дизельного палива, - говорить він. - Дійшло до того, що російські продавці просто повертали трейдерам передоплату за паливо".
Такі обмеження призвели до різкого зниження обсягів російського дизпалива на ринку і його подорожчання у інших постачальників.
За першу декаду жовтня імпорт дизпалива скоротився більш ніж у два рази: близько 33 000 тонн, або 18% від усіх поставок, тоді як в серпні їх було 40%.
Дефіцит дизельного палива на українських АЗС навряд чи станеться, вважає директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. Він зазначає, що наш ринок достатньо диверсифікований і ресурсу поки вистачає. Так, нещодавно були збільшені обсяги імпорту з Польщі та Литви.
Якщо для обмеження поставок дизпалива з Росії є формальні причини, то різке зниження поставок зрідженого газу в Україну російськими компаніями ніяк не аргументується.
Тим не менш основний постачальник автогазу в Україну російська "Роснефть" в 5-6 разів знизила відвантаження ресурсу з кінця вересня, повідомив виданню менеджер компанії-трейдера.
"Ще у вересні з Росії в добу надходило в середньому 1 500-3 000 тонн зрідженого газу, а зараз відвантаження йде в обсязі не більше 500 тонн, - говорить Сіренко. - При цьому якісь розумні пояснення з російської сторони відсутні".
Російський зріджений газ зараз займає близько 70% в частці імпорту, тому замістити його продуктом з інших напрямків в короткий період часу дуже складно.
"До штучних проблем з російськими поставками додалися ще два фактори, - говорить Куюн. - Це зупинка Мозирського НПЗ (Білорусь – ред.) на ремонт і перехід Речицького газопереробного заводу (також Білорусь) на виробництво окремих фракцій (окремо пропан і бутан, - ред.)".
Все це позначилося на внутрішніх цінах. З початку жовтня середні роздрібні ціни на газових заправках підвищилися на 25% - з 7,9 до 9,8 грн/літр.
"Враховуючи невеликі запаси палива у продавців і обмежені поставки з Росії, найближчим часом зріджений газ в Україні дорожчатиме", - вважає Сіренко.
Учасники ринку не бачать, що ситуація може змінитися. Як вважає глава WOG Сергій Корецький, до кінця року постачання навряд-чи не відновляться.
Раніше ZN.UA писало, що нелегальні газові заправки завдали шкоди київським бюджету у 100 млн грн.Більшість АГЗП в Києві розміщені незаконно. Напасть не тільки загрожує техногенними катастрофами, але і завдає багатомільйонні збитки.