UA / RU
Підтримати ZN.ua

В Україні знову почалося зростання цін на пальне: ескперти розійшлися, чи є для цього підстави

15 найбільших мереж АЗС вже підвищили ціни на бензин на 1 грн/л, а бренди, афільовані з групою "Приват", вже підвищували ціну двічі, загалом на 2 грн/л.

На АЗС в Україні почала відчуватися нестача пального через великий попит на бензин як на пальне для генераторів, а низка АЗС почала підвищувати ціни на пальне  через необхідність встановлювати генератори та систем Starlink на заправках. Проте експерти розходяться, чи справді перераховані фактори впливають на ціни в тій мірі, в якій вже відбулося здорожчання палива, пише delo.ua.

Так, лише на минулому тижні 15 найбільших мереж АЗС підвищили ціни на бензин на 1 грн/л. Причому бренди, котрі афільовані з групою "Приват", підвищували ціну двічі, загалом додавши до ціни бензину 2 грн/л.

УЧАСНИК РИНКУ: ЦІНИ ЗРОСЛИ І ЗРОСТУТЬ ЩЕ БІЛЬШЕ

Як вважає засновник групи "Прайм" Дмитро Льоушкін, тенденція підвищення цін на пальне лише на своєму початку.

Так, на минулому тижні низка операторів АЗС підвищила ціну на бензин на 1 грн/л. Зростання ціни пов'язано з відключеннями електроенергії та необхідністю операторів встановлювати на АЗС генератори. Також блекаут та перебої в роботі мобільного інтернету привели до проблем в роботі заміських АЗС. 

За словами Льоушкіна, мережі АЗС підвищили ціни на пальне, заклавши в ціну вартість використання генераторів та систем Starlink. 

Крім того, наразі ринок очікує певного дефіциту пального в ЄС, через відмову від російської нафти та необхідність переорієнтації європейських нафтопереробних заводів на ресурс з країн Перської затоки.

В перспективі це може призвести до зростання ціни на бензин ще на 1 грн/л.

До того  через великий попит на бензин як на пальне для генераторів вже зараз на деяких АЗС спостерігається нестача пального. За словами Льоушкіна, нестача посилюється через неможливість купити пальне великими танкерними нормами.

"Коли країна долала паливну кризу, сформувалося два основні джерела поставки пального: через західний кордон автонормами та через порти гирла Дунаю танкерами. Зараз купити танкерну норму пального неможливо, тому всі почали возити пальне автонормами. Це призвело до заторів на кордоні. Наприклад румуни вже не виділяють бензовози в окрему колону і ми мусимо стояти в черзі як усі", - каже Льоушкін.

Крім того, за словами Льоушкіна блекаут на минулому тижні викликав серйозні перебої зі зв'язком в деяких областях, що зробило неможливим роботу касових апаратів та паралізувало роботу АЗС.

"Десь ми повністю зупиняли роботу, а десь вивозили касові апарати на 20 км, щоб зловити інтернет. У Вінницькій і Полтавській областях взагалі не було покриття, але на кінець тижня ситуація стабілізувалась", - каже Льоушкін.

При цьому попит на пальне в Україні лише зростає, зокрема через активне використання генераторів, наголошує Льоушкін.

ЕКСПЕРТ: В ЄВРОПІ ТРЕНД НА ЗНИЖЕННЯ ЦІН, А УКРАЇНСЬКІ ОПЕРАТОРИ ЦІНИ ПІДВИЩУЮТЬ

Водночас  аналітик профільного видання "НафтоРинок" Олександр Сіренко зазначає, що хоча мережі підвищили вартість пального, мотивуючи це необхідністю використання генераторів та Starlink, їх додаткові видатки через відключення світла значно менші за 1 гривню.

"Не виключено, що в підвищення ціни включили й вартість обладнання, однак і ці додаткові видатки є значно меншими за 1 гривню на літрі. До того ж за останній місяць ми спостерігаємо падіння ціни на нафту. Ціна на Brent зараз складає 81 долар за барель і продовжує падати. Разом з ціною на нафту падають котирування на пальне: ціни на бензин знизилися на 22%, а ціна на дизельне пальне - на 13%. Тобто в Європі тренд на зниження цін, а українські оператори ціни підвищують", - каже Сіренко.

Нагадаємо, на світових ринках навіть російська нафта впала до $52 за барель. Хоча це дешевше, ніж стеля, яку намагаються встановити в Європі на сиру російську нафту на рівні 65$.