UA / RU
Підтримати ZN.ua

В Україні почала успішно діяти нова схема постачання палива без Росії та Білорусі – експерти

Кількість палива, що постачається, зросла порівняно з 2021 роком на 9%

За перші чотири місяці року українські імпортери організували стабільне постачання палива в Україну в обсягах 2,3 млн тонн бензину і дизельного пального за ринковими цінами. “Це на 7% менше, ніж за аналогічний період минулого року, але на 9% більше, ніж довоєнного 2021-го. Це означає, що нова система постачань пального з Європи і надалі успішно функціонує, руйнуючи колишній міф про неможливість життя без Росії та Білорусі”, – пишуть у публікації на ZN.UA “Точка опори: як працює ринок пального у 2024 році”, директор ВАТ “Консалтингова група А-95” Сергій Куюн та Наталія Курган, журналіст “Консалтингової групи "А-95”.

Нова схема “бензинового коридору” має особливості

Водночас нова система постачання палива має і свої особливості, яких раніше не було. Варто нагадати, що діючи на упередження наслідків ембарго проти Росії, імпортери у 2023 році побили всі можливі рекорди на поставки. “До ажіотажних постачань тоді доклав руку й уряд, який на той час ще не отямився від кризи навесні 2022-го, а тому наполегливо рекомендував трейдерам створювати запаси. Є інформація й про те, що урядовці транслювали хвилювання Європи й США, які теж побоювалися можливих проблем”, – зазначають автори публікації.

В очікуванні руйнації російської бензинової монополії – рекордні закупівлі

За оцінкою експертів, це в цілому було очікуваною позицією ринку, оскільки паливо, що розповсюджувалось на ринку у 2021 році на 54% було виключно російського виробництва. “В результаті і європейці, й українці навезли стільки, що розпродували його до літа. Це створило високу базу порівняння та враження зменшення ринку. Насправді 2024 рік є просто більш стабільним, у тому числі й через спокійне проходження зими”, – аналізують поточну ситуацію та ретроспективу розвитку ринку автори публікації.

Залізниця замінила автотранспортування бензину

Водночас ринок має певні ризики і сьогодні. Більшість з них не має простої і швидкої відповіді, хоча згодом, він стабілізується. Наприклад величезним викликом стало блокування польського кордону з перших числі лютого до кінця квітня. Такі непередбачувані події призвели до стрімкої втрати частки бензину, який поставляється автотранспортом. У відсоткових показниках, втрати для постачань з Польщі становлять 84%, а для Литви – 55%. “Втрачені обсяги було компенсовано “залізничним” ресурсом: імпорт бензину залізницею збільшився більш як удвічі”, – вказують на розвиток ринку, експерти.

Як повідомлялось раніше, сплеск ударів українських безпілотників по нафтопереробних заводах у глибині Росії змусив Кремль захищати власну територію, водночас воюючи проти свого сусіда. Але ці атаки також призвели до немислимого — у Росії почав закінчуватися запас бензину для власних потреб.