Державна служба України з безпеки на транспорті ("Укртрансбезпека") зупинила дію ліцензії АТ "Укрзалізниця" на перевезення пасажирів та небезпечних вантажів. Про це заявила голова спеціальної Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради, що була створена для перевірки та оцінки стану "Укрзалізниці", Юлія Гришина.
Наказ Укртрансбезпеки №1044 датований 30 грудня 2021 року.
"Фактично, вже з 11 січня 2022 року УЗ має припинити перевезення пасажирів та небезпечних вантажів", - наголосила Гришина.
Підставою для видання наказу стала низка виявлених перевіркою грубих порушень ліцензійних умов з боку "Укрзалізниці". А саме:
- призначення очільниками пасажирської та вантажної вертикалі, що здійснюють ліцензійні види діяльності, невідповідних за освітою та досвідом людей (не залізничників);
- відсутність у належному обсязі керівників структурних підрозділів, відповідальних за ліцензійну діяльність всередині філій;
- відсутність структури координації та управління ліцензійною діяльністю;
- відсутність сертифікатів відповідності ліцензованих видів діяльності регламентам.
"Можливо будуть шукати якісь виходи з цієї ситуації, але факт є фактом - УЗ не дотримується ліцензійних умов, тобто не виконує всі необхідні вимоги контролюючого органу щодо організації перевезень пасажирів та небезпечних вантажів", - наголосила голова ТСК.
Водночас очільник "Укртрансбезпеки" Євген Зборовський не вбачає в наказі №1044 нічого особливого, і вважає, що до 11 січня "Укрзалізниця" впорається з проблемами.
"Наказ набирає чинності лише у разі невиправлення порушень. Фактично, це попередження про можливе скасування ліцензії, а не саме скасування.", - підкреслив Зборовський.
Він також наголосив, що перевірка додержання ліцензійних вимог — це стандартна процедура, яка передбачає у разі виявлення низки порушень винести відповідне рішення щодо зупинення дії ліцензії.
За словами Зборовського, у липні 2021 року, вперше за п’ять років, співробітники Укртрансбезпеки провели планову перевірку додержання "Укрзалізницею" ліцензійних вимог. Насамперед безпекової складової. За результатами перевірки було встановлено 116 невідповідностей (порушень), про які було повідомлено минуле керівництво АТ "Укрзалізниця".
Натомість колишнє керівництво компанії відмовилось від співпраці.
"Ми запропонували розробити спільний план щодо виправлення ситуації, однак на заплановану зустріч ніхто не з'явився, а на адресу Укртрансбезпеки надійшов формальний лист-відписка", - розповів Зборовський.
Одразу після зміни керівництва "Укрзалізниці", за словами очільника "Укртрансбезпеки", почалася спільна підготовка до нової позапланової перевірки з метою встановлення реальної ситуації в компанії. Саме про результати цієї перевірки і йдеться в наказі №1044.
Нагадаємо, у вересні 2021 року Верховна Рада прийняла в цілому проект постанови про звіт Тимчасової слідчої комісії (ТСК) з перевірки стану "Укрзалізниці". Звіт стосувався розслідування фактів порушення в діяльності підприємства, результатом чого стало значне погіршення технічного стану УЗ і виробничих показників.
Згідно зі звітом, протягом 2015-2020 років щорічне скорочення вантажообігу становило близько 2,5%, проте в 2020 році воно склало вже 4,9%, а за перший квартал 2021 року - 6,8%.
Як писала ZN.UA, у травні 2021 року банківські рахунки "Укрзалізниці" было арештовано виконавчою службою за неповернуті борги. Проте голова правління Ощадбанку, свідомо йдучи на порушення закону, наказу про арешт не виконав.