Щороку залізниця поступово втрачає вантажну базу. А у промисловому виробництві, як і раніше, переважають насипні/навалочні вантажі з низькою доданою вартістю кінцевого виробництва. Такі вантажі перевозять виключно залізницею. Частково на втраті вантажної бази "Укрзалізниці" позначається призупинення роботи малодіяльних залізничних станцій. З точки зору доходів залізниці відмова від низькоприбуткових маршрутів допомагає згенерувати вищі прибутки. Проте є й інший бік справи - вантажовласники. Виробникам і постачальникам промислової продукції частіше доводиться розглядати альтернативи залізниці (перевезення вантажівками або річним транспортом). Деякі із них мають обирати - закривати виробництво чи підвищувати витрати на логістику.
Про це в своїй статті для DT.UA пише Оксана Затворницька, старший економіст Центру економічної стратегії. За її словами, український ринок залізничних перевезень залишається фрагментованим: є ринок вагонів (станом на кінець 2018 р. в Україні налічувалося до 75 тис. приватних вагонів, тоді як вагонів "Укрзалізниці" - 104 тис.), відсутній ринок тяги, а колії загального користування належать "Укрзалізниці". І користуватися ними має виключне право сама залізниця.
"Станом на середину 2018 р. 2308 магістральних вантажних локомотивів належали "Укрзалізниці", а в приватній власності перебувало 157 магістральних локомотивів. Зараз в Україні відсутні закони та регулювання, які дозволяли б приватним власникам використовувати їхні локомотиви на коліях загального користування. Тому приватні локомотиви задіяно в перевезеннях лише частково - на певних ділянках (у рамках окремих експериментів АТ УЗ) або виключно немагістральними лініями", - зазначає експерт.
Автор вказує, що нині в парламенті перебуває на розгляді законопроект №9512 "Про залізничний транспорт", який відкриває ринок України. Він визначає нову організацію та принципи роботи залізничного транспорту та тяжіє до європейської моделі ринку. Таким чином, "Укрзалізниця" втратить частину ринку вантажних і пасажирських перевезень. Разом із цим знизяться потреба в оновленні/заміщенні рухомого складу та боргове навантаження на підприємство, на ринку з'являться нові перевізники, а вантажовласники зможуть обрати перевізника, перевізники при цьому конкуруватимуть один з одним на маршрутах.
Експерт підкреслює, що для створення ринку рівною мірою потрібні нормативно-правове середовище, ринкові інститути, готовність приватних операторів прийти на український ринок і дотримуватися правил роботи на ньому.
Детальніше про необхідність реформ залізничного транспорту читайте в статті Оксани Затворницької "Стати на нові рейки" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".