Так, індекс споживчих настроїв (ІСН) у лютому 2011 року впав на 6,9 пункту та становив 68,1. Оцінка поточного становища погіршилася на 8,4 пункту до значення 61,2. Таким чином, споживчі настрої українців повернулися на рівень кінця 2009 року.
Про це свідчать дані дослідження споживчих настроїв в Україні, яке щомісяця здійснює компанія GfK Ukraine.
Складові цього індексу змінилися наступним чином:
- індекс поточного особистого матеріального становища (x1) впав до значення 64,2, що на 4,4 пункту менше показника січня 2011 року;
- одночасно зафіксоване суттєве падіння індексу доцільності робити великі покупки (х5) на 12,4 пункту до значення 58,3.
В економічних очікуваннях переважав песимізм, на що вказує падіння відповідного індексу на 6 пунктів до значення 72,7. Складові цього індексу змінилися наступним чином:
- індекс очікуваних змін особистого матеріального становища (х2) зменшився на 4 пункти до значення 77;
- індекс очікуваного розвитку економіки країни впродовж найближчого року (х3) зменшився на 4,3 пункту до значення 69,2;
- індекс очікуваного розвитку економіки країни впродовж найближчих п’яти років (х4) упав найсильніше – на 9,6 пункту до значення 72.
Погіршилися очікування динаміки безробіття, які додали 2,1 пункту і сягнули значення 129,5. Дещо покращилися інфляційні очікування населення України, які впали на 4,6 пункту до значення 183.
Погіршення споживчих настроїв тривало майже на всій території України. Найбільше падіння ІСН зафіксовано у столиці України (на 15,4 пункту), Північному (на 12,9 пункту) та Східному (на 8,8 пункту) регіонах.
У великих містах з населенням понад 500 тис. погіршення споживчих настроїв було найсуттєвішим – на 25,4 пункту. В мешканців великих міст значно погіршилися економічні очікування та наміри робити великі покупки. За рахунок очікувань посилився песимізм серед мешканців сіл – ІСН впав на 10 пунктів.
Щодо рівня доходу, то найбільшим чином ІСН впав для респондентів з високими статками – на 10,6 пункту. У заможних погіршилися економічні очікування та наміри робити великі покупки.
«Різке падіння довіри до влади спровокувало падіння споживчих настроїв, незважаючи на економічне пожвавлення. Це відображається у більших темпах падіння довгострокових очікувань. Зокрема, в базовому для влади Східному регіоні індекс очікуваного розвитку економіки країни впродовж найближчих п’яти років впав за місяць на 14 пунктів. Наслідком цього стало зменшення схильності до великих покупок, що може загальмувати зростання внутрішнього попиту», – коментує Гліб Вишлінський, заступник директора GfK Ukraine.
Протягом червня 2000 року – січня 2011 року дослідження споживчих настроїв в Україні було спільним проектом компанії GfK Ukraine і Міжнародного центру перспективних досліджень. Починаючи з лютого 2011 року GfK Ukraine є єдиним виконавцем цього дослідження.