UA / RU
Підтримати ZN.ua

Українські покупці переходять з ринків на магазини та супермаркети

За даними дослідження Comcon Ukraine, що проводилося Українською маркетинговою групою UMG, кількість покупок взуття та одягу, зроблених населенням на ринках, впала з 71% у 2008 році до 53% у 2010-му.

У той же час частка подібних товарів, придбаних у фірмових магазинах, зросла з 28% у 2008-му до 38% у 2010 році. Зросла вона і в супермаркетах - з 12% у 2008-му до 16% у 2010-му.

Фахівці відзначають, що торгівля дорогими товарами споживання (шкіра, дублянки тощо) на ринках падає, а торговці розоряються. Масово закриваються магазини, що торгують дешевим товаром, і відкриваються дорогі фірмові магазини, не дивлячись на кризу і падаючий рівень доходів населення.

Багато спостерігачів відзначають, що Україна повторює сумнозвісний досвід Аргентини початку 1990-х, де людям, що звикли жити на широку ногу, довелося після кризи різко скорочувати свої витрати.

«Сьогодні в Україні на ринку будь-яких товарів відбувається дуже серйозний поділ суспільства з практично повним зникненням середнього класу, - коментує генеральний директор Української маркетингової групи UMG Артур Герасимов. - Одна з тем досліджень, якими ми постійно займаємося, це споживчі товари і все, що стосується купівельної спроможності людей. З результатів цих досліджень помітно, що бідні стали ще біднішими, а середній клас опустився ближче до рівня малозабезпечених громадян. Втратили частину своїх доходів у 2008-2009 рр. і багаті, які стали споживати щось рідше.

Останнім часом відбувся стрибок вгору, багаті починають «підніматися», причому набагато швидше, аніж ті, хто знаходиться у середині або внизу соціальної драбини. Криза ніяк не позначилася тільки на споживанні дуже багатих, тобто якщо у людини було 100 мільйонів, а стало 50, це ніяк не відбилося на її повсякденних витратах».

З настанням кризи середній і матеріально незабезпечений класи відразу ж відмовилися від великих покупок - квартир, машин тощо, але не хотіли заощаджувати на продуктах харчування, одязі, походах у місця розваг. Так було до літа 2009 року, коли у цих двох класів скінчилися заощадження і довелося жити на одну зарплату. А оскільки у психології українців є потяг відкладати «на чорний день», - то й менше, ніж на одну зарплату.

Восени 2009 року відбувся свого роду якісний стрибок у споживанні: зменшилася не тільки кількість споживаної продукції, але і стався її перехід на якісно інший рівень. Люди почали купувати більш дешеве.

З 2010 року відзначається певна стабілізація і навіть зростання споживання, яке почалося зверху вниз. Щоправда невідомо: чи дійде це зростання до малозабезпечених громадян. У світлі прийняття нового Податкового кодексу та інших непопулярних дій уряду це здається малоймовірним.

Детальніше читайте у свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» у статті Наталії Вареник «Ринок іде з...ринку».