Постійне збільшення дотацій до Пенсійного фонду об'єктивно загострює необхідність реформування пенсійної системи. Хоча різких рухів у реформуванні нинішньої солідарної системи очікувати важко, Україні слід розглянути поступовий перехід від чисто солідарної до солідарно-облікової, або як її називають у Швеції, умовно накопичувальної системи.
Про це в статті DT.UA пише експерт з бюджетних питань, колишній народний депутат Юрій Ганущак.
Як пояснює експерт, що суть цієї системи полягає в тому, що щорічно розраховується індекс вкладу людини в Пенсійний фонд як показник відрахувань в фонд до рівня цін або середньої зарплати по країні. Останній параметр статистично більш коректний, а політично - більш прийнятний. Сума цих індексів за період активного життя людини складає вихідний індекс, який ділиться на прогнозовану кількість років проживання на пенсії і є персональним довічним коефіцієнтом. Розмір пенсії дорівнює добутку цього коефіцієнта на середню зарплату по країні за минулий рік.
"Справедливість цього підходу полягає в тому, що враховується не просто стаж роботи, а саме реальні внески у Пенсійний фонд. При цьому відстежується інфляція, яка здебільшого корелює з середньою зарплатою", - пояснює Ганущак.
Особливості професії можна враховувати як розміром оплати праці, так і ставкою відрахувань у Пенсійний фонд. Останнє стосується професій, де зношуваність людського організму об'єктивно вище, тому вихід на пенсію у відносно молодому віці виправданий. Це професії з так званої гарячої сітці - металурги, шахтарі. Також професійні спортсмени, військові, які з урахуванням вимоги до фізичного стану змушені залишати це заняття у відносно молодому віці.
Слід також зробити диференційовану шкалу таких відрахувань та для державних службовців залежно від стресових навантажень і корупційних спокус, пов'язаних з посадами. Це дозволить вже в 45-50 років, маючи необхідний професійний стаж, виходити на пенсію, яка досить висока і при цьому реально зароблена, а не обумовлена останнім місцем роботи, як це зараз є, наприклад, у держслужбовців.
"Ця система дасть можливість позбутися від усіх відомчих пенсійних систем, оскільки прив'язка буде тільки до одного параметру - реальним виплат у Пенсійний фонд", - підкреслює він.
Якщо організувати широку роз'яснювальну кампанію, то кожна людина заздалегідь може розраховувати свою майбутню пенсію, виходячи з щорічних індексів.
"Правда, у цьому криється великий недолік з точки зору політиків - система стає надто прозорою. Тобто неможливо буде маніпулювати з пенсійним питанням, мобілізуючи електорат підвищенням пенсії - математична формула не буде давати політичних люфтів" - резюмує фахівець.
Сьогодні солідарна система забезпечує левову частку пенсійних виплат. Система непрозора, з величезною кількістю спеціальних відомчих пенсій. Але при всіх її недоліках ховати її рано. Насамперед тому, що є хоч і слабка, але кореляція вкладу людини у функціонування Пенсійного фонду та розміру пенсії. Неперервність виплат пенсій за рахунок вкладів працюючих забезпечує соціальну стабільність.
Більше читайте у статті Юрія Ганущака "Пенсійне банкрутство держави: чи є вихід?" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".