В Україні АЗС безкарно продають під виглядом іменитого бензину неякісні продукти. При цьому лабораторні перевірки якості бензину і дизельного палива припинені, а діяльність компаній, що випускають і реалізують неякісні нафтопродукти, не тільки не присікається, але фактично заохочується.
Як пише у своїй статті "Бездоглядна якість" експерт Сергій Сапегін, бездіяльність держави призвела до того, що до третини продажів нафтопродуктів благополучно знаходяться в "тіні".
"Захопившись адміністративним регулюванням і не дозволяючи трейдерам адекватно реагувати на процеси, що відбуваються на світовому ринку, уряд залишив операторам лише два шляхи для збереження бізнесу - необґрунтоване завищення цін або "оптимізацію" якості нафтопродуктів", - йдеться в статті.
Як зазначає експерт, зараз власники роздрібних мереж масово вивели на ринок "преміальні" нафтопродукти, що дозволяють збільшити виручку на 5-15% завдяки націнці "за якість". Так, на даний момент дві третини українських АЗС пропонують два десятка марок бензину "з ім'ям". При цьому мало хто з трейдерів здатний довести, що споживчі характеристики такого палива виправдовують встановлену для нього націнку.
"Відрізнити за ціною дрібнооптові партії бензину різної якості не можливо. Становище в даному сегменті ускладнюється тим, що згідно з чинним законодавством власники нафтобаз не зобов'язані мати власні випробувальні лабораторії, через що останні практично зникли з усієї системи дрібного опту", - пише Сапегін.
Він зазначає, що періодичні заяви політиків про початок перевірок автозаправних станцій "вже сьогодні" і показові процеси проти окремих порушників проблему не вирішують. Так що на часі лабораторним контролем якості нафтопродуктів займаються лише власники національних мереж і громадські організації, яким також складно щось довести.
Крім того, на думку експерта, нестача якісних нафтопродуктів в Україні існує давно, але вона викликана зовсім не відсутністю попиту або технологічною відсталістю вітчизняних підприємств.
"Виробляти в нашій країні нафтопродукти європейської якості просто невигідно. Суб'єкт господарювання, який зважується на цей крок, потрапляє у складну ситуацію, оскільки змушений конкурувати з власниками десятків документів на всілякі альтернативні палива та їхні "досвідчені партії". Останні масово реалізуються під виглядом нафтопродуктів відомих підприємств з використанням їхніх же сертифікатів відповідності та паспортів якості, підробити які нескладно", - йдеться в статті.
Як повідомлялося раніше, голландці купують заправну мережу Ставицького. Голландський інвестиційний фонд придбає мережу заправних станцій чиновника режиму Януковича.