UA / RU
Підтримати ZN.ua

У відділенні ГТС від газовидобутку Україна вирішила піти найрадикальнішим шляхом

Головний сенс проголосованих змін до закону "Про трубопровідний транспорт" - створення передумов для реалізації Третьої газової директиви ЄС, причому в її найрадикальнішому варіанті - відчуження та продаж ГТС іншій компанії.

Прийнявши законопроектом № 9429-1 про реформування нафтогазового комплексу, Україна виконає вимогу ЄС з розділення газовидобутку і транспортних мереж, але в самому радикальному з можливих варіантів.

Про це в своїй статті для ZN.UA пише юрист Олександр Малиновський, партнер «Грант Торнтон Україна».

Автор нагадує, що, приєднавшись в грудні 2010 року до Європейського енергетичного співтовариства, Україна, серед іншого, взяла на себе зобов'язання імплементувати Третю газову директиву до 1 січня 2015 року.

Директива зокрема встановлює більш жорсткі вимоги щодо лібералізації газового ринку і передбачає відокремлення виробничих (видобувних) потужностей від транспортних (трубопровідних) мереж.

«Цей документ встановлює вимоги щодо майново-правового роз’єднання (так званої вертикальної дезінтеграції), які поширюються не лише на газові компанії ЄС, а й на енергетичні компанії, що діють на ринку ЄС», - уточнює Малиновський.

При цьому юрист звертає увагу, що один із варіантів вертикальної дезінтеграції передбачає обов’язок газовидобувних компаній продати транспортну (трубопровідну) мережу незалежній компанії. Інший варіант передбачає збереження власності газовидобувної компанії на транспортну (трубопровідну) мережу, але виключає будь-яку участь газовидобувної компанії в управлінні такою мережею, яке передається незалежним операторам.

«Зміни, передбачені законопроектом №9429-1, є необхідними лише для реалізації Третьої газової директиви (причому в її найрадикальнішому варіанті)», - робить висновок автор.

При цьому необхідно враховувати, уточнює він, що Друга газова директива (вимога про розширення доступу третіх сторін до газотранспортної інфраструктури) досі не імплементована в Україні в повному обсязі.

І Друга газова директива, і Закон України «Про засади функціонування ринку природного газу» (зокрема, стаття 16) передбачають можливість існування вертикально інтегрованої компанії, яка об’єднує у собі функції видобутку, транспортування й реалізації природного газу. Втім, відзначає Малиновський, така незалежність не передбачає обов'язкової зміни права власності на активи вертикально інтегрованої компанії. !zn

Детальніше про те, якими можуть бути наслідки остаточного ухвалення закону № 9429-1, читайте в статті Олександра Малиновського "Газовий лабіринт" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".

Читайте також:

«Нафтогаз» почав підготовку до продажу ГТС


Без реформування «Нафтогазу» ЄБРР не дасть Україні грошей на модернізацію ГТС

Від зволікання в імплементації Другої газової директиви ЄС виграє тільки Москва і бізнес

В уряді запевняють, що шляхи створення консорціуму з управління ГТС залишилися

Рік членства України в Енергетичному співтоваристві: труднощі перекладу