UA / RU
Підтримати ZN.ua

У "Нафтогазі" вважають скоріше шкідливим, ніж корисним нинішній законопроект про НКРЕКП

Питання про НКРЕКП набуває актуальності - політичної і особливо соціальної.

Директор з розвитку бізнесу НАК "Нафтогаз України" Юрій Вітренко вважає законопроект №2966-д про НКРЕКП надзвичайно важливим, і він особисто неодноразово протягом принаймні останнього року підкреслював необхідність його прийняття. Але зараз він просить шановних депутатів ще раз подумати, перш ніж приймати цей закон. Тому що, на думку Вітренка, цей закон у його нинішньому вигляді завдасть набагато більше шкоди, ніж принесе користі.

У коментарі DT.UA він пояснив, чому так вважає.

"Я чую аргументи, що зараз це єдино можливий компроміс, треба приймати в першому читанні, а потім можна буде все змінити між першим і другим читанням.

Мені складно сказати, наскільки ймовірним є варіант внесення суттєвих змін між першим і другим читаннями. Можу точно сказати, що будуть намагання всіх "розвести" і нічого не змінювати, маніпулюючи бажанням багатьох наших партнерів на Заході поставити собі галочку за цю багатостраждальну реформу і не перейматися, що це чергова профанація, а не реальна реформа.

Також мені складно сказати, чи не варто зачекати змін в уряді, і щоб саме прем'єр-міністр вносив цей законопроект. Мені особисто зрозуміло, що уряд не зможе провести реформу енергетики без справжньої реформи Регулятора.

Законопроект у його теперішньому вигляді - це, навпаки, прямий шлях до дискредитації ринкових європейських реформ.

Сподіваюся, що депутати краще можуть оцінити вірогідність внесення суттєвих змін у законопроект між першим і другим читаннями та порівняти її з вірогідністю призначення нового уряду. Саме від цього, як я розумію, має залежати рішення депутатів, чи голосувати за цей закон", - зауважив Юрій Вітренко.

Серед вад законопроекту Вітренко відзначив найсуттєвіші, на його погляд: "Нам необхідно створити ефективний ринок газу. Ключові вимоги для цього: прозорість, цілісність ринків (доступ до інфраструктури), закон "один для всіх" (rule of law). Задовольнити ці вимоги неможливо без компетентного та незалежного (від конфліктів інтересів) Регулятора ринку. Критично важливою при цьому є довіра учасників ринку - вони мають повірити, що Регулятор буде саме таким.

Чи досягає цей законопроект цих цілей? Ні, не досягає. Чому? Експерти публічно вказують на спірну конституційність цього законопроекту, зокрема щодо передбачених повноважень президента. В Конституції такі повноваження не передбачені, і є рішення Конституційного суду, що президент має діяти тільки в межах повноважень, встановлених Конституцією. Тобто відразу ставиться під питання дотримання принципу законності (rule of law).

Також експерти вказують на те, що в українських реаліях це робить Регулятора залежним - від того, хто зможе зробити так, щоб суди не визнавали незаконними призначення членів Регулятора та його рішення (не кажучи вже про інші негативні наслідки тиску на суддівську гілку владу). Якщо ніхто не буде вважати Регулятора незалежним від президента, але при цьому його будуть називати незалежним, то це - найгірший варіант, бо лицемірство вбиває довіру".

Юрій Вітренко навів ще один приклад проблем з цим документом. Законопроект не дозволяє іноземцям бути членами Регулятора, але прописано вимоги до керівного досвіду.

"Нам потрібна компетентність у реалізації завдань пострадянських політиків та олігархів чи нам потрібна компетентність у європейському регулюванні?

Ще одна проблема. Сфери газу та електроенергії суттєво відрізняються від сфери комунальних послуг. Сфера газу та електроенергії може і має бути лібералізована, мають бути створені конкурентні ринки. На цих ринках повинен діяти регулятор саме ринку, який реалізовував би інтереси споживачів не за рахунок занижених тарифів, а за рахунок забезпечення ефективності ринку, зокрема вільної конкуренції.

Сфера комунальних послуг - це поки що зовсім інший випадок. Регулятор цієї сфери не зможе уникнути політичної залежності через проблему тарифів на тепло та воду. Тобто тут потрібно чесно визнати, що регулятор цієї сфери не може поки бути незалежним", - пояснює він.

Таким чином, резюмую Вітренко, якщо не лицемірити (щоб була довіра), то необхідно робити окремо регулятора ринків газу та електроенергії та регулятора для сфери комунальних послуг. І це далеко не всі проблеми цього законопроекту, зазначив представник "Нафтогазу".

Більше читайте у статті Алли Єрьоменко "Яким повинен бути регулятор енергоринку та житлово-комунальних послуг?" у свіжому випуску "Дзеркала тижня. Україна".