UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ціни на пальне: як ринок реагуватиме на блокування кордонів України та зростання попиту в посівну кампанію

Учасники ринку не очікують сплеску цін та дефіциту палива.

Учасники ринку автопалива вважають, що блокування на кордоні України з іншими країнами, зокрема з Польщею, не спричинить подорожчання палива. Ціна залежатиме більше від котирувань нафтопродуктів до ЄС, а також від курсу національної валюти, пише Delo.ua.

Експерти також зазначили, що ціни стримуватимуть диверсифікації поставок та висока конкурентність ринку.

«Сезонний посівний фактор в останні роки не працює. Фантомні болі від посівної у нас на ринку пов'язані із ситуацією, яка склалася ще в 90-х, коли на ринку були лише вітчизняні нафтопереробні заводи, які не могли забезпечити внутрішній ринок у повному обсязі. Тоді справді були дефіцити та зростання цін на пальне. А коли ринок відкрили для імпорту, то ця проблема зникла», – розповів директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

Експерт зазначає, що раніше багато трейдерів завозили до країни великі обсяги палива саме під посівну. Однак через слабкий попит вони не могли його одразу реалізувати, тому були змушені продавати за нижчими цінами, що знижувало їх загалом на ринку.

«Єдиний чинник, який може вплинути на постачання палива, — блокування польського кордону. Тому що тоді у нас залишаються лише південні порти та південні кордони, а західні кордони будуть заблоковані. Це дещо погіршить ситуацію, але не критично», — вважає директор з маркетингу мережі АЗС «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.

За словами аналітика консалтингової компанії «НафтаРинок» Олександра Сиренка, з листопада 2023 року більша частина дизпалива в Україну надходить із Румунії та Молдови. Також досить багато палива поставляється через дунайські порти, тому передумов для дефіциту та різкого зростання цін немає.

У той же час, засновник ДК «Прайм» Дмитро Леушкін зазначив, що трейдери цього року підготувалися до високого сезону споживання краще, ніж минулого року, докупивши транспорт і опрацювавши нові логістичні канали. За його словами, зараз потенційна здатність трейдерів з постачання палива в країну вдвічі більша за потребу аграріїв для посівної.