UA / RU
Підтримати ZN.ua

Світові авіаперевізники об'єднуються, щоб уникнути банкрутства

У грудні Міжнародна асоціація авіатранспорту (IATA) опублікувала прогноз фінансових підсумків роботи авіакомпаній у 2010 році. За оцінками асоціації, авіаперевізники вперше з 2007 року повинні отримати прибуток у розмірі 15,1 мільярда доларів, а їх виручка може скласти 565 мільярда, пише «Коммерсант-Украина».

Завдяки кризі прискорився процес злиттів і поглинань у світовій авіаційній галузі. Без подальшого об'єднання більшість світових компаній вижити не зможуть, пише «Коммерсант-Украина».

Головна причина, за якою світова авіаіндустрія змогла отримати прибуток, - збільшення попиту і зниження собівартості польотів. Однак попит на польоти відновлюється повільно, тоді як їхня собівартість з 2008 по 2010 рік була знижена на 32%. «Це відбулося в першу чергу за рахунок масового об'єднання світових авіакомпаній, яке почалося у 2008 році і триватиме аж до 2012 року», - йдеться у звіті IATA. В асоціації також зазначають, що в майбутньому ефективно конкурувати на світовому ринку зможуть лише мегакомпанії з авіаційним парком від 300 літаків.

Масові злиття авіакомпаній почалися у 2008 році. Тоді американська Northwest Airlines завершила злиття з Delta Air. Причиною об'єднання стали збитки Northwest Airlines у розмірі 317 мільйонів доларів через зниження попиту на авіаперевезення внаслідок економічної кризи. У тому ж році об'єдналися Air France та KLM. А компанія Lufthansa отримала контроль над Brussels Airlines.

У цьому році завершилися ще два великих злиття: Continental Airlines і United Airlines. Об'єднана компанія, яка називається United Airlines, стала найбільшою у світі. Окрім того, British Airways та іспанська Iberia, що завершили злиття в цьому році, планують придбати декілька перевізників в Азії.

Український авіаринок в цілому повторює тенденції світового, відзначає член комітету Верховної Ради з питань транспорту і зв'язку Віталій Корж. За його словами, об'єднання «АероСвіту», «Донбасаеро» і «Дніпроавіа» - це спроба створити «міцного середнячка» за європейськими мірками. «Фактично на ринку сьогодні залишилося три гравці - «Українська авіаційна група», МАУ і WizzAir. Останні дві компанії в майбутньому не зможуть вижити самостійно і напевно, стануть об'єктом поглинання. Питання лише в тому, хто їх купить, - український гравець чи західний», - говорить Корж.

Заступник генерального директора «Дніпроавіа» Сергій Криворотченко зазначає, що об'єднання українських авіакомпаній дозволило збільшити прибуток компаній, які входять до його складу. За його словами, компанія має намір і далі розширюватися. Так, «Дніпроавіа» запропонувала Фонду держмайна купити державні 61,58% акцій «Міжнародних авіаліній України» за 516,84 мільярдів гривень.

Інфляція і зростання вартості авіапалива неминуче позначаться на витратах авіакомпаній і призведуть до подорожчання послуг. «Підготовка до проведення Євро-2012 та створення авіапортової інфраструктури будуть вимагати збільшення зборів. Все це в кінцевому підсумку відіб'ється як на кінцевому споживачеві, так і на доходах авіакомпаній. Вижити в цій ситуації зможуть лише оператори, які експлуатують значну кількість літаків», - відзначають експерти. Після підписання Україною договору «Про відкрите небо» будь-яка авіакомпанія-резидент ЄС отримає право здійснювати польоти будь-яким маршрутом, у тому числі між третіми державами. «Як тільки це відбудеться, в Україні місцеві авіакомпанії отримають серйозних конкурентів в особі світових гігантів. І або об'єднаються, або закриються», - говорять експерти. На їхню думку, у разі об'єднання українські авіакомпанії зможуть оптимізувати витрати за рахунок оптимізації маршрутних мереж і скорочення дублюючих функцій. У разі якщо українські перевізники зможуть знизити вартість своїх послуг, вони отримають додатковий прибуток за рахунок зростання обсягів продажів.

За матеріалами КоммерсантЪ-Украина