Рейтинг очікуваного рівня відшкодування боргу після дефолту, раніше привласнений пріоритетним незабезпеченим зобов'язанням Білорусі, залишився на рівні «4», що відображає очікування 30-50%-вого відшкодування боргу у разі дефолту за комерційним боргом цієї країни. Оцінка заснована на сценарії (не базовому), згідно з яким можливі суттєві негативні тенденції зовнішнього фінансування не зможуть компенсуватися заходами економічної політики.
Зниження рейтингів Білорусі обумовлено залежністю Республіки Білорусь від зовнішнього фінансування внаслідок значного дефіциту щодо рахунку поточних операцій і дуже низького рівня доступних резервів. Залишаються великі сумніви з приводу здатності країни забезпечити таке фінансування.
В агентстві також вважають завищеним офіційний обмінний курс білоруського рубля.
Окрім того, зазначають в S&P, слідом за змінами обмінного курсу в цьому році суттєво зросло боргове навантаження уряду за зобов'язаннями в іноземній валюті (по відношенню до ВВП). «За нашими оцінками, до кінця 2011 р. Воно збільшиться майже у 2 рази, тобто до рівня понад 40% (без урахування гарантованих зобов'язань)», - йдеться в повідомленні агентства.
Рівень рейтингів Білорусі обмежено політичними ризиками, а також дисбалансами в зовнішній, монетарній та бюджетній політиці, які обумовлено політикою бюджетної і монетарної експансії, спрямованої на підтримку внутрішнього попиту. Разом з тим позитивний вплив на рейтинги Білорусі надають відносно високий показник ВВП на душу населення, значний обсяг основного капіталу у промисловості та наявність висококваліфікованої робочої сили. Ці фактори забезпечують уряду можливості для швидкого реагування у випадку, якщо виникне необхідність в усуненні макроекономічних дисбалансів або проведенні мікроекономічних реформ, спрямованих на розвиток приватного сектора.
«Ми очікуємо, що дефіцит по рахунку поточних операцій Білорусі по відношенню до ВВП, який у 2010 р. перевищив 15%, внаслідок чого Центральний банк став нетто-дебітором за зобов'язаннями в іноземній валюті, знизиться до трохи більше 10% у 2011 р. і в 2012 р. стане менше 10%. Виплати з погашення зовнішнього боргу в останні місяці цього року невеликі, проте вони зростуть у наступні роки, - йдеться у прес-релізі.
У відповідності з нашим базовим сценарієм зовнішнє фінансування Білорусі у 2011 р. буде складатися з кредитів Євразійського економічного співтовариства та Азербайджану, а також значних доходів від приватизації, головним чином газотранспортної компанії ВАТ «Белтрансгаз», яка, як ми очікуємо, буде продана у найближчі місяці . Ще один кредит обсягом близько 1 млрд дол може надійти від Сбербанку Росії через виробника і постачальника калійних мінеральних добрив ВАТ «Білоруськалій»; очікується також порівняти за обсягом кредит з Китаю. Частина дефіциту по рахунку поточних операцій буде профінансована за рахунок залучення транскордонних банківських кредитів. Наш базовий сценарій не передбачає фінансування з боку Міжнародного валютного фонду (МВФ) у 2011 р., оскільки, судячи з усього, в даний час між МВФ і Білоруссю немає домовленості щодо проведеної фіскальної та монетарної політики.
У 2012 р. можуть бути отримані два інших транші від Антикризового фонду Євразійського економічного співтовариства, а також подальші надходження від приватизації. У наступному році можливий частковий продаж «Білоруськалій» та низки інших менших за розміром компаній, окрім того, очікуються надходження від приватизації «Белтрансгаза».
Що стосується проведення реформ, Уряд Білорусі вжив низку заходів з подолання поточної економічної кризи. Національний банк Республіки Білорусь (НБРБ) збільшив відсоткові ставки, однак вони залишаються негативними в реальному вираженні. Уряд значно скоротив підтримку програм кредитування. Ми очікуємо посилення фіскальної політики та дефіциту бюджету менше 1% ВВП, однак позабюджетні витрати і послаблення національної валюти, ймовірно, призведуть до значного зростання боргу. Окрім того, якщо економічна ситуація не нормалізується, може знадобитися рекапіталізація фінансового сектору. Ці заходи допоможуть зменшити фіскальний дисбаланс, однак, з нашої точки зору, вони не зможуть усунути причини зовнішніх дисбалансів. Прогрес у лібералізації економіки залишається незначним, приватизація просувається дуже повільно, приватний сектор як і раніше недостатньо розвинений.
Наш суверенний рейтинг за зобов'язаннями в національній валюті прирівняно до суверенного рейтингу за зобов'язаннями в іноземній валюті, оскільки монетарна політика, по суті покликана підтримувати фінансову гнучкість суверенного уряду щодо власної валюти, у випадку Білорусі обмежена високою інфляцією і нерозвиненістю ринків цінних паперів. Наша оцінка ризику переведення і конвертації валюти прирівняна до довгострокового рейтингу за зобов'язаннями в іноземній валюті, оскільки відображає нашу думку про те, що ймовірність обмеження урядом доступу до обміну валюти, необхідної білоруським несуверенним позичальникам для обслуговування і погашення боргу, еквівалентна імовірності суверенного дефолту за зобов'язаннями в іноземній валюті. У міру посилення зовнішньої нестабільності Уряд Білорусі протягом цього року вводив обмеження на купівлю/продаж іноземної валюти, у тому числі заборону на авансування імпортних платежів і податок на конвертацію валюти.
Прогноз «Негативний» відображає ймовірність зниження рейтингу країни у випадку, якщо перспективи зовнішнього фінансування не реалізуються або воно виявиться недостатнім в умовах подальшого зниження курсу національної валюти і стресової ситуації в економіці, зокрема значного відтоку коштів з банківських депозитів.
Якщо Білорусь зможе поліпшити ситуацію з чистими міжнародними резервами - ймовірно, у результаті реформ, спрямованих на зміцнення конкурентоспроможності, ми зможемо підтримувати рейтинги на поточному рівні. Заходи, які спрямовані на зниження інфляційного тиску, скорочення дефіциту по рахунку поточних операцій і сприяють стабілізації економіки, можуть призвести до підвищення рейтингів».