Скандал навколо Volkswagen виявив провал Європейської комісії і низки національних регуляторів країн ЄС у протидії застосуванню спеціального обладнання, яке фальсифікує дані екологічних тестів.
Про це сьогодні повідомляє Financial Times, журналісти якого зв'язалися з європейськими національними регуляторами країн з великим обсягом автовиробництва. Відомства запитали, чи перевіряли вони машини на наявність так званих "приладів провалу" за період з 2007 року, коли Єврокомісія оголосила таке обладнання незаконним.
В Німеччині, Іспанії, Словаччині і Чехії регулятори відповіли, що нічого такого не робили. У Великобританії і Франції відмовилися коментувати. І лише італійське відомство зізналося, що проводило кілька таких перевірок.
Фіаско Європи у боротьбі проти "приладів провалу" підштовхує деяких політиків до закликів посилити контроль за шкідливими викидами за прикладом США. Європейський режим контролю сьогодні дуже м'який і дозволяє виробникам обирати собі найбільш лояльного регулятора серед національних по всіх Європі, який допустить продукцію до всього ринку ЄС.
Політики також непокояться через потенційних конфлікт інтересів, який може виникнути через те, як виробники автомобілів платять за сертифікацію в різних країнах. Конкуруючи між собою, регулятори намагаються пом'якшити вимоги і ціни, намагаючись привабити компанії.
"Проблема в тому,що система, створена в ЄС, стала дуже спотвореною конкуренцією і підштовхує владу країн робити процес перевірки якомога простішим, щоб він був привабливим", - пояснив нідерландський депутат Європарламенту Гербен-Ян Гербранді, який також входить в комітет з питань довкілля. Він закликає Європейську комісію створити новий орган, який би був більш надійним і проводив чесні перевірки автомобілів.
Єврокомісія ж ще у 2007 році ухвалила постанову про перенесення перевірку на викиди оксидів азоту з лабораторії на дорогу, де різні прилади не змогли б обдурити тест. Однак євродепутати пояснюють, що завдяки лобістам від автомобільної індустрії імплементація цього документу затягнулася на роки. Щонайшвидше ця постанова запрацює в другій половині 2017 року.
Тим часом, ще в 2013 році експерти Єврокомісії застерігали регуляторів про існування обладнання, яке може обдурити тести. Тому варто бути пильним і перевіряти на наявність такого приладдя в автомобілі. У свою чергу, національні регулятори навели низку причин, чому вони не проводили такі інспекції.
В Німеччині чиновники сказали, що "прилад провалу" можна виявити лише на дорозі, а не в лабораторії. А проводити таке тестування у них немає повноважень. В Італії і Чехії пояснили, що автомобілі Volkswagen були авторизовані в Німеччині. Тому вони не бачили потреби проводити повторний тест. Німецька ж сторона не підтвердила це.
В Празі і Братиславі розповіли, що виробники автомобілів, які працюють в країні, проводять сертифікацію за межами чеської і словацької території. Приміром, чеська компанія Skoda, яка теж належить Volkswagen, проводить екологічні тести своїх авто у Великобританії. У Іспанії регулятор пояснив, що нібито не має права втручатися в конструкцію автомобілів і шукати там додаткове обладнання.
"Нинішня європейська система перевірки була розроблена для бездіяльності, і це саме те, що вона і робить", - сказав директор Transport and Environment campaign group Джос Дінгс.
Минулого тижня глава Volkswagen Мартін Вінтеркорн, щодо якого розпочато розслідування, оголосив про відхід у відставку у зв'язку зі скандалом, який виник через те, що компанія за допомогою спеціального обладнання фальсифікувала дані екологічних тестів. А автомобілі німецького автомобільного виробника викидали в атмосферу в 40 більше оксидів азоту, ніж дозволено.
Видання Newsweek писало, що Volkswagen загрожує економіці Німеччини більше, ніж криза в Греції. У минулому році Volkswagen продала 600 тисяч автомобілів у США. Це принесло компанії близько 6% від глобального доходу в розмірі 9,6 мільярдів доларів. Американський регулятор збирається оштрафувати компанію на 18 мільярдів доларів. Всього на рахунках компанії є 24 мільярди доларів, тому після сплати штрафу їй доведеться провести скорочення.
Інвестори компанії почали зазнавати збитків разом з німецьким автовиробником. Катар втратив 4,8 мільярдів доларів через скандал навколо Volkswagen.