Так, зараз, згідно зі ст. 75 закону "Про банки і банківську діяльність", НБУ вводить тимчасову адміністрацію у банки в разі загрози їх платоспроможності. Адміністрація може бути введена при двох і більше порушеннях вимог НБУ; зменшенні регулятивного капіталу на 30% за 6 місяців; невиконанні 10% зобов'язань за 5 днів; арешті або обвинувальному вироку керівництву банку; приховуванні рахунків, активів, реєстрів, звітів; відмові у наданні інформації НБУ; публічному конфлікті у керівництві; клопотанні про введення адміністрації; ризиковій діяльності, що призводить до втрати активів; порушенні законодавства про відмивання доходів. Після цього адміністратор або санує установу, або НБУ приймає рішення про ліквідацію проблемного банку, пише "Коммерсантъ-Украина".
Тепер пропонується, щоб на першому етапі НБУ відносив банк до категорії "проблемних" при виникненні хоча б одного з критеріїв. Це зниження регулятивного капіталу та/або нормативів капіталу на 10% за місяць; невиконання банком вимоги вкладника або кредитора протягом 5 днів; системне порушення банком законодавства про відмивання доходів; подання недостовірної звітності; систематичне незабезпечення управління ризиками. Окрім того, НБУ зможе встановити додаткові критерії.
При цьому рішення про визнання установи проблемним є банківською таємницею.
Після цього банку дається до 180 днів для усунення порушень, інакше НБУ визнає його "неплатоспроможним" і передасть у ведення ФГВФО. Підставою для цього також стануть зниження регулятивного капіталу або нормативів капіталу до однієї третини мінімально дозволеного рівня, а також невиконання банком 10% своїх зобов'язань протягом 10 днів. І далі вже ФГВФО буде призначати тимчасового адміністратора і санувати установу.
Приховування інформації про проблеми виявиться вигідним власникам установи. "З одного боку, залишати проблеми банку у таємниці добре, оскільки вкладники відразу не заберуть всі депозити, а в банку буде час привести свою роботу до ладу. З іншого боку, є ймовірність, що у власників банку буде просто більше часу, щоб вивести з нього гроші і залишити вкладників ні з чим", - говорить екс-тимчасовий адміністратор одного з банків.
Передання санаційних функцій від НБУ до ФГВФО може ускладнити систему нагляду за банками. Фонд може мати доступ до інформації, впливати на банки, наполягати на певних заходах, контактувати з Нацбанком, але страчувати і милувати банки має право тільки головний регулятор, кажуть банкіри.
Нагадаємо, раніше аналогічний законопроект розробив і сам Національний банк України.