UA / RU
Підтримати ZN.ua

Росія формує ще один «тіньовий флот». Цього разу для транспортування скрапленого природного газу

Загадкові покупці почали купувати доволі застарілі танкери.

Росія вирішила сформувати «тіньовий флот» із танкерів для перевезення скрапленого природного газу – група раніше невідомих компаній, зареєстрованих переважно в Об'єднаних Арабських Еміратах, за останній рік стрімко купувала судна для перевезення СПГ, що призвело до зростання ринкових цін, особливо на найстаріші судна, пише Financial Times.

Згідно з даними консалтингової компанії з управління ризиками для судновласників та урядів Windward, з другого кварталу 2023 року понад 50 суден для перевезення СПГ змінили власників на компанії, зареєстровані в ОАЕ. До цього такі угоди були рідкістю.

Команда групи з відстеження суден Kpler, що займається контролем за ризиками та дотриманням законодавства, заявила, що події на ринку танкерів для перевезення СПГ вказують «на складну мережу морських операцій, потенційно пов'язаних з російськими інтересами». Зокрема, деякі із компаній-покупців мають непрозорі структури власності, схожі на ті, що керують темним флотом нафтових танкерів Москви.

Читайте також: Членам ЄС слід рухатися в напрямку повної заборони російського СПГ — FT

За даними Kpler, деякі з нещодавно придбаних суден для перевезення СПГ зараз курсують маршрутами, які традиційно використовуються для транспортування газу з Росії. Дані відстеження суден показали, що одне судно завантажує СПГ з Ямалу.

Видання зазначає, що хоча на продаж російського СПГ західні санкції впливають менше, ніж на нафту, Москва, імовірно, готується до посилення обмежень.

Так, торгівля скрапленим природним газом  набуває все більшого значення для російської економіки воєнного часу, забезпечуючи цінний дохід після втрати трубопровідного експорту до Європи після повномасштабного вторгнення Росії в Україну в 2022 році. І ЄС, і Азія, великі ринки збуту російського СПГ, утрималися від введення заборони на імпорт, щоб уникнути перебоїв на світовому газовому ринку.

Читайте також: Фінляндія звернулася до ЄС через загрози виливу нафти з "тіньового флоту" РФ

Однак Захід почав робити кроки для обмеження торгівлі. У червні ЄС схвалив обмеження, які забороняють розвантаження російського СПГ з великих криголамів на менші судна в портах ЄС, що значно обмежує можливості Росії з розповсюдження свого газу по всьому світу.

Трейдери кажуть, що «тіньовий флот» може полегшити торгівлю з проектів, що перебувають під санкціями, а також активізувати операції Росії на ринку.

Згідно з даними SSY, суднобудівного брокера, який займається продажем суден між власниками, насамперед зросла ціна на дешевші і менш ефективні судна для перевезення СПГ, яким більше 15 років.

«Ринок старих суден для перевезення СПГ з паровими турбінами скоротився через посилення екологічних норм, а також завдяки значному вдосконаленню технології пропульсивних установок для СПГ. Але ми спостерігаємо відродження цінності цих типів суден. Частково це можна пояснити тим, що вони переходять до «тіньового флоту»», - зазначив керуючий директор з питань ЗПГ в SSY Тобі Дуніпейс.

За словами Дуніпейса, команда SSY по роботі з СПГ завжди перевіряє нових клієнтів на відповідність санкціям, але останні події зробили ризики «набагато більш значущими», оскільки Росія готується до майбутніх обмежень на експорт СПГ. Він додав, що брокеру вже довелося відмовити кільком потенційним клієнтам цього року, в тому числі одному з них минулого тижня, через невдалу перевірку на відповідність санкціям.

Читайте також: Фіцо висловив Шмигалю обурення через припинення транзиту російської нафти

Росія придбала десятки старих нафтових танкерів на підставні іноземні компанії для експорту нафти, на яку введенні санкції. Доходи від продажу нафти Москва використовує для фінансування своєї військової машини. Російський тіньовий флот застарілих танкерів становить і екологічну загрозу для водних шляхів Європи. Деякі з кораблів також діють як російські станції прослуховування і перевозять зброю до РФ.  Детальніше про те, як працює тіньовий експорт нафти з РФ раніше розповідали Артем Куюн та Іван Марченков.