UA / RU
Підтримати ZN.ua

Робоча група з обґрунтованості тарифів виявила непрозорість їхнього формування - звіт

Депутати презентують звіт, у якому доведуть, що встановлення цін відбулося без належного обгрунтування.

Робоча група Верховної Ради, створена для розслідування обґрунтованості підняття комунальних тарифів для населення, виявила непрозорість у формуванні ціни, що дає їй підстави вважати, що тарифи були підвищені не повною мірою обґрунтовано, а тому - потребують перегляду.

У розпорядженні DT.UA опинився звіт робочої групи, який має бути представлений в Верховній Раді.

Аналіз матеріалів щодо обсягу природного газу, фактично спрямованого для потреб населення у 2013-2014 роках, та планового на 2015 рік, свідчить про існування різних джерел даних, які мають між собою відмінності. Тому офіційні дані є лише прогнозними. Джерелом аналізу показників була як публічна інформація, так і дані, які надавалися до розгляду Робочої групи на звернення Комітету народних депутатів - членів Робочої групи.

Трохи статистики. Так, обсяг природного газу, призначеного для розподілу населенню у 2015 році, зменшився на 7% порівняно з 2014 роком та на 18% - порівняно з 2013 роком (2013 - 16,846 млрд.м3); 2014 - 15,052 млрд.м3; 2015 - 14,000 млрд.м3 (згідно з планом). Власний видобуток газу, призначений для споживання населенням, скоротився на 15% впродовж 2013-2015 років (2013 р. – 15,619 млрд. м3, 2014 - 14,309 млрд. м3, 2015 – 13,212 млрд. м3).

При цьому, кажуть експерти, збільшення вдвічі потреби в імпортованому газі є нелогічним – якщо 2014 році імпорт становив 1,606 млрд. м3 (фактично), то за планом на 2015 р. обсяг імпортованого газу для потреб населення збільшений до 3,372 млрд. м3.

За 2014 та 2015 роки в підземних сховищах газу для потреб населення накопичилось в 2014 році – 4,28 млрд. м3, а в 2015 році – з урахуванням розрахунково отриманого залишку 2014 року 6,189 млрд. м3. Пояснення НАК "Нафтогаз України" та Міненерговугілля засвідчили, що оціночні 4,28 млрд. м3 газу є де факто газом імпортного походження, що слугує буферним газом, який в період нормальної експлуатації залишається у сховищах.

На 2015 рік заплановано: отримання 18,379 млрд. м3, з яких 13,212 млрд - від ПАТ "Укргазвидобування" (без урахування договорів про спільну діяльність); 3,372 млрд. м3 – газу, що імпортується НАК "Нафтогазом України" для потреб населення в 1 кварталі 2015 р.; 1,795 млрд. м3 - відбір із підземних сховищ ПАТ "Укртрансгаз" обсягів газу, видобутих у минулих періодах для потреб населення, показник, що визначений розрахунково за даними прогнозного балансу газу на 2015 рік.

Для потреб населення в 2014 р. було розподілено 15,419 млрд. м.

Також, як стало відомо DT.UA, робоча група з'ясувала, що НАК "Нафтогаз України" надав два різних прогнози потреби в споживанні газу населенням та підприємств комунальної теплоенергетики на 2015 рік на звернення депутата Бабак, що створює передумови для недовіри офіційним данним.

Згідно з офіційною позицією, використання природного газу для потреб населення передбачене тільки з ресурсу товарного газу власного державного видобутку ПАТ "Укргазвидобування". Імпортований газ повинен використовуватись для потреб населення в разі недостатності власного державного видобутку.

В звіті будуть наведені приклади, що доводять, що закачування та відбор в підземні сховища газу відбуваються в непрозорий спосіб і спотворюють дані балансу газу. Наприклад, знайдена невідповідність даних по залишкам НАК "Нафтогаз України" в підземному сховищі ПАТ "Укртрансгаз", де різниця становить майже 1,5 млрд. м3.

"Відповідно за вищенаведених обставин, інформація щодо необхідності використання обсягів імпортованого газу для потреб населення не має підтвердження, у зв'язку зі змінами даних по закачуванню та відбору газу власного державного видобутку в актах і причин прийняття таких рішень, невідповідності даних по залишкам в підземних сховищах НАК "Нафтогаз України" та дані балансу надходження та розподілу обсягів природного газу в Україні за 2013, 2014 та 2015 роки не можна вважати достовірними та такими, що підлягають більш детальному аналізу та перевірці", - говориться у звіті.

Показники фінансової звітності НАК "Нафтогаз України" за 2014 рік, і які підтверджені висновком аудитора, та знаходяться у відкритому доступі на сайті Компанії, свідчать про те, що 4,9 млрд. м3 газу обліковуються як запаси, що, на думку аудиторів, є некоректним.

"У Прогнозному балансі 2015 року відсутня інформація стосовно відбору газу власного видобутку із ПГС в обсязі, що за розрахунками становить 1,795 млрд. м3 (розрахунки відповідно до показників у Додатку №5). Це є також свідченням недостатньої прозорості показників затвердженого балансу", - сказано у звіті.

"Підсумовуючи, відповідно даних аналізу балансів надходження та розподілу природного газу в Україні за 2014-2015 років, можна зробити попередній висновок, що придбання обсягів імпортованого газу в першому кварталі 2015 року для потреб населення за цінами, що перевищували 3,5 тис. грн./тис. м3 (тобто середньозваженої ціни газу в запасах відповідно до фінансової звітності Компанії за 2014 рік наявного в обсязі 4,9 млрд. м3), не мало підстав і могло призвести до завищення цін/тарифів на природний газ для потреб населення і на комунальні послуги", - додають експерти.

Щодо тарифів на теплову енергію для населення, послуги централізованого опалення та постачання гарячої води, то тут аналіз тарифів різних ліцензіатів показав не тільки суттєві розбіжності в їх розмірах, але й значні відмінності у структурі.

Щодо значення питомих тепловитрат на опалення будинку за опалювальний період. "Є ознаки необхідності можливого перегляду роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та перегляду органами місцевого самоврядування питомих норм витрат теплоти на централізоване опалення для тих будинків, які були введені в експлуатацію за проектами після 1 липня 2007 року.

Попередні висновки.

- Інформація про виробничі показники формування тарифів є такою, що дає підстави вважати її недостовірною, в першу чергу, це стосується показників обсягу надходження та розподілу природного газу.

- Формат балансу надходження та розподілу газу в Україні є непрозорим і не дає інформації про залишки газу в ПСГ на початок та кінець планового періоду.

- Відсутня практика уточнення звітних показників балансу надходження та розподілу природного газу в Україні, що створює прецедент використання різних даних у дискусіях стосовно обґрунтованості тарифів, які неузгоджені між собою.

- Обсяг споживання газу безпосередньо населенням та газу на виробництво теплової енергії для населення у прогнозному балансі надходження та розподілу природного газу в Україні на 2015 рік є завищеним та має бути переглянутий з урахуванням наведених зауважень. Оцінка в потребі імпортного газу для населення має ознаки завищення.

У зв'язку з цим, є ознаки необхідності перегляду роздрібних цін на природний газ, що використовується для потреб населення. Встановлені ціни/тарифи на енергоносії та комунальні послуги відбулося без належного обґрунтування та потребують проведення додаткових розрахунків для їх корегування.

Читайте також: Підвищення тарифів перевірять міжнародні аудитори - Яценюк

Більш детальний аназіл буде представлений в аналітичном матеріалі "Дзеркала тижня".