Революція у виробництві електричних автомобілів призвела до серйозних змін у багатьох індустріях: від енергетики до інфраструктури. На найбільших ринках металів вона теж одних зробила переможцями, а інших "лузерами".
Про це пише Bloomberg, додаючи, що найбільш диверсифіковані видобувачі корисних матеріалів, такі як Glencore Plc, досі наголошують, що викопне паливо на зразок вугілля і нафти грають головну роль у забезпеченні енергетичних потреб. Але вони також і отримують вигоду від розвитку електромобілів, через які зростає попит на кобальт, літій, мідь, алюміній і нікель.
Розвиток екологічно чистого транспорту отримав підтримку цього року, коли Велика Британія, Франція і Норвегія оголосили про заборону продавати авто з двигунами внутрішнього згорання у найближчі десятиліття. Компанія Volvo оголосила про плани відмовитися від звичайних двигунів, а Tesla випустила свою нову дешевшу Model 3. Bloomberg оцінює, що продажі електромобілів перевищать продажі звичайних авто за два десятиліття.
"Для деяких металів ситуація радикально змінюється", - сказала економіст з питань сировини Capital Economics Ltd Сімона Гамбаріні.
"Ми вже побачили великий вплив на такі метали, як кобальт і літій, які зросли за останні кілька років", - додала вона.
У Glencore кажуть, що електромобілі містять втричі більше міді, ніж звичайні авто. А ще більше цих металів потрібні для зарядних станцій. Exane BNP Paribas вважає, що це стане причиною зростання попиту на ці метали на 5% до 2025 року. Також буде зростати попит на літій, кобальт, графіт і марганець, які використовуються в батареях.
Glencore чекає зростання доходів, оскільки збільшення продажів електромобілів підвищить ціни на мідь. Також компанія займає позицію найбільшого в світі виробника кобальту. Freeport-McMoRan Inc і First Quantum Minerals Ltd теж зараз в полі зору інвесторів, які хочуть отримати вигоду від тренду в сфері транспорту.
Ринки вже реагують. Кобальт цього року подорожчав на 74% на Лондонській біржі металів. І це після того, як його вартість підскочила на 37% у 2016-му році. Вартість літію зростає впродовж останніх років. Мідь теж зросла в ціні на 15% в 2017-му через ознаки відновлення економічного зростання, зокрема, в Китаї.
З іншого боку великим виробникам, таким як Recylex SA і Campine SA доведеться пристосуватися до умов нової ери. Свинець, який вони виробляють, використовується здебільшого в акумуляторах для авто на бензинових і дизельних двигунах. Електромобілі ж не використовують цей матеріал, їхні батареї - літій-іонні.
"Це серйозний виклик для попиту на свинець, хіби що йому знайдуть інше застосування, щоб уникнути падіння", - сказав голова відділу дослідження ринків металів Bank of America Merrill Lynch у Лондоні Майкл Вайдмер.
Раніше видання Financial Times писало, що експлуатаційна вартість електромобілів зрівняється зі звичайними авто наступного року. Експерти вважають, що попит на електротранспорт зростає, однак покупці недооцінюють вартість користування.
Також Fitch попередила нафтові компанії про загрозу з боку електромобілів. Агенція дає дуже похмурий довгостроковий прогноз для гігантів нафтового ринку, таких як Chevron, ExxonMobil, Royal Dutch Sell. Загроза для них полягає в тому, що поширення електромобілів може створити "смертельну інвестиційну спіраль", через яку знервовані власники акцій нафтових компаній почнуть продавати свої частки, підвищуючи ціну боргів.