UA / RU
Підтримати ZN.ua

Продажі бензину на АЗС в липні впали на 26,4%

Зростання цін, що внаслідок девальвації гривні склало 50%, змусило споживачів у липні 2014-го скоротити використання бензину більш ніж на чверть порівняно з 2013-м.

Продажі нафтопродуктів на АЗС за підсумками січня-липня нинішнього року, порівняно з минулим роком знизилися на 8,62% (без урахування АРК). При цьому падіння продажів бензину прискорюється - в липні зниження склало 26,4%. Очевидно, за підсумками року споживання нафтопродуктів скоротиться мінімум на чверть.

Про це у своїй статті для ZN.UA пише директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.

На перший погляд, падіння продажів за сім місяців невелике, хоча, на думку галузевих аналітиків, на тлі попередніх років з їх 2-3-відсотковими коливаннями - переконливе. Однак краще розкриває суть того, що відбувається, детальне вивчення динаміки продажів.

Починаючи з квітня поточного року, коли проблеми в держфінансах стали очевидні, стартував крах реалізації нафтопродуктів. Так, якщо квітневе відставання склало 3,73%, то липневе - вже 21,8% (див. рис.).

Попереду "біжить" бензин, реалізація якого в липні нинішнього року обвалилася на 26,4% порівняно з липнем 2013-го. Дизельного палива було продано менше на 14,4%.

Мова йде про готівкових продажах, які відображають ситуацію з приватними автомобілістами, а по суті говорять про їх платоспроможності.

Промисловий сектор за сім місяців 2014 р. знизив закупівлі бензину на 14,5%, дизпалива - на 5,3%. Продовження, як кажуть, слід.

Крім падаючої платоспроможності автомобілістів, посилений темп зниження споживання бензину пов'язаний з триваючим перекладом транспорту на зріджений газ (LPG). Якщо в минулому році літр газу був дешевше бензину А-95 на 4-5 грн/л, то зараз - на 8-9 грн/л.

За попередніми даними, за сім місяців роздрібні продажі скрапленого газу зросли на 20%, або на 45 тис. т. Це означає, що близько половини "зниклих" у цьому році обсягів бензину "перетворилися" на газ. І це переконлива і найкраща ілюстрація оптимізації енергоспоживання в сегменті моторних палив.

В територіальному розрізі найбільш постраждалими регіонами є Донецьк і Луганськ. Тут реалізація за сім місяців 2014 р. впала на 25%. Але судячи з липневим цифр, фінальна картина набагато гірше: по Донецькій області зниження продажів бензину і ДТ склало 64,32%, а за Луганської - майже 92 (!).

Дивуватися особливо не доводиться, якщо врахувати, що в липні перед Держстатом не відзвітували 142 донецькі АЗС (25% від загальної кількості в регіоні) і 214 луганських - 75% АЗС у Луганській області. Очевидно, що багато власників АЗС із зрозумілих причин просто не змогли подати звітність.

Що стосується інших регіонів, то падіння продажів нафтопродуктів відзначено в більшості з них, найбільше - у Дніпропетровській (10,8%) та Херсонській (16,1%) областях.

Про глибину проблеми говорить той факт 9%-процентного падіння найбільшого і найбільш ліквідного ринку країни - столичного. Як не дивно, знайшлися і ті, хто навіть трохи зріс у споживанні нафтопродуктів: Волинь (7,8%), Рівне (12,5%) та Чернігів (6,3%).

"Очевидно, що втома споживача буде накопичуватися і далі, у міру посилення спаду в економіці. Сумнівів практично немає: за підсумками року споживання світлих нафтопродуктів скоротиться мінімум на 25%", - прогнозує експерт.

Більше читайте в статті Сергія Куюна "Глуши мотор" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна". !zn