З місцевих податків та зборів найбільший потенціал для збільшення має податок на майно. Цілком релевантне порівняння із сусідньою Польщею свідчить про можливість збільшити в Україні надходження від майнових податків (відносно ВВП) у 1,5–2 рази. Про це пише Михайло Джус, завідувач відділу грошових ринків GROWFORD Institute, у статті – «Кооперація — рецепт успішного адміністрування місцевих податків».
Однією з основних причин податкового розриву - різниці між потенційними та фактичними надходженнями - з податку на майно є недосконалість податкового законодавства, що формує весь комплекс елементів зазначеного податку.
Зокрема, йдеться про відсутність мінімальної ставки податку та достатньо високий рівень пільги (щодо площі об’єкта, що звільняється від оподаткування), в якій не враховується рівень доходів платників податку.
Невідповідність законодавства реаліям сьогодення присутня також у сфері реєстрації майна, класифікації та обліку об’єктів оподаткування, розподілу повноважень з адміністрування місцевих податків тощо.
Ключовою перепоною для успішного адміністрування податку на майно є низький рівень наповнення реєстрів нерухомості. За підсумками опитування представників ОМС було зроблено висновок, що реєстр речових прав на нерухоме майно наповнений лише на 30–50%, земельний кадастр — на 70–80%.
З іншими матеріалами автора можна ознайомитися за посиланням.