UA / RU
Підтримати ZN.ua

Нова схема ухилення від податків працює на кордоні з Польщею - екс-очільник Волинської митниці

На українську митницю вантажні машини заїжджають як неопломбовані і порожні і, відповідно, не сплачують мита.

Петро Євтушок, екс-очільник митниці Волинської області, розкрив нову схему "човникового бізнесу", яку висвітив у журналістському розслідуванні Євген Плінський, телеканал 1+1. На його думку, після зміни митного законодавства та введення норми про перебування за кордоном 24 години для права безмитного ввезення товару на суму більше 500 євро, власники промислових партій імпорту винайшли нову схему ухилення від оподаткування. "Подрібнена партія комерційного товару виходить з польської митниці із документами. На нашу митницю мікроавтобуси заїжджають як неопломбовані, а в документах буси показуються, як порожні, відповідно й сплачувати з них податки не треба", -- розповів Євген Євтушок. За його словами, головний організатор схеми – начальник Волинської митниці Віктор Кривіцький, який вимагав від начальників зміни фотографувати такі буси, аби мати змогу контролювати пропуск завантажених машин через кордон без догляду. Такса за пропуск таких машин становила від 200 до 1000 доларів за бус.

Прокуратура Волинської області завела справу по факту ухилення від податків в особливо крупних розмірах. А очільник облради Волинської області Ігор Палиця написав офіційного листадо Генерального консульства Польщі в ЛуцькуВєслава Мазура та запропонувзабезпечити спільний доступ до польських митних баз, аби мати достовірну інформацію щодо товарів, які ввозяться в Україну, та об'єднати представників обох держав, створивши групу, яка б займалися подоланням схем.

Нагадаємо, купуючи в Польщі будь-який товар для власного користування та вивозячи його за кордони ЄС, українець має право на повернення сплаченого там ПДВ, а також не сплачує ввізне мито та податки в Україні, якщо везе товар вартістю до 500 євро для власного вжитку. Пільги, встановлені для громадян, використовують спритні ділки, які наймають мешканців прикордонних районів України, для перевезення комерційних партій товару без оподаткування. Тільки у 2017 р. було ввезено таким чином імпорту на 50 млрд грн, а бюджет недоотримав 15 млрд грн податків.

З 1 січня 2018 р. запрацювали нові правила розмитнення імпорту: українці й надалі можуть ввозити в Україну неоподаткований товар до 500 євро для власних потреб, але тепер лише раз на 3 дні за умови перебування за кордоном 24 години. За словами в.о. голови ДФС України Мирослава Продана "громадяни, які використовували норми податкового кодексу для подрібнення комерційних партій товару для уникнення оподаткування, припинили свою діяльність". За даними міністерства фінансів Польщі тільки за січень 2018 р. кількість човникових перевезень зменшилася майже у 2 рази, принісши бюджету 1,3 млрд грн.

Експерти та бізнес вимагають від Верховної Ради закріпити цей успіх в боротьбі з товарною контрабандою та привести Митний кодекс у відповідність до норми про "24 години" в Податковому кодексі, синхронізувавши законодавство.

Але замість цього народний депутат України А. Антонищак з БПП зареєстрував законопроект №7484, який прибирає норму 24 години перебування за кордоном для отримання пільги при оподаткуванні імпорту, що поверне схеми з "човників" на кордон.

17 травня 2018 р. Комітет ВР з питань податкової та митної політики із порушенням регламенту своїм рішенням підтримав законопроект А.Антонищака, передавши його на голосування в зал ВР України. Норму про скасування "24 години" не підтримав Кабінет міністрівта віце-прем‘єр-міністр України С. Кубів як таку, що повертає контрабандні схеми на кордон. Проти неї висловилися в Міністерстві фінансів України та Європейській бізнес-асоціаціїта широке об'єднання вітчизняних 65 бізнес-асоціацій Українська рада бізнесу.