UA / RU
Підтримати ZN.ua

Настрої бізнесу у світі впали до найнижчого рівня з початку кризи

Із червня по жовтень 2011 року рівень підприємницької впевненості впав до найнижчого рівня з початку фінансової кризи в 2008-2009 рр.

Такими є дані дослідження The Pulse, проведеного Markit Economics на замовлення аудиторської компанії KPMG.

Згідно з результатами, найбільше падіння було відзначено в Європі: з червня настрої впали у всіх європейських країнах за винятком Ірландії. При цьому похмурі настрої поширилися по всій планеті і торкнулися країн як розвинених, так і тих, що розвиваються.

Нагадаємо, що в Україні побоювання кризи і недовіра до влади призвели до погіршення споживчих настроїв українців.

«Компанії по всьому світу борються із загальною невизначеністю, яка погіршує настрої підприємців у всіх країнах. Отримані дані вказують на те, що підприємці з усього світу налаштовані вкрай похмуро. Зокрема, значне падіння рівня настроїв спостерігається у секторі промислового виробництва, що відбиває його чутливість до змін у міжнародних умовах торгівлі», - сказав Марк Гудберн, керівник міжнародного підрозділу KPMG з надання консультаційних послуг, коментуючи результати дослідження.

Респонденти як із сектора промислового виробництва, так і зі сфери послуг повідомляють про помітне зниження рівня оптимізму, який демонструє найнижчий рівень з 2009 року, коли компанії все ще переживали глобальну економічну кризу після падіння Lehman.

За результатами жовтневого дослідження The Pulse, у двох найбільших економіках єврозони, Німеччини та Франції, впевненість знизилася ще істотніше. У периферійних країнах Єврозони також прогнозується слабке зростання, при цьому найнижчими виявилися темпи зростання у Греції. Із червня настрої впали у всіх європейських країнах, в яких проводилося дослідження, за винятком Ірландії.

Стурбованість щодо поширення настроїв з Європи у поєднанні з подальшим послабленням глобальної економіки також позначилася на очікуванні зростання у країнах з ринковою економікою. Компанії у країнах регіону БРІК другий рік поспіль повідомляють про зниження оптимізму, який досяг найнижчого рівня за три роки. На таке падіння значною мірою впливає погіршення настроїв у Китаї, де спостерігається уповільнення внутрішнього зростання в результаті заходів з посилення політики, що робить китайські фірми найменш оптимістичними у регіоні БРІК.

«Хоча багато хто чекав на погіршення настроїв в єврозоні, але мало хто припускав, що зниження у країнах з ринковою економікою та країнах БРІК буде таке значне. Однак слід зазначити, що в Бразилії та Індії дана тенденція дещо призупинилася: впевненість простежується у сфері послуг, і це хороша ознака того, що внутрішній попит допомагає цим ринкам пережити потрясіння», - додав Гудберн.

Примітно, що у своїх прогнозах зростання компанії США залишилися серед найбільш позитивно налаштованих в усьому світі. Проте у порівнянні з червнем рівень впевненості на ринку США впав, при цьому найбільш істотно знизилися очікування у секторі промислового виробництва. На думку респондентів, нижчий рівень впевненості у США відображає економічну невизначеність як у країні, так і у світі в цілому.

За даними останнього дослідження, близько 42% виробників очікують зростання обсягу виробництва протягом наступних 12 місяців порівняно з 15%, які прогнозують падіння.

Результати свідчать про падіння показників порівняно з попереднім дослідженням (червень 2011 року), в ході якого приблизно 55 відсотків прогнозували зростання і лише 9 відсотків - падіння. У лютому відповідні цифри склали 61 і 8 відсотків.

У сфері послуг приблизно 44% компаній через рік очікують більш високого рівня активності, у той час як 10% прогнозують зниження (у червні - 48% і 10%, і в лютому - 55% і 9% відповідно).

Відповідно до прогнозу більш повільного зростання темпів ділової активності компанії переглянули плани з найму персоналу в меншу сторону. Хоча в цілому очікується зростання зайнятості, за даними вже другого поспіль дослідження, темпи створення робочих місць знижуються.

Дослідження майбутньої економічної кон'юнктури The Pulse, проведене компанією Markit Economics на замовлення KPMG у Великобританії, базується на анкетуванні близько 11 тис. промислових підприємств і компаній сфери послуг, яким пропонувалося поділитися своїми припущеннями щодо майбутніх умов ведення бізнесу. Дослідження проводиться три рази на рік, дані збираються у лютому, червні та жовтні. Останнє дослідження проводилося з 12 по 27 жовтня.

Дослідження охоплює такі країни як США, Японія, Німеччина, Великобританія, Франція, Італія, Іспанія, Ірландія, Австрія, Нідерланди, Греція, Чехія, Польща, а також Бразилія, Росія, Індія і Китай (БРІК).