UA / RU
Підтримати ZN.ua

Монополізація ринку великими аптечними мережами загрожує споживачу

Три провідні аптечні мережі контролюють 50% ринку, а п’ять – майже – 70%. За даними системи дослідження ринку PharmXplorer, ось 5 найбільших мереж в Україні: “Аптека АНЦ”, “Подорожник”, 9-1-1, “Бажаємо здоровʼя”, “Аптека доброго дня”. І ці топ-гравці диктують свої умови як покупцеві, так і виробникові ліків, в якого закуповуються самі.  Про це повідомляє РБК Україна.

Така монополізація ринку великими мережами аптек впливає і на виробників ліків, бо тут у мереж є свій аргумент – власні торговельні марки (ВТМ).

Власна торгова марка (ВТМ) – це продукція, що виробляється на замовлення мережі роздрібної торгівлі. Українські виробники ліків з кожним роком дедалі більше зіштовхуються з позицією мереж-монополістів: їхні ліки не купуються взагалі, натомість їм пропонують взяти участь у тендері на виробництво ВТМів. При чому іноді ціна опускається нижче собівартості ліків. 

Більше того, аптечні мережі намагаються замінити ліки дієтичними добавками. Причина проста: їх значно дешевше виробляти та рекламувати, бо контроль з боку держави є номінальним: тобто ні перевірок виробництва, ні обмежень на рекламу. При цьому ціну можна трохи зменшити, в рекламі зазначити, що це “аналог”. 

На умовах анонімності, представники великих аптечних мереж говорять, що прибутковість ВТМів, зокрема дієтичних добавок, значно перевищує прибуток від ліків, навіть з урахуванням мотиваційних (маркетингових) платежів від виробників.

Хоч якось регулювати рівні умови на ринку принаймні для покупця можуть тільки аптечні маркетплейси. Там споживач міг в онлайн режимі порівняти ціни, наявність необхідних ліків і сам вирішував, до кого йти купувати.

Одним з найбільших маркетплейсів є Tabletki.ua. Нещодавно на їх сайті зʼявилось повідомлення про те, що чиновники їх закривають, тож просять небайдужих підписати відповідну петицію. Менш ніж за добу вона набрала необхідні для розгляду 25 тисяч підписів і досі це звернення активно підтримують.