UA / RU
Підтримати ZN.ua

Минулого року громади виділили на потреби фронту щонайменше 25 млрд грн – дослідження

Ця сума стосується опитаних в рамках дослідження громад.

Тема допомоги громад фронту за час повномасштабного вторгнення не тільки залишається актуальною, а й стає приводом для маніпуляцій з боку центральної влади. Попри це місцева влада змогла виділити кошти на потреби фронту навіть за відсутності «військового» та «силового» ПДФО, який громади недоотримали з держбюджету наприкінці 2023-го та у 2024 році, пишуть Ірина Федорів та Катерина Іванченко у статті «Лють громад. Скільки грошей витратили громади на допомогу фронту без військового ПДФО?».

Загалом протягом минулого року 262 громади, яких опитали в рамках дослідження Центру розвитку інновацій та громадської ініціативи «Голка», виділили з місцевих бюджетів близько 25 млрд грн на потреби громад та сили оборони. З них близько 9 млрд — на власні потреби та оборону громад, а 15 млрд — на сили оборони загалом. Тому загальна сума по Україні значно більша. Щонайменше опитані громади виділили на оборону 0,01% свого річного бюджету, а найбільше – 24,3%. 

Найбільше коштів з місцевих бюджетів на Сили оборони за три квартали минулого року виділила Дніпропетровська область – майже 786 млн грн. На другому місці опинилася Одеська область, яка виділила 586 млн грн. 

[pics_lr left="/img/forall/u/13/95/95b9e76f39c731c4b17c86348112e256.png" ltitle="" right="/img/forall/u/13/95/24040f98dc7191fb6fc4385f20c1f528.png" rtitle="undefined"]

Читайте також: Село і люди. Що має зробити держава, щоб урятувати сільські громади від зникнення

Авторки зазначили, що з міркувань безпеки у дослідженні свідомо не вказували показники щодо окремих громад. Дані аналізували в розрізі областей. При чому в кожній області різна кількість громад відповіла на питання та надала свої дані. Тому, додали Федорів та Іванченко, у статті не порівнюють розмір витрат, а інформують, що громади продовжують допомагати фронту навіть, коли держава забрала військовий ПДФО й нібито повністю перебрала на себе цю функцію.

«Справді, оборона — це функція держави, й кошти на неї мають бути саме в держбюджеті. Але дані, які ми зібрали та проаналізували, свідчать про те, що громади й далі допомагають фронту усувати наслідки збройної агресії. І це зрозуміло. Нацбезпека зараз — це цінність для всіх», – зазначив заступник директора Центру розвитку інновацій з питань аналітики та ІТ Михайло Лейченко. 

За його словами, для місцевого бюджету кошти, які вони виділяють на допомогу Силам оборони, є досить значними. Тому необхідно створити в Україні «єдине вікно» для збору та розподілу грошей на потреби фронту. Це дозволить як на державному, так і на місцевому рівнях побачити повний зріз потреб і пріоритизувати витрати та мінімізувати корупційні ризики під час закупівель. 

Читайте також: Таємниця української незалежності. Навіщо влада на шляху до ЄС знищує сільські громади та розпродає землю великому бізнесу

Нагадаємо, Вилучення державою майже 100 млрд грн «військового» ПДФО з місцевих бюджетів 2024 року зустріло опір із боку органів місцевого самоврядування. Напруга посилилася у зв'язку з тим, що вилучені гроші були з великим запізненням освоєні й не всі пішли на допомогу ЗСУ. Як компенсацію у 2024 році Мінфін запропонував не вилучати реверсної дотації з місцевих бюджетів. І тут почалося те, що закінчиться тільки в тому разі, якщо держава знайде правильну модель вирівнювання диспропорцій між громадами.