UA / RU
Підтримати ZN.ua

Мінпаливенерго митом на імпорт буде «відстоювати інтереси держави»

Актуальність питань щодо ситуації на ринку нафтопродуктів України обумовила звернення «ДТ. Україна» до міністра палива, енергетики та вугільної промисловості України Юрія Бойка. 13 січня редакція отримала відповіді на поставлені запитання від директора департаменту з питань нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Мінпаливенерго Костянтина Бородіна.

Актуальність питань щодо ситуації на ринку нафтопродуктів України обумовила звернення «ДТ. Україна» до міністра палива, енергетики та вугільної промисловості України Юрія Бойка. 13 січня редакція отримала відповіді на поставлені запитання від директора департаменту з питань нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Мінпаливенерго Костянтина Бородіна.

- Українські НПЗ просять захистити їх шляхом встановлення мит на імпорт і знаходять розуміння у Мінпаливенерго. Мінфін та Мінекономіки вважають це недоцільним, враховуючи наслідки для споживачів і бюджету. Що на даний момент ближче уряду - інтереси великого бізнесу чи вітчизняного споживача нафтопродуктів?

- Український уряд відстоює інтереси держави. У нафтопереробній промисловості країни працюють 14 500 осіб. Підприємства галузі платять ПДВ і акцизний збір з виробництва нафтопродуктів. Збільшення виробництва нафтопродуктів - а це створення додаткової вартості у своїй країні - забезпечує зайнятість, покращує експортно-імпортний баланс, забезпечує приплив валюти до країни.

Нам час перестати годувати чужого виробника і зробити ставку на розвиток власного виробництва. З цією програмою Віктор Янукович переміг на виборах президента України і цю програму ми реалізовуємо. Що стосується вітчизняних споживачів палива, то вони не тільки не постраждають, а й виграють.

Сьогодні три найбільших заводи-виробники: Лисичанський, Кременчуцький і Одеський нафтопереробні заводи виробляють паливо європейського стандарту «Євро-4», яке нічим не відрізняється від того, яке імпортери завозять з-за кордону. Різниця тільки в тому, що на імпортному паливі заробляє іноземний виробник, а українському - український.

І останнє, щодо підтримки, яку нафтотрейдери-імпортери нібито знаходять в інших урядових відомствах. Наш уряд націлений на підтримку вітчизняного товаровиробника і на наповнення вітчизняного бюджету і цю позицію підтримують всі відомства. Для міністерства це ключове питання.

- Що роблять уряд і Мінпаливенерго для зупинення діяльності безподаткового імпортера - компанії «Лівела», у результаті роботи якого українські нафтопереробні заводи опинилися на межі зупинки, а бюджет, за даними Антимонопольного комітету України, недоотримав близько 3 мільярдів гривень податків?

- Що стосується законності діяльності ДП «Лівела», то в Україні існує незалежна судова гілка влади, яка єдина може виносити подібні вердикти.

Але у той же час, якщо паливо виробляється всередині країни, то проблема безподаткового імпортера зникає сама собою, її немає, і бюджет приймає всі належні до сплати платежі та збори. Чим більші обсяги переробки і виробництва нафтопродуктів підуть на наші власні підприємства, тим менше податків буде втрачати бюджет через податкові пільги, що були свого часу надані іноземним інвесторам.

- До якого варіанту вирішення конфліктної ситуації навколо заводу «Укртатнафта» ви схиляєтеся, враховуючи неодноразове підтвердження важливості даного питання з боку компанії «Татнефть» і влади РФ?

- Питання «Укртатнафти» - багатогранне, більшою мірою воно лежить в юридичній площині. У 2008-2009 роках татарстанська сторона, як акціонер Кременчуцького НПЗ, програла всі суди на території України. На сьогодні їхні рішення набули законної сили і продовжують діяти. Ми повинні вирішувати конфлікт акціонерів на Кременчуцькому підприємстві з урахуванням цих факторів.

Для вирішення проблеми створено міжвідомчу робочу групу в Україні і створюється така сама, але вже міжурядова робоча група за участю представників російської та татарстанської сторін. Ця група має виробити взаємоприйнятні рішення, які, як ми сподіваємося, ляжуть в основу врегулювання конфлікту акціонерів. Для нас, як для уряду, важливо, щоб підприємство працювало, люди були зайняті, а нафтопродукти відповідали стандартам якості.

_______________________________________________________________

Нагадаємо, що Мінфін і Мінекономрозвитку не підтримують введення мит на імпорт палива. Більше того, вони вважають, що введення в Україні мит на імпортні нафтопродукти негативно вплине на ринок країни, значно скоротить імпорт палив, знизить податкові надходження до державного бюджету.

Зокрема, у надісланому Мінфіном листі до уряду зазначено, що в результаті введення мита бюджет може щорічно недоотримувати платежі на суму до 13 мільярдів гривень.

Мінекономрозвитку і торгівлі, у свою чергу, в листі до влади вказує на недоцільність введення мита, оскільки рівень імпорту не є загрозливим для внутрішнього виробника.

«Дослідивши ринок, міністерство встановило, що у 2008 році у порівнянні з 2007 роком рівень імпорту дизпалива і бензинів в балансі палив Україні збільшився на 61%. Водночас у 2009 році рівень імпорту палива в балансі впав на 30% і наблизився до рівня 2007 року», - зазначено в листі Мінекономрозвитку і торгівлі. При цьому, як зазначає відомство, причиною зростання імпорту нафтопродуктів у 2010 році є ввезення їх одним імпортером - компанією «Лівела», яка, на відміну від інших імпортерів, ввозить до країни нафтопродукти без сплати акцизу і ПДВ.

У Мінекономрозвитку і торгівлі підкреслюють, що в балансі імпорту за січень-листопад 2010 року на частку «Лівели» припало 27% від усього обсягу ввезених бензинів, 28% - загального обсягу ввезення дизпалива.

Окрім того, відомство, посилаючись на дані Мінфіну про імпортні ціни на нафтопродукти і ціни українських заводів, прийшло до висновку, що Міністерство енергетики та вугільної промисловості, яке ініціює введення мит, у записці про необхідність цього заходу невірно виклало рівень співвідношення цін імпорту і українських нафтопродуктів.

«Згідно з висновками Мінфіну, показники статистичної інформації Міненерговугілля не відповідають офіційним даним Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, а сама вартість бензинів і дизельного палива вітчизняного виробництва завищена приблизно на 30%», - зазначено в листі Мінекономрозвитку і торгівлі.

Окрім цього, міністерство повідомляє, що Міненерговугілля у своїх обґрунтуваннях щодо необхідності мит занизило середню митну вартість бензинів.

«За даними Держмитслужби, середня митна вартість імпортованих бензинів вище відповідних показників Мінпаливенерго на 1,6-4,9%», - підкреслюється в листі відомства. У міністерстві вважають за доцільне обрати інші заходи підтримки українських виробників з метою стабілізації ситуації на ринку нафтопродуктів.

Згідно з листом, Мінфіну слід скоординувати роботу Державної податкової та Державної митної служб для проведення перевірок правильності нарахування та сплати податків, зборів імпортерами нафтопродуктів.

У свою чергу, Міненерговугілля слід розробити і вжити заходів щодо прискорення реконструкції та модернізації українських НПЗ, вважають в Мінекономрозвитку і торгівлі.

Як повідомляв OilNews, міністр палива і енергетики Юрій Бойко 23 листопада 2010 повідомив про те, що його відомство направило до Кабінету міністрів України лист із пропозицією ввести з 2011 року мито на імпорт нафтопродуктів у розмірі €120/т. Пізніше заступник міністра Ігор Кірюшин уточнив, що дана ставка максимальна, і вона не буде введена в такому розмірі.

Тим не менше, на початку грудня міністр палива і енергетики Юрій Бойко звернувся до прем'єр-міністра Миколи Азарова з проханням встановити імпортні мита на бензини в розмірі €130/т, на дизельне паливо (незалежно від вмісту сірки) - €80/т, зріджений газ (пропан або суміш пропану і бутану) - €40/т.

У грудні у зв'язку з наміром Міненерго ввести мита, Асоціація «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» звернулася до прем'єр-міністра Миколи Азарова і в Адміністрацію президента Віктора Януковича з проханням не допустити закриття кордонів для імпортних нафтопродуктів. У листі Асоціації відзначено, що з урахуванням підвищення акцизів (згідно з прийнятим нещодавно Податкового кодексу) введення мита на імпорт нафтопродуктів призведе до підвищення їх вартості в Україні на 20-22%, або на 1,5-1,7 гривень за літр, і обмежить доступ на ринок палива, що відповідає стандартам Євро-4 і Євро-5.

Також проти введення мита висловлювалися топ-менеджери компаній «Паралель», «Концерн Галнафтогаз» (ОККО), «Континент Нафтотрейд» (WOG), а також експерти ринку.