Майже через дві місяці після початку війни Міністерство юстиції виступило з ініціативою - закрити відкриті дані, розпорядником якої є Мін'юст. Відповідний наказ оприлюднено на сайті міністерства.
Жодного зрозумілого пояснення цієї ініціативи не містить ані сам наказ, ані якась інформація на сайті Мін'юсту.
У преамбулі наказу зазначається, що зупинити оприлюднення інформації Мін'юст вирішив відповідно до статті 20 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» та Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».
Проте, стаття 20 указаного закону лише допускає обмеження прав і свобод громадян та юридичних осіб в умовах воєнного стану, і дає відсилку на статті Конституції щодо прав і свобод, які обмежуватися не можуть. Що жодним чином не пояснює ініціативу Мін'юсту.
А Указ Президента від 24 лютого 2022 року запроваджував воєнний стан лише на 30 діб. Тобто, на момент видання наказу Мін'юсту даний нормативний акт вичерпав свою силу в частині запровадження воєнного стану. І лише 21 квітня, тобто через тиждень після наказу Мін'юсту, Верховна Рада підтримала президентський законопроєкт №7300, яким воєнний стан в Україні було продовжено ще на 30 діб – до 25 травня.
Варто зазначити, що згідно з наказом Міністерства юстиції від 28 березня 2016 року № 897/5 «Про затвердження Переліку інформації, що підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України», Мінюст є розпорядником наступних відкритих даних:
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
- Єдиний реєстр нотаріусів;
- Державний реєстр атестованих судових експертів;
- Єдиний реєстр спеціальних бланків нотаріальних документів;
- Повідомлення про торги та інша інформація з реалізації конфіскованого та арештованого майна та їх результати, про майно для безоплатної передачі;
- Державний реєстр друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності;
- Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство;
- Єдиний державний реєстр нормативно-правових актів;
- Реєстр чинних, блокованих та скасованих сертифікатів відкритих ключів;
- Реєстр адміністративно-територіального устрою;
- Інформація з автоматизованої системи виконавчого провадження;
- Єдиний реєстр боржників;
- Дані центральної бази даних системи електронних торгів арештованим майном.
Тепер, згідно з ініціативою Мін'юсту, адміністратори єдиних та державних реєстрів зобов’язані видалити вже оприлюднені інформації у формі відкритих даних.