За словами міністра аграрної політики і продовольства Миколи Присяжнюка, швидше за все, дія мит на експорт зерна збережеться до кінця року.
"У нас є ще тиждень на переговори з Мінфіном та Мінекономіки, але думаю, до кінця цього року нічого не зміниться", - сказав міністр газеті «Комерсантъ-Украина».
За словами високопоставленого джерела у Мінагрополітики, саме Мінфін не підтримав ідею скасування мит. За підрахунками міністерства, при прогнозі виробництва зерна у 50 млн т і експорті 24 млн т надходження до бюджету у 2011/12 маркетинговому році можуть скласти більше 4 млрд грн.
Разом з тим у Мінагрополітики розраховують підтримати експортерів і фермерів в інший спосіб. "Ми хочемо компенсувати мито за рахунок зниження тарифів на логістику", - повідомило джерело у міністерстві.
Учасники ринку підтримують ці ініціативи. "Витрати на логістику складають 15% вартості зерна. Приміром, зниження вартості доставки зерна з елеватора до порту хоча б на 20%, а також скасування оплати сертифіката ГМО дозволили б компенсувати втрати, зумовлені дією мит", - говорить гендиректор зернотрейдерської компанії "Волари "Юрій Гордейчук.
Але таке рішення може призвести до зниження прибутку "Укрзалізниці", в якій і так найнижчі тарифи на вантажоперевезення у СНД (встановленням тарифів займається виключно Мінінфраструктури). Разом з тим, за оцінками експертів, перевезення зерна займають всього 10% від загальної кількості вантажних перевезень УЗ.
Нагадаємо, що мита на експорт зернових були запроваджені з 1 липня 2011 року: на пшеницю у розмірі 9% від контрактної ціни (але не менше 17 євро / т), кукурудзу - 12% (не менше 20 євро / т), ячмінь - 14 % (не менше 23 євро / т). Держава побоювалося, що через занадто високі ціни у світі, з країни буде вивезено значну частину зерна. В результаті експорт з України практично припинився - у липні було зафіксовано падіння експорту зерна у 5 разів.
Зернотрейдери пояснюють, що не можуть конкурувати з російськими компаніями, оскільки їх зерно мінімум на $ 30 / т дешевше за українське.