UA / RU
Підтримати ZN.ua

Мінекономіки РФ підготувало відповідь на падіння цін на нафту

Пропоновані соціальні заходи досить немасштабны - крім запланованої розробки закону про те, що заходи соцпідтримки надаються населенню лише за заявою громадянина.

У понеділок міністр економічного розвитку РФ Олексій Улюкаєв на нараді з економічних питань прем'єр-міністра Дмитра Медведєва представить антикризовий план - відповідь Білого дому на обвал нафтових цін, пише газета "Коммерсантъ", якій стали відомі подробиці документа.

За даними видання, 17 січня відомство внесло "План забезпечення сталого розвитку економіки та соціальної стабільності в 2015 році" в Білий дім, обговорення низки його положень з Мінпромторгом і пенсійних ініціатив з Мінфіном і Мінпраці тривало на вихідних, підтвердили інші джерела в урядових відомствах.

Позиції Мінекономіки і Мінпромторгу з питання підтримки автопрому, як і раніше, кардинально розходяться. Мінекономіки пропонує радикальні заходи: пом'якшення угод про промзборку і навіть укладання нових договорів, всупереч зобов'язанням РФ перед СОТ, а також відновлення пільгового автокредитування. Але Мінпромторг різко проти таких послаблень. В результаті найбільш реальним заходом держпідтримки залишається продовження чинної програми утилізації.

Загальний зміст пропонованої відповіді Мінекономіки на обвальне зниження федеральних доходів від обвалу нафтових цін в січні 2015 року тим не менш вже визначено. Основні ініціативи команди Олексія Улюкаєва не передбачають нових великих витрат бюджету. Найбільш інтригуюча макроекономічна ідея Мінекономіки за межами держрегулювання - "знаходження оптимального балансу між розміром бюджетного дефіциту і фіскальної стійкістю", її пропонується обговорити в лютому 2015 року, в тексті вона не розкрита; імовірно, як і раніше, Мінекономіки пропонує різко збільшити бюджетний дефіцит з покриттям його новими позиками ОФЗ.

У сфері імпортозаміщення поки головна ініціатива - екстрена (до лютого 2015 року) розробка поправок до закону N223 про держзакупівлі, що вимагають від держАО і компаній, яким надається державна підтримка, здійснювати фіксовану частку закупівель в Росії.

У банківській сфері Мінекономіки наполягає на реалізації своєї спільної з Мінфіном ініціативи щодо якісного ослаблення банківського нагляду, але вже в більш різкій формі, наприклад у вигляді тимчасового відмови від низки положень не тільки стандартів "Базель-3", але і стандартів "Базель-2". Нагадаємо, ідеї Олексія Улюкаєва і Антона Сілуанова на цей рахунок Банк Росії хоч і в м'якій формі, але категорично відкинув: обговорення Білим домом повторно внесених ініціатив може стати повторним тестуванням політичних позицій глави ЦБ Ельвіри Набіулліної. До банківської чолі примикає і програма створення єдиної структури підтримки ринку житла на базі АІЖК.

Для підтримки авіаперевезень уряд готовий не тільки збільшити обсяг субсидій галузі, але й, можливо, пожертвувати доходами бюджету в 30 млрд руб в рік, обнуливши ПДВ для внутрішніх рейсів. Проти традиційно виступає Мінфін, але джерела "Комерсанта" в галузі вважають міру найефективнішою. При цьому експерти впевнені, що зберегти поточну конфігурацію авіаринку в будь-якому разі навряд чи вдасться і без банкрутств перевізників не обійтися.

Основна міра підтримки приватних компаній - активізація постанови уряду N825 від 14 серпня 2012 року, описує порядок антикризових держгарантій, продовження цієї програми (фактично замороженої в 2012 році) на 2015 рік і виділення компаніям держгарантій на суму до 300 млрд руб зі спрощенням порядку надання гарантій в інвестпроектах. Передбачені і довгі (від п'яти років) кредити Зеба за зниженими ставками резидентів особливих економічних зон.

У початкових планах Мінекономіки передбачалося приділити особливу увагу розвитку ОЕЗ - аж до субсидій регіонам на покриття частини митних платежів і кредитів їх резидентам, але в документі, переданому в уряд, ОЕЗ не згадуються - можливо, цю тему Білий дім буде опрацьовувати окремо.

Пропоновані заходи з підтримки сільського господарства незначні, крім вкрай значущою заходи - відстрочення сплати ПДВ аграріями на кінець третього кварталу при продажу майбутнього товару до збору врожаю. Торгівлі Мінекономіки пропонує допомогти лише забороною на позасудову ліквідацію об'єктів нестаціонарної торгівлі і деякої її лібералізацією - проект, втім, також з'явиться не раніше третього кварталу 2015 року.

До цього ж терміну, до якого, судячи з усього, відомство прогнозує сплеск безробіття, Мінекономіки запропонує уряду розглянути програму обмеженою лібералізації ринку праці і "частковий перегляд" галузевих тарифних угод у сфері держмонополій - заморожування в них зарплат в 2015 році.

Найбільш проблемним в антикризовому плані Мінекономіки може виявитися пакет "заходів щодо зниження витрат бізнесу": відмова від готуються та вже введених жорсткостей держрегулювання зачіпає інтереси ледь не половини відомств. Олексій Улюкаєв також запропонує президенту Володимиру Путіну видати указ, який тимчасово забороняє вводити нові вимоги і витратні зобов'язання для підприємницької діяльності.

Пропоновані соціальні заходи докладні, але досить немасштабны - крім пропонованої розробки закону про те, що заходи соцпідтримки надаються населенню лише за заявою громадянина.

Наступна міра, запропонована Мінекономіки, формально не стосується 2015 року - продовження заморозки накопичувального компоненту пенсійної системи, закінчується в цьому році, на 2016-2018 роки - без трансфертів, що заміщають в ПФР внески на накопичувальну пенсію. Це дасть в 2016 році бюджету невеличку суму економії 37 млрд руб, але в 2017 році вона зросте до 165 млрд руб, а в 2018-му - до 220 млрд руб. При прийнятті цієї пропозиції накопичувальна система буде остаточно зруйнована - втім, і при відмові від ідеї перспективи роботи НПФ в умовах жорсткої рецесії неочевидні.

Нарешті, Мінекономіки пропонує повернутися до дискусії за старими ініціатив Мінфіну: збільшення пенсійного віку і невиплата частини пенсії працюючим пенсіонерам. Ці ідеї пропонується обговорити в першому кварталі 2015 року.

Окремою главою Мінекономіки перераховує списки регуляторних нововведень (новацій у застосуванні ветсертификатов до зборів на використання автодоріг), які пропонується поки не застосовувати.

Пропонується також взагалі поки (до 2017 року) відмовитися від нових заходів, опосередковано збільшують адміністративне навантаження на бізнес.