UA / RU
Підтримати ZN.ua

Корупцію на митниці не перемогти, поки повністю не змінити правила гри - експерти

Корупційні ризики закладені в самих механізмах роботи української митниці і без їхніх змін ситуацію поліпшити.

Незважаючи на запевнення вищих посадових осіб країни у боротьбі з контрабандою, реальної боротьби з митним свавіллям і контрабандою в Україні немає і не було, її підміняють епізодичні повідомлення про затримання рядових митників, що нібито свідчать про зменшення корупції у відомстві.

Про це у статті на DT.UA пише економічний оглядач Юлія Самаєва.

Як наголошує автор, звалити всю відповідальність виключно на силові відомства, які не ловлять хабарників, не вийде. Адже експерти неодноразово відзначали, що корупційні складові закладені в самих механізмах роботи митниці. І замість того, щоб нескінченно довго лякати корупціонерів в'язницею, достатньо один раз змінити правила гри.

Читайте також: Саакашвілі на каналі Коломойського звинуватив олігарха в контрабанді в Одеській області

"Для того щоб говорити про зміну практики роботи митних органів, потрібно змінити самі принципи їх функціонування. Індикаторами таких змін мають стати зміни внутрішніх правил роботи (субординація працівників, порядок внутрішнього документообігу, критерії для прийняття рішень службовцями і критерії для оцінки їхньої діяльності). І зміни митного законодавства (порядок проходження товарів, свобода митниці в прийнятті рішень, можливості для спрямування товарів на додатковий контроль і застосування санкцій), - підтвердив DT.UA Юрій Федчишин, експерт з Інституту суспільно-економічних досліджень. - Невизначеність для підприємців породжує стимули для корупції. Без зміни правил подолати корупцію можна тільки мобілізацією і посиленням контролю над митницею, що в нашій країні саме по собі ще не давало результатів".

За оцінками фахівців НБУ, незважаючи на те, що фізичні обсяги імпорту зменшилися на 30% у річному обчисленні, ціни на імпортовані товари в доларовому еквіваленті знизилися тільки на 10%. А от надходження до бюджету країни - на майже 20%. "Тобто поки начальники митниці та СБУ розповідають нам про свої перемоги, десь продовжують осідати мільярди гривень, які призначалися для бюджету. І як підтвердили події в Мукачевому, осідають вони переважно в кишенях митників, міліції і депутатів, які за всім цим стоять", - пише Самаєва.

"Залишилася та контрабанда, яка створюється та втілюється самими митниками. Знайти та визначити цю контрабанду дуже важко. Митники - профі в створенні схем і завжди готові це зробити й переробити. Нещодавні розбірки цієї зими та навесні в уряді відносно контрабанди палива в портах - яскравий приклад. Підходив танкер із 5 тис. т палива до Очакова чи Усть-Дунайська, оформлялося 300 т палива в митниці, а решта ввозилася в країну контрабандою. І так багато разів... Контрабанда є в Херсоні, де дотепер "кермує" ставленик Ігоря Калєтніка, і на західному кордоні, вона "цвіте та процвітає". Ми бачимо, як багато пропозицій від місцевих митних брокерів надходить, бачимо, що всі колишні схеми реально працюють. Через ці схеми й офіційні платежі різко скоротилися... А контрабандний "чорний кеш" різко збільшився, - поділився з DT.UA інформацією Олександр Захаров, координатор руху "Ні корупції на транспорті". - Дуже активно повертають корупційні схеми екологи, карантинна влада. Вони зараз навіть нахабніші за митницю".

Як зазначається автор, на сьогоднішній день єдиний спосіб перетнути кордон з товаром без проблем - це користуватися послугами митних брокерів, які знають, кому і скільки, в іншому разі гарантій немає. "З різноманітними способами вимагання так чи інакше доводиться зіштовхуватися всім, хто займається експортом/імпортом. За винятком, звичайно, тих, хто робить це нелегально та під заступництвом самих же митників і міліції. "Пресуючи" легальний бізнес, митниця забезпечує надходження до бюджету, "кришуючи" нелегальний - забезпечує себе, щоправда, уже на шкоду бюджету", - йдеться в статті.

"Митниця не повинна займатися наповненням бюджету взагалі! - переконаний Олександр Захаров. - Тільки процедурами та оформленням вантажів. Уся робота з розрахунків платежів, "залагодження розбіжностей" на кордоні вестися не повинна. А за свідомі порушення в сплаті податків треба посилити покарання. Ви привозите вантаж у США, Грузію, навіть Молдову, і вам спокійно дають проїхати, швидко оформлюють усі потрібні документи для законного ввезення товару. А через рік до вас можуть прийти та запропонувати заплатити неустойку за усвідомлене порушення, зроблене рік тому…Корупція з кордонів у такий спосіб повністю йде! Побудована зовсім інша парадигма митної роботи. Як кажуть, країна, яка основні податки збирає на кордоні, завжди буде бідною. Змінювати треба парадигму, а не митних начальників. І змінювати вже зараз. Але уряд цього взагалі не розуміє".

Юрій Федчишин впевнений, що найпростіший спосіб для вищих чиновників побороти митну корупцію - найняти зовнішню компанію на зразок Crown Agents (про таку ініціативу вже говорили), після чого дотримуватися її рекомендацій. "Складніший спосіб - змінити законодавство та практику після аналізу ситуації внутрішніми силами. Але знову ж таки, без змін правил роботи дуже малоймовірно, що одна лише кадрова політика приведе до змін. Поки зберігається можливість відносно безпідставно переоцінити або перекваліфікувати товар, затримати його, відправити на контроль чи експертизу, вимагати або не вимагати документи, залишається надто велика спокуса для корупції", - переконаний Юрій Федчишин.

Детальніше про проблеми на українській митниці читайте в статті Юлії Самаєвої На митниці все спокійно. Всі беруть у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".