UA / RU
Підтримати ZN.ua

Кордони України хочуть закрити… феросплавні заводи?

Тема скасування імпортного мита для власників феросплавного виробництва після нещодавнього провалу спроби отримати від держави пільгову ціну на електрику лишається пріоритетним напрямком лобізму.

У рамках Угоди про зону вільної торгівлі країн СНД, яка набула чинності, Україна зберегла погоджене з ВТО експортне мито на феросплави. А це означає, що будуть продовжені спроби власників феросплавного виробництва домогтися скасування імпортного мита. Цією темою представники бізнесу, який входить до орбіти «Привату» Ігора Коломойського, опікуються вже не перший рік. І після нещодавнього провалу спроби отримати від держави пільгову ціну на електрику вона лишається пріоритетним напрямком лобізму.

Схема, яку вибудував «Приват» задля збільшення прибутків виглядає наступним чином. Cередня ціна експорту феросилікомарганцю складала $869 за тонну. У вересні, як показує Українська асоціація виробників феросплавів, він коштував $880. Ця частина стосується саме питання експортного мита.

А середня ціна імпорту за той же період склала $1455 за тонну. Враховуючи, що вона включає транспортування, реальна ставка була на рівні $1350-1400. Така ж ситуація і по іншим феросплавам. А виробникам сталі в Україні пропонується купувати те саме за ціною 1500-2000 доларів.

Це те, про що постійно кажуть металурги, які зі свого боку намагаються імпортне мито відмінити. Але їх колеги-феросплавники останнім часом цю схему представляли як доказ того, що вони не можуть конкурувати з імпортерами. Тільки чому ж тоді на експорт вона йде такою дешевою?

"Якби українські заводи запропонували металургійним підприємствам феросплави за такими цінами, які вони вказують на митниці при експорті, наші металурги вишикувалися б в чергу на покупку", - каже аналітик інвестиційної компанії Dragon Capital Олександр Макаров. Якщо подивитись, які компанії за кордоном купують товар заводів Коломойського, виявляється, що це офшорні структури-посередники, пов'язані з американською компанією Felman Trading. Остання є… частиною групи «Приват».

Таким чином дніпропетровсько-ізраільські бізнесмени платити своїй державі вони бажання не мають, кладучи собі в кишеню 400-500 доларів з тонни. Лакмусовим папірцем тут є Білорусь, яка не працює за чорними схемами. Туди феросилікомарганець йшов від нас по $1354 за тонну.

Натомість «приватівці» звертаються до держави за допомогою у вигляді пільг, встановленні високого імпортного мита, шантажуючи її потенційною втратою тисяч робочих місць. Хоча десятиліттями експлуатують застарілі технології виробництва, що і призводить до високої собівартості продукції.

При цьому «Приват» і сам не соромився займатися імпортом. Два роки тому, ініціювавши «антидемпінгове розслідування» щодо бажань металургів купувати закордонні феросплави, дніпропетровські бізнесмени у дев’ять разів збільшили поставки в Україну зі свого заводу в Грузії. Звісно одразу ж було скорочене виробництво в Україні, людей звільнили з роботи, бо це мало продемонструвати «шкоду від імпорту».

Але якщо залишити імпортне мито та примусити наші металургійні підприємства купувати виключно «українські» феросплави, то прибутки отримує зовсім не Україна. Це якраз істотно погіршить конкурентоспроможність українського металу, який є головною опорою українського бюджету. !zn