Таке рішення було прийнято у середу, 30 листопада, після презентації відповідних законопроектів генеральним директором «Укрзалізниці» Володимиром Козаком на засіданні комітету, повідомляє прес-служба відомства.
Нагадаємо, що нещодавно на розгляд парламенту було внесено проекти законів №9337 «Проект Закону про особливості створення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» та №9377 «Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про залізничний транспорт" (щодо розмежування функцій державного і господарського управління галуззю)».
Під час презентації В.Козак повідомив, що в даний час основними проблемами функціонування залізничного транспорту, які необхідно вирішувати у процесі реформування, є нагальна необхідність залучення інвестицій в оновлення основних фондів і зміна системи управління залізничним транспортом.
«Минулого року в оновлення основних фондів було вкладено трохи більше 8 млрд грн, при реальній потребі майже у 24 млрд грн. Тільки у 2010 році дефіцит в інвестиціях склав понад 15,5 млрд грн, і щорічно цей дефіцит лише збільшується, - пояснив В.Козак. - Це один із прикладів необхідності докорінних змін у системі управління залізничним транспортом, і таких прикладів можна наводити безліч. Необхідність у проведенні реформування давно назріла, і подальше зволікання призведе до занепаду залізничної галузі, що може перетворитися на стримуючий фактор вітчизняної економіки».
Передбачається, що реформування залізничного транспорту України буде проходити у три етапи.
Перший етап (2012-2013 роки) - створення єдиної державної акціонерної компанії і розподіл функцій між державою і компанією. Зокрема, функції регулювання та контролю галузі будуть належати державі, а господарські - акціонерній компанії. На цьому етапі буде сформовано єдиний майновий комплекс, впроваджено фінансово-економічні моделі, що дозволяють розподілити фінансові потоки за видами діяльності, і вдосконалено систему регулювання тарифів на послуги залізничного транспорту. Всі ці заходи сприятимуть залученню інвестицій та впровадженню інноваційної моделі розвитку.
На наступному етапі реформування - з 2013 по 2015 роки - буде створено вертикально інтегровані виробничо-технологічні системи залізничного транспорту, структуровані за видами діяльності. Завдяки цьому удосконалюється тарифна політика - у конкурентних секторах тарифи будуть формуватися вільно, функціонуватимуть приватні операторські компанії. У пасажирському секторі заплановано створювати приміські та регіональні пасажирські компанії за участю акціонерного товариства та місцевих органів виконавчої влади та інших юридичних осіб.
Третім етапом реформування (2016-2019 роки) передбачено: ліквідувати перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних, створити корпоративно залежне господарське товариство у сфері пасажирських перевезень, за умови досягнення його беззбиткової діяльності. Що стосується вантажного сектора, то на ринку збільшиться частка приватних вагонних компаній і будуть розвиватися логістичні комплекси.