UA / RU
Підтримати ZN.ua

Колесніков відбирає у Коломойського монополію

Авіакомпанії Ігоря Коломойського можуть втратити вагому частку авіаперевезень на кількох затребуваних міжнародних маршрутах. Нове положення про призначення перевізників на міжнародні лінії, розроблене Державіаадміністрацією, має обмежити доступ до них для компаній, пов'язаних відносинами контролю.

На сайті Мінінфраструктури опубліковано проект наказу про внесення змін до «Положення про призначене авіапідприємство з боку України на експлуатацію міжнародної повітряної лінії» - документ, який створює правову основу для розподілу авіамаршрутів між українськими перевізниками.

Основне його нововведення, здатне змінити правила гри на ринку пасажирських авіаперевезень, полягає у введенні обмежень на видачу одного і того ж призначення авіакомпаніям, пов'язаним відносинами контролю. Окрім того, поява між підприємствами відносин контролю має стати підставою для позбавлення перевізника права на видане призначення, пишуть "Экономические известия".

Нагадаємо, у березні цього року АМКУ звернувся до Мінінфраструктури з вимогою «вжити заходів для недопущення призначення на одне міжнародне авіанаправлення компаній, пов'язаних відносинами контролю». Щоправда, зовсім незадовго до цього антимонопольне відомство, не вбачаючи в цьому ніякої загрози монополізації ринку, видало дозвіл на об'єднання авіаактивів Ігоря Коломойського під егідою єдиного авіаальянсу (тоді і було створено «Українську авіаційну групу», що об'єднала «АероСвіт», «Донбасаеро» і «Дніпроавіа»).

Зазначимо, нещодавно ситуація змінилася: навіть без законодавчо регламентованих вимог підхід до розподілу призначень став враховувати сформовані відносини контролю між авіакомпаніями.

У разі прийняття нового положення у запропонованому вигляді компанія УАГ позбудеться призначень на найбільш затребуваних повітряних лініях з максимальними пасажиропотоком та завантаженням.

З іншого боку, виникає питання про те, кому дістануться звільнені частоти у випадку, якщо авіакомпаніям УАГ (про пов'язаність відносинами контролю інших українських авіакомпаній поки не відомо) обмежать доступ до призначень при розподілі маршрутів. Сумарно лідери ринку - авіакомпанії «АероСвіт», МАУ, «Дніпроавіа», «Донбасаеро» і «Роза вітрів» - перевозять близько 80% всіх українських авіапасажирів. Тому претендувати на звільнені призначення буде насамперед МАУ, яка займає близько третини ринку (вчора там не стали коментувати свої плани з цього приводу).

«Очевидна спроба обмежити присутність на ринку однієї групи перевізників і перерозподілити звільнені частоти на користь іншої групи або окремої авіакомпанії», - так розцінили документ в «АероСвіті», додавши, що необхідно прагнути до лібералізації ринку, а не до обмежень.

В авіакомпанії «ВіззЕйр України», що входить до трійки лідерів із міжнародних перевезень, заявили, що вітають будь-які кроки з лібералізації ринку та посилення конкуренції.

«На жаль, через різні причини нам поки не вдається розвиватися в Україні так, як хотілося б. У ДАА знаходиться близько двох десятків наших заявок, але отримання бажаних призначень йде надто повільно», - говорить її гендиректор Сергій Дементьєв. Досі WizzAir завела в Україні лише два літаки, у той час як її бізнес-план передбачав мати до цього часу вже п'ять.