На сайті Мінінфраструктури опубліковано проект наказу про внесення змін до «Положення про призначене авіапідприємство з боку України на експлуатацію міжнародної повітряної лінії» - документ, який створює правову основу для розподілу авіамаршрутів між українськими перевізниками.
Основне його нововведення, здатне змінити правила гри на ринку пасажирських авіаперевезень, полягає у введенні обмежень на видачу одного і того ж призначення авіакомпаніям, пов'язаним відносинами контролю. Окрім того, поява між підприємствами відносин контролю має стати підставою для позбавлення перевізника права на видане призначення, пишуть "Экономические известия".
Нагадаємо, у березні цього року АМКУ звернувся до Мінінфраструктури з вимогою «вжити заходів для недопущення призначення на одне міжнародне авіанаправлення компаній, пов'язаних відносинами контролю». Щоправда, зовсім незадовго до цього антимонопольне відомство, не вбачаючи в цьому ніякої загрози монополізації ринку, видало дозвіл на об'єднання авіаактивів Ігоря Коломойського під егідою єдиного авіаальянсу (тоді і було створено «Українську авіаційну групу», що об'єднала «АероСвіт», «Донбасаеро» і «Дніпроавіа»).
Зазначимо, нещодавно ситуація змінилася: навіть без законодавчо регламентованих вимог підхід до розподілу призначень став враховувати сформовані відносини контролю між авіакомпаніями.
У разі прийняття нового положення у запропонованому вигляді компанія УАГ позбудеться призначень на найбільш затребуваних повітряних лініях з максимальними пасажиропотоком та завантаженням.
З іншого боку, виникає питання про те, кому дістануться звільнені частоти у випадку, якщо авіакомпаніям УАГ (про пов'язаність відносинами контролю інших українських авіакомпаній поки не відомо) обмежать доступ до призначень при розподілі маршрутів. Сумарно лідери ринку - авіакомпанії «АероСвіт», МАУ, «Дніпроавіа», «Донбасаеро» і «Роза вітрів» - перевозять близько 80% всіх українських авіапасажирів. Тому претендувати на звільнені призначення буде насамперед МАУ, яка займає близько третини ринку (вчора там не стали коментувати свої плани з цього приводу).
«Очевидна спроба обмежити присутність на ринку однієї групи перевізників і перерозподілити звільнені частоти на користь іншої групи або окремої авіакомпанії», - так розцінили документ в «АероСвіті», додавши, що необхідно прагнути до лібералізації ринку, а не до обмежень.
В авіакомпанії «ВіззЕйр України», що входить до трійки лідерів із міжнародних перевезень, заявили, що вітають будь-які кроки з лібералізації ринку та посилення конкуренції.
«На жаль, через різні причини нам поки не вдається розвиватися в Україні так, як хотілося б. У ДАА знаходиться близько двох десятків наших заявок, але отримання бажаних призначень йде надто повільно», - говорить її гендиректор Сергій Дементьєв. Досі WizzAir завела в Україні лише два літаки, у той час як її бізнес-план передбачав мати до цього часу вже п'ять.