Рейтингове агентство Fitch Ratings підтвердило довгострокові рейтинги дефолту емітента (РДЕ) дев'яти українських міст в іноземній і національній валюті на рівні «B» і з прогнозом «стабільний». Оцінка стосувалася Києва, Харкова, Дніпра, Одеси, Львова, Кривого Рогу, Миколаєва, Маріуполя і Запоріжжя, про це повідомляє Інтерфакс-Україна.
Київ в 2020 році скоротив капітальні вкладення на 1,8 млрд грн - до 16,8 млрд грн, оскільки це найбільш гнучка стаття бюджету, на яку припадає майже 30% загальних витрат міста, тоді як на освіту прийшлося 34%, транспорт - 19% і охорону здоров'я - 14%.
Пандемія вимагала додаткових витрат на медичне обладнання, аналізи і дезінфекцію, які могли бути частково компенсовані за рахунок закриття шкіл і адміністрацій в локдаун. За оцінками агентства, частка поточних витрат на охорону здоров'я може знизитися в 2021 році в результаті державної реформи і припинення пандемії.
Як вказується в повідомленні, на кінець 2020 року борговий портфель Києва включав випущені через PBR Kyiv Finance PLC єврооблігації на суму $115,1 млн і короткострокові внутрішні облігації на 770 млн грн, які вже погашені. Єврооблігації мають піврічний купон 7,5% і підлягають погашенню чотирма рівними платежами в 2021 і 2022 роках (у червні і грудні).
Крім того, у міста було кілька непогашених гарантій на загальну суму близько EUR10,5 млн на кінець 2020 року для підтримки проектів в галузі громадського транспорту, інфраструктури та енергозбереження, переважно «Київпастрансу» та «Київметрополітену».
Fitch у своєму сценарії очікує, що чистий скоригований борг української столиці збільшиться до 19 млрд грн до кінця 2025 року, тобто 25% від операційної виручки (0% в 2020 р). Це буде пов'язано з ростом прямого боргу міста в результаті реалізації проектів в галузі громадського транспорту і інвестицій в інфраструктуру з щорічними капітальними витратами в середньому 19 млрд грн в 2021-2025 рр в порівнянні з 18 млрд грн в середньому в 2018-2020 рр.
Харкову вдалося в 2020 році уникнути скорочення капвитрат, які збільшилися приблизно на 290 млн грн - до 4,9 млрд грн, склавши високі 33% від усіх витрат.
Чистий скоригований борг Харкова, за оцінками Fitch, становив на кінець року 1,4 млрд грн і включав п'ятирічні облігації з фіксованими і плаваючими процентними ставками, а також гарантований борг державних підприємств 607 млн грн.
"У рамках нашого рейтингового сценарію очікується, що чистий скоригований борг збільшиться до 14 млрд грн до кінця 2025 року, або до 70% від операційних доходів (близько 10% в 2020 р). Це буде обумовлено ослабленням операційного балансу з огляду на консервативні припущення щодо зростання податкових доходів і збільшення операційних витрат, у той час як інвестиційна програма міста, як очікується, буде збережена", - йдеться в повідомленні.
Дніпру вдалося зберегти свої капвкладення, які в 2020 році зросли приблизно на 300 млн грн - до 3,96 млрд грн, або 28% від загальних витрат.
Чистий скоригований борг Дніпра на кінець року становив 2,5 млрд грн, включаючи п'ятирічні амортизуючі кредити від держбанків під ставку від 11,5% до 16,0% з річним пільговим періодом і гарантований борг державних підприємств 799 млн грн.
У своєму рейтинговому сценарії агентство очікує, що чистий скоригований борг збільшиться до 8,8 млрд грн до кінця 2025 року - до 48% від операційної виручки (20% у 2020 році). За даними Fitch, Дніпро в 2022 році планує почати проект дорожньої інфраструктури з кредитом EUR32,6 млн від Європейського інвестбанку і ЄБРР.
За оцінками агентства, гарантований борг міста, ймовірно, досягне піку в 1,8 млрд грн в 2023 році, коли Дніпровська енергосервісна компанія отримає від ЄБРР позику EUR25 млн на підвищення енергоефективності, а "Міськсвітло" - EUR18,6 млн на освітлення.
Кривому Рогу вдалося в 2020 році збільшити капітальні вкладення на 120 млн грн - до 909 млн грн, або 13% від загальних витрат.
Чистий скоригований борг Кривого Рогу на кінець 2020 року складав 255 млн грн за рахунок гарантованого боргу, тоді як прямий борг був відсутній. Агентство очікує, що чистий скоригований борг збільшиться до 3,9 млрд грн до кінця 2025 року, тобто до 41% від операційної виручки (4% в 2019 році), зокрема, Кривий Ріг планує залучити кредит EUR31,6 млн від Європейського інвестбанку для фінансування модернізації своєї системи опалення.
Львову вдалося в минулому році наростити капіталовкладення на 235 млн грн - до 3,2 млрд грн, або 33% від загальних витрат.
Чистий скоригований борг міста становив 2,9 млрд грн на кінець 2020 року, включаючи викуплені державними банками амортизуючі облігації з відсотковою ставкою від 12,5% до 18,0% річних з пільговим періодом один рік і погашенням від двох до п'яти років. Агентство очікує, що борг збільшиться до 9 млрд грн до кінця 2025 року, тобто 75% від операційної виручки (34% у 2020 році), за рахунок зростання гарантованого боргу державних підприємств міста в результаті реалізації проектів в галузі громадського транспорту, ТПВ, опалення, водопостачання та водовідведення (4 млрд грн в 2025 році).
Запоріжжя відреагувало на пандемію скороченням капітальних вкладень на 26% - до 1,09 млрд грн, або 14% від загальних витрат.
Чистий скоригований борг Запоріжжя склав 1,3 млрд грн на кінець 2020 року, включаючи п'ятирічні амортизуються кредити від держбанків під 16% річних з періодом відстрочки погашення в один рік і гарантований борг державних підприємств 287 млн грн. Fitch очікує, що борг збільшиться до 4,75 млрд грн до кінця 2025 року, тобто 45% від операційних доходів (21% в 2019 році), в тому числі гарантований до 515 млн грн вже у 2022 році, коли транспортна компанія міста отримає кредит в розмірі EUR10,4 млн від Європейського інвестбанку на оновлення автопарку і зарядних станцій.
Миколаїв в минулому році також скоротив капвкладення на 132 млн грн - до 781 млн грн чи майже 20% загальних витрат.
Агентство відзначає, що в кінці 2020 місто було вільне від прямого боргу, тому що не отримало кредитну лінію EUR4,5 млн від Європейського інвестбанку на оновлення парку автобусів Ніколаевпасстранса. В даний час Миколаїв веде переговори з ЄБРР про надання "Миколаївелектротранс" довгострокового кредиту EUR20 млн під гарантію міста на оновлення тролейбусного парку та модернізацію депо.
В Одесі пандемія привела до зменшення капвкладень приблизно на 0,5 млрд грн - до 2,8 млрд грн, або 26% загальних витрат, вказує Fitch.
Одеса має кредити в місцевих банках і в НЕФКО, а борг міста (2,5 млрд грн на кінець 2020 року) повністю виражений у місцевій валюті, має фіксовані процентні ставки і остаточний термін погашення в 2024 році. Крім того, гарантований борг дорівнював 918 млн грн і може вирости, якщо міська транспортна компанія почне будівництво трамвайного маршруту Північ-Південь за рахунок позики EUR20 млн від Європейського інвестбанку.
Маріуполю вдалося збільшити капітальні вкладення приблизно на 125 млн грн - до 1,6 млрд грн в 2020 році, або 32% від загальних витрат.
Чистий скоригований борг Маріуполя на кінець 2020 року склав 498 млн грн, у тому числі довгострокова позика від IFC (контракт на EUR12,5 млн з 10-річним погашенням) на оновлення автобусного парку і гарантований борг державних підприємств 468 млн грн.
За прогнозами Fitch, чистий скоригований борг, за прогнозами збільшиться до 5,7 млрд грн до кінця 2025 року, тобто до 85% операційної виручки (11% у 2020 році) за рахунок інвестицій державних підприємств. Проекти включають оновлення тролейбусного парку за рахунок кредиту EUR15 млн від ЄБРР і FECT (термін погашення - 10 років); реконструкцію міського зовнішнього освітлення із залученням кредиту ЄІБ EUR11,7 млн (термін погашення більше 10 років); забезпечення питною водою, що фінансується за рахунок кредиту Мінфіну Франції EUR64 млн (термін погашення майже 30 років).
Раніше повідомлялося, що міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings покращило прогноз світової економіки в 2021 році до 6,1%. У грудні минулого року агентство очікувало зростання на 5,3%.