UA / RU
Підтримати ZN.ua

Кабмін змінює схему розподілу коштів від надання адмінпослуг

Кабінет міністрів України затвердив проект змін до бюджетного кодексу, згідно з якими плата, що стягується за надання адміністративних послуг, буде направлятися відразу до центрального бюджету, а не розподілятися по спеціалізованим фондам різних відомств.

Про це ZN.UA стало відомо від високопоставленого джерела в уряді.

Таким чином, після затвердження змін Верховною Радою, приймати рішення, куди направити отримані кошти, буде Кабінет міністрів за пропозицією Міністерства фінансів.

Міністр юстиції Олександр Лавринович, коментуючи на прохання ZN.UA урядову ініціативу, зазначив, що «мова навряд чи йде про масштабне поповнення бюджету» (за офіційними даними Держказначейства, на рахунку від надання адміністративних послуг у І півріччі до держбюджету надійшло всього 2,5 млн грн, при цьому деякі експерти, оцінюючи нововведення, вважають, що «головна каса» країни може поповнитися на 14-20 млрд грн).

За словами О.Лавриновича, у нинішній ситуації реальний контроль за використанням отриманих коштів серйозно ускладнено, оскільки розпоряджаються ними ті організації, які не мають відношення до надання адміністративних послуг.

«Кошти за надання адміністративних послуг осідають у спеціалізованих фондах, і занадто часто ми стикаємося з фактами нецільового, я б сказав, неадекватного їх використання. Недоліки в системі перерозподілу цих коштів очевидні. Існує простір для можливих зловживань. Саме це і змусило Кабінет міністрів піти на подібний крок ... Буду відвертим: я не в захваті від такого кроку. Але я, безумовно, розумію, чим викликана подібна пропозиція», - зазначив він.

На питання, чи не простіше було б відмовитися від практики використання спецфондів в якості посередників, голова Мін'юсту повідомив, що «планується навести у цій сфері лад». «Але це не питання одного дня. Інвентаризація потребує часу і сил. Раніше я навіть не уявляв собі справжніх масштабів того, що відбувається», - поскаржився він.

При цьому міністр юстиції припускає, що подібна міра («ручне» управління коштами Кабміном) є тимчасовою, і в осяжному майбутньому значна частина цих коштів буде спрямовуватися на модернізацію сфери адмінпослуг і поліпшення їх якості.

«Врешті-решт надання цих послуг - одна з найважливіших функцій влади, яка, власне, і пов'язує безпосередньо владу з населенням», - резюмував О.Лавринович.

Нагадаємо, сьогодні плата за надання адмінпослуг (які, згідно із законодавством, надаються підприємствами, небюджетними установами та організаціями, підпорядкованими міністерствам і відомствам) направляється на окремі рахунки в системі Державного казначейства України за відомчою ознакою з подальшим зарахуванням їх до Спеціального фонду Державного бюджету.

Напередодні президент України Віктор Янукович на засіданні Комітету з економічних реформ висловив невдоволення, що на тлі постійного зростання надходження коштів від оплати за адмінпослуги, контроль за їх цільовим використанням «фактично відсутній», і «підприємства-паразити продовжують збагачуватися на безсиллі держави».

«До Державного бюджету потрапляє лише незначна частина надходжень. У більшості випадків вони стають джерелом, як кажуть, 'сірих' бюджетів органів влади та підконтрольних їй установ, повноваження з їх витрачання належать до 'виключної компетенції' керівників відомств. А цього не можна взагалі терпіти», - підкреслив він.

«У мене виникають сумніви у серйозності намірів уряду розібратися з цією проблемою», - заявив тоді В.Янукович.

Ще раніше голова держави дав доручення прем'єр-міністру Миколі Азарову підготувати законопроект щодо встановлення вичерпного переліку адміністративних послуг у місячний термін після прийняття закону про адміністративні послуги.

ZN.UA вже повідомляло про те, що наприкінці травня уряд схвалив проект Адміністративно-процедурного кодексу України, який в пакеті з законопроектом «Про адміністративні послуги» має ввести належне регулювання адмінпослуг. Ці проекти отримали високу оцінку з боку як вітчизняних, так і міжнародних експертів. Але, починаючи з 2008 року (коли проект Адміністративно-процедурного кодексу вже потрапляв до ВР), Рада не докладала жодних зусиль для прийняття відповідного закону.