UA / RU
Підтримати ZN.ua

Кабмін дозволив роботу нотаріусів та держреєстраторів на територіях, де відбуваються бойові дії

Вплине на питання спадкування, реєстрацію нерухомого майна тощо.

Кабінет міністрів скасував обмеження щодо роботи нотаріусів, державних реєстраторів та відкрив доступ до реєстрів на територіях, де ведуться бойові дії. Це передбачено постановою «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату, державної реєстрації та функціонування державних електронних інформаційних ресурсів в умовах воєнного стану», повідомив голова Офісу протидії рейдерству Міністерства юстиції Віктор Дубовик.

«Якщо Вам незнайомі слова «Постанова 164» , «Постанова 209», «Постанова 990» - чудовий привід з ними ознайомитися, адже ці зміни стосуються майже кожного громадянина», - зазначив він.

Так, ухвалена урядом постанова «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату, державної реєстрації та функціонування державних електронних інформаційних ресурсів в умовах воєнного стану» змінює:

- особливості вчинення під час дії воєнного стану нотаріальних дій, проведення державної реєстрації, доступу до єдиних і державних реєстрів, держателем яких є Мін’юст, а також градації територій, на яких ведуться (велися) бойові дії.

- обсяг обмежень, запроваджених для охорони інтересів суб’єктів правовідносин, а також збереження відомостей щодо речових права на нерухомість і бізнес.

 Ключові зміни забезпечать доступ громадян і бізнесу до нотаріальних дій і послуг  у сфері державної реєстрації на територіях, які віднесені до території активних бойових дій, проте на яких відсутня загроза безпеці відомостей єдиних і державних реєстрів, держателем яких є Мін’юст.

Постанова набере чинності через 5 днів з дня її опублікування, за винятком змін, якими виключені положень щодо зупинення строку для прийняття спадщини або відмови від її прийняття – вони наберуть чинності через 1 місяць з дня опублікування цієї постанови.

Ключовою зміною є запровадження нової категорію територій – території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

Крім того:

- виключено положення щодо можливості посвідчення довіреностей, засвідчення справжності підпису на заяві про надання дозволу на тимчасовий виїзд дитини за кордон, без використання спеціальних бланків нотаріальних документів. Водночас вимога про перевірка довіреності, що викладена без використання таких бланків і посвідчена нотаріусом відповідно до законодавства, яке передбачало таке посвідчення, залишається обов’язковою;

- додано до кола об’єктів, щодо яких може проводитися нотаріальне посвідчення договорів щодо відчуження, поділу (виділу), об’єкт незавершеного будівництва або майбутнього об’єкта нерухомості;

- запроваджено повну заборону на вчинення нотаріальних дій нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в межах тимчасово окупованих РФ територіях, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації;

- скасовано заборону на нотаріальне посвідчення договорів відчуження нерухомого майна до закінчення 1 місяця з дня державної реєстрації права власності відчужувача такого майна, що було набуте під час дії воєнного стану;

- скасовано вимогу про отримання нотаріусом заяви від довірителя на підтвердження справжності довіреності, з дня видачі якої минуло більше 1місяця (2 місяців, якщо вона посвідчувалася консульською установою чи дипломатичним представництвом), поданої довірителем фізичної особи – відчужувача (іпотекодавця, довірчого засновкника) під час нотаріального посвідчення договорів відчуження нерухомості, цінних паперів, корпоративних прав, іпотеки, про задоволення вимог іпотекодежрателя, встановлення довірчої власності на нерухомість, нотаріального засвідчення підписів на акті приймання-передання частки у статутному капіталі юридичної особи;

- скасовано припис щодо початку перебігу строку для прийняття спадщини/відмови від її прийняття та видачі свідоцтва про права на спадщину.

- змінено визначення кола державних реєстраторів, які вчиняють реєстраційні дії, а саме, зазначено, що відповідні дії можуть здійснювати державні реєстратори, що перебувають у трудових відносинах із суб’єктом державної реєстрації, місцезнаходження якого є адміністративно-територіальна одиниця, що не належить до територій активних бойових дій (КРІМ територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та тимчасово окупованих рф, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації або тимчасової окупації;

- до кола судових рішень, на підставі яких реєстраційних дій можуть вчинятися посадовими особами Мін’юсту додано судові рішення про накладення арешту корпоративних прав;

- визначено заявника у разі подання документів для державної реєстрації юридичної особи, частка держави в статутному капіталі якої становить 100% яким може бути уповноважена органом управління відповідними корпоративними правами;

- скасовано припис про незастосування вимог законодавства щодо обов’язку подання відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та підтвердження відомостей про нього;

- скасовано заборону проводити державну реєстрацію набуття права власності на нерухоме майно до закінчення 1 місяця з дня державної реєстрації попереднього набуття права власності на таке майно, що відбулося під час дії воєнного стану;

- змінено положення щодо заборони юридичній особі змінювати відомості щодо свого місцезнаходження на місцезнаходження на території ведення активних бойових дій чи яка є тимчасово окупованою – за новою редакцією цього припису заборона поширюватиметься на тимчасово окуповані рф території, включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації;

- запроваджена заборона приймати документи для державної реєстрації змін до відомостей про політичні партії та їх структурні утворення, щодо яких Мін’юстом подано позов про їх заборону.