Попри те, що 5 лютого 2023 року, почали діяти європейські санкції щодо російських нафтопродуктів, повністю прибрати російське паливо з ЄС та України поки не вдалося. Про це для ZN.UA пише Сергій Куюн, директор ВАТ «Консалтингова група А-95», у матеріалі «Кто помогает России обходить нефтяные санкции, в том числе и за счет Украины?».
Звичайно, за документами, трейдери відправляють в Україну та країни ЄС що завгодно, але не російський ресурс. Найчастіше вказано, що ресурс із таких країн: Індія, Єгипет, Албанія, ОАЕ, Саудівська Аравія. Хоча, згідно зі статистикою, у січні—квітні 2023 року походження левової частки імпорту дизпалива підтверджувалося суто декларативно, на основі торговельних і логістичних документів. Наприклад, у березні лише 10% морських партій мали підтверджене походження.
Аби посилити контроль за імпортом підозрілого палива, нещодавнім рішенням українського уряду його походження тепер потрібно підтверджувати лише сертифікатом. Це міжнародний документ усталеної форми, що емітують лише уповноважені установи. Чи зупинить це потік палива з явним російським духом? Лише частково. Точно випадуть з ринку лише "найбрутальніші" партії, що не можуть забезпечити документарне заперечення російського походження. Решта рано чи пізно знайде шляхи отримання потрібних документів.
Україні, як і ЄС, варто готуватися до того, що схеми обходу заборони будуть вдосконалюватися. ЄС узяв курс на безкомпромісний бан для російського палива. А Україна? Якщо ми вирішуємо остаточно перекрити підозрілі постачання, необхідно запроваджувати більш жорсткі бар’єри для сумнівних нафтопродуктів. Становище, в якому опинилася Україна, та дії торгових партнерів по аграрній продукції, зокрема і в Туреччині, дають повний карт-бланш на захист наших прав.
З іншими матеріалами автора можна ознайомитися за посиланням.