UA / RU
Підтримати ZN.ua

Експерти пояснили дороговизну бензину в Україні попри обвал світових цін на нафту

У нинішню ціну бензину та дизельного палива на заправках закладено всі наявні ризики - економічні, політичні, валютні, фінансові, і зменшити їх може лише стабілізація в країні.

На перший погляд, зниження цін на сировину з 110 до 32 дол. за барель має сприяти істотному зниженню цін на заправках в Україні, яка імпортує до 85% нафтопродуктів, але котирування чорного золота - не єдина змінна, від якої залежить вартість моторного палива всередині країни, йдеться у статті Сергія Сапєгіна і Геннадія Рябцева для ZN.UA.

Аналітики виокремлюють чотири групи факторів, які визначають ціни на українських заправках. За їхніми словами, на сьогодні дві з них сприяють зниженню, а дві - збереженню вартості бензину та дизельного палива на нинішньому рівні.

"Спадний тренд формують низькі ціни на імпортні нафтопродукти та мінімальний попит. Узимку настає так званий мертвий сезон, коли "підсніжники", які експлуатують свої автомобілі лише влітку, уже поставили їх у гаражі, а потреби аграріїв і транспортних підприємств мінімальні. Однак гривня залишається нестабільною, а комерційні банки продають валюту учасникам ринку за курсом, який істотно вищий не тільки за офіційний, а й міжбанківський. До того ж у 2014–2015 рр. гривня падала швидше від нафтових котирувань", - йдеться у статті.

Читайте також: Вчені виявили "великий потоп і засуху" в історії середньовічної Європи

"Ще одна група - ризики, зумовлені зміною порядку оподаткування. Ніхто з учасників ринку не знає, чим обернуться нещодавні "експерименти" Міністерства фінансів, а також нововведення, прийняті парламентом у бюджетному пакеті-2016. Тому неминучим стає формування трейдерами "подушки безпеки", здатної хоча б трохи убезпечити від негативних наслідків ухвалення оновленого Податкового кодексу та державного бюджету на 2016 р. Міністри можуть довго говорити про відповідальність, але зобов'язання директора роздрібної мережі набагато вищі, ніж у будь-якого політика. Адже якщо промахи чиновника можуть коштувати йому, у найгіршому разі, посади, то помилки учасника ринку здатні спричинити втрату довіри інвесторів та акціонерів, втрату та крах бізнесу", - наголошують автори.

А їхню думку, в нинішню ціну бензину та дизельного палива на заправках закладено всі наявні ризики - економічні, політичні, валютні, фінансові, зменшити їх може лише стабілізація - економічна, політична, валютна, фінансова.

"А оскільки останньої не видно, ціни на заправках залишаються незмінними. Понад те, якщо нафтові котирування на якийсь час відкотяться до 38–40 дол. за барель, то роздріб полетить угору, відпрацьовуючи підвищення акцизів і відшкодовуючи недоотримане. Єдиний виняток із загального правила - скраплений нафтовий газ. Його оптові ціни вже впали вдвічі, хоча на заправках знизилися лише на гривню. Індикативна роздрібна націнка для даного ресурсу в грудні перевищувала 50%. У відкритому та конкурентному бензиновому й дизельному секторах такий стан справ давно вважався би непристойним, але господарі монополізованого та непрозорого газового можуть дозволити собі завищені ціни, благо, держава робить вигляд, що нічого не відбувається", - йдеться у статті.

Аналітики Citigroup та UBS прогнозують, що вартість бареля в найближчі місяці може опуститися до 30 доларів, оскільки запаси нафти в США все ще вище середнього рівня за п'ять років.

Експерти Morgan Stanley вважають, що різке зміцнення курсу долара США може призвести до падіння цін на нафту на 20%. Згідно з прогнозом банку, швидше за все, ціни на нафту будуть перебувати в районі поточних рівнів протягом першої половини 2016 року. А тим часом, ціна нафти Brent впала до 29,6 доларів. Ціна ф'ючерса на нафту WTI на лютий на торгах Нью-йоркської товарної біржі (NYMEX) впала до цього часу на 4,8% - до $ 29,7 за барель.

Детальніше про ситуацію на світовому ринку нафти читайте у статті Сергія Сапєгіна і Геннадія Рябцева "Що відбувається з чорним золотом, і чому нам від цього ні жарко ні холодно" у свіжому випуску "Дзеркала тижня".