UA / RU
Підтримати ZN.ua

Для імплементації Другої газової директиви ЄС ніякі нові закони не потрібні

Щоб реформувати «Нафтогаз» згідно з зобов'язаннями перед ЄС, ніякі нові повноваження Кабміну, передбачені законопроектом № 9429-1, зовсім не потрібні. Для імплементації вимоги Другої газової директиви ЄС уряд має вжити комплекс заходів - і сьогодні це можна зробити в рамках нині чинного законодавства.

Приєднавшись в грудні 2010 року до Європейського енергетичного співтовариства, Україна, серед іншого, взяла на себе зобов'язання імплементувати Другу газову директиву ЄС в термін до 1 січня 2012 року. На сьогоднішній день це зобов'язання українською стороною не виконано, хоча можливості для цього є і зміни, передбачені прийнятим у першому читанні законопроектом № 9429-1, зовсім обов'язково не потрібні.

Про це в своїй статті для ZN.UA пише юрист Олександр Малиновський, партнер «Грант Торнтон Україна».

Основні вимоги Другої газової директиви полягають у розширенні доступу третіх сторін до газотранспортної інфраструктури, а також у забезпеченні більшої прозорості шляхом функціонального розподілу різних видів діяльності у газовому секторі та, зокрема, шляхом розподілу бухгалтерської звітності з видобутку, транспортування та реалізації природного газу.

«Важливим є те, що імплементувати Другу газову директиву можна і в рамках існуючого на сьогодні правового поля, тобто для цього не потрібні зміни, передбачені законопроектом №9429-1», - підкреслює експерт.

Він зазначає, що і Друга газова директива, і закон України «Про засади функціонування ринку природного газу» (зокрема, стаття 16) передбачають можливість існування вертикально інтегрованої компанії, яка об’єднує у собі функції видобутку, транспортування й реалізації природного газу (на сьогодні «Нафтогаз України» є саме такою вертикально інтегрованою компанією), за умови, що газотранспортне підприємство є незалежним від інших видів діяльності вертикально інтегрованої компанії (така незалежність, втім, не передбачає обов’язкової зміни права власності на активи вертикально інтегрованої компанії).

«Таким чином, на сьогодні для імплементації вимог Другої газової директиви уряд України має вжити комплекс заходів - і це можна зробити в рамках нині діючого законодавства(!) - з метою забезпечити юридичну та організаційну незалежність ДК «Укртрансгаз» від інших видів діяльності, що здійснює «Нафтогаз» та його інші дочірні компанії», - пише Малиновський.

Для цього, зокрема, необхідно забезпечити:

- можливість для «Укртрансгазу» приймати самостійні рішення щодо поточних фінансових операцій, експлуатації, будівництва та модернізації об’єктів газотранспортної системи України;

- ведення окремої бухгалтерської звітності для кожного з видів діяльності, пов’язаної з видобутком, транспортуванням і реалізацією природного газу (з тим, щоб уникнути дискримінації, перехресного субсидіювання та порушення конкуренції).

«Імплементація Другої та Третьої газових директив означатиме незворотне створення в Україні лібералізованого газового ринку на європейських засадах, що, серед іншого, виключатиме можливість монополізації українського газового ринку. Це в жодному разі не виключатиме та не обмежуватиме співпраці з російським «Газпромом», але така співпраця буде здійснюватися на європейських правових принципах. Це також відповідатиме стратегічному курсу України на європейську інтеграцію, закріпленому у Законі України «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики», - підсумовує експерт. !zn

Детальніше про те, якими можуть бути наслідки остаточного ухвалення закону № 9429-1, читайте в статті Олександра Малиновського "Газовий лабіринт" у свіжому номері "Дзеркала тижня. Україна".

Читайте також:

«Нафтогаз» почав підготовку до продажу ГТС


В уряді запевняють, що шляхи створення консорціуму з управління ГТС залишилися

Без реформування «Нафтогазу» ЄБРР не дасть Україні грошей на модернізацію ГТС

Від зволікання в імплементації Другої газової директиви ЄС виграє тільки Москва і бізнес

Рік членства України в Енергетичному співтоваристві: труднощі перекладу