UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ціна на бензин перевищить 24 грн/л вже в лютому

Настільки стрімке підвищення цін загрожує загостренням кризи споживання.

При нинішніх параметрах зовнішнього ринку і курсі долара на рівні 28 грн вартість бензину А-95 і дизельного палива вже в лютому перевищить 24 грн/л.

Як пише в своїй статті для DT.UA директор ТОВ "Консалтингова група А-95" Сергій Куюн, вихід на такі вершини паливних цін загрожує передусім загостренням кризи споживання. В останні місяці спад роздрібних продажів бензину перевищує 25% порівняно з періодами річної давності, і це була реакція на ціни, значно нижчі поточних.

"Не випливе й бізнес, який прямо залежить від обсягів продажів. Для ринку нафтопродуктів, як і для будь-якого ринку підакцизних товарів, зростання вартості завжди чревате збільшенням тіньового ринку. Тут наявні передумови. З 2013 р. податки в літрі бензину зросли з 3,5 до 10 грн. Останній хіт - 5-відсотковий збір з роздрібного обороту підакцизних товарів, який учасники паливного ринку знайшли "під ялинкою" у поправках до Податкового кодексу, які казна-звідки взялися. У січні склалася дуже показова ситуація: сума податків зрівнялася з закупівельною вартістю нафтопродуктів по імпорту. У зв'язку зі зростанням світових цін пропорція повернулася, але впроваджений по суті диференційований акциз все одно постійно штовхає ціну вгору", - йдеться в статті.

Автор вважає за доцільне зафіксувати акциз на паливо в національній валюті, а не в євро, як зараз, проте зазначає, що "будь-який натяк на зниження податків в Кабміні сприймається в штики".

"Хоча лихо не в самих податках, а в неспроможності їх збирати. Зниження акцизів могло б підтримати споживання, отже, забезпечити приплив коштів до скарбниці. Але для цього необхідно максимально посилити контроль над оборотом нафтопродуктів, а з цим великі проблеми. Почастішали останнім часом сигнали учасників ринку про контрабандні поставки нафтопродуктів через морські порти в Очакові, Миколаєві, Ізмаїлі та Рені. Але ж це не голки в стозі сіна. Під самим носом фіскальної служби - у Переяславі-Хмельницькому і Василькові Київської області - продовжують працювати найбільші вузли одержання сировини та присадок для випуску моторних палив. І хоч би скільки фіскалів цим "носом" тикали в карти та таблиці, виробництво бодяги цвіте й пахне. Зрозуміло, за таких умов набагато легше задерти податки, ніж заморочуватися пошуком контрабандистів і бодяжників, які до того ж щедро обдаровують руку того, хто бере", - пише автор.

Детальніше читайте у статті Сергія Куюна Бензин: кому за 25? у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".