Фізичного зближення енергосистем України та ЄС недостатньо для того, щоб в українську мережу почали вливатися інвестиції на її вдосконалення, а також на відновлення. Про це йшлося під час круглого столу "Регламент REMIT в Україні: презентація законопроєкту 5322", організованого профільним Комітетом ВР спільно з проєктом USAID з енергетичної безпеки, передає ZN.UA.
"Енергетичні системи та газотранспортні мережі України і Європи наразі фізично дуже добре поєднані. Тепер нам необхідно також взаємопоєднати наші енергетичні ринки. Це, очевидно, сприятиме й пошуку інвестицій для відновлення і вдосконалення енергетичної системи України. Була розроблена дорожня карта для інтеграції ринку України. І впровадження європейського законодавства - це ключовий момент на цьому шляху", - наголосив голова представництва ЄС в Україні Матті Маасікас.
Лише після впровадження зазначеної дорожньої карти участь України на європейському ринку буде повноцінна.
"Над цією метою ми працюємо спільно з європейськими та американськими партнерами. Я сподіваюся, що законопроєкт про REMIT, розроблений у результаті нашої спільної роботи, не зазнає суттєвих змін між першим і другим читанням, буде проголосований, після чого ми зможемо перейти до впровадження вторинного законодавства", - додав Маасікас.
За його словами, це, очевидно, сприятиме й пошуку інвестицій для відновлення і вдосконалення енергетичної системи України.
Нагадаємо, 20 вересня 2022 року законопроєкт № 5322 був прийнятий в першому читанні за основу. Наразі документ готується до другого читання. Після прийняття законопроєкту в другому читанні, НКРЕКП необхідно розробити вторинне законодавство на його виконання з урахуванням норм Регламенту REMIT та Виконавчого Регламенту Комісії (ЄС) №1348/2014 про звітування даних відповідно до REMIT. Ключовими завданнями впровадження єврорегламенту є:
- Забезпечення чесної конкуренції на оптових енергетичних ринках в інтересах кінцевих споживачів.
- Впровадження дієвих механізмів боротьби зі зловживаннями на енергетичних ринках та посилення взаємодії між НКРЕКП, АМКУ, НКЦПФР, ACER щодо здійснення моніторингу оптових енергетичних ринків.
- Встановлення відповідальності для учасників за маніпулювання на енергетичних ринках, а також за торгівлю на основі інсайдерської інформації у вигляді штрафів.
Детальніше про реформу ринку електроенергії, яка відбувалася в Україні в недавньому минулому, читайте у статті Вікторії Войцицької на ZN.UA - "Пастка для президента, або Реформа ринку електроенергії "в овечій шкурі".
Нагадаємо, що Секретаріат Енергоспівтовариства у своєму рішенні від 15 листопада 2021 року вказав, що Україна, не ухвалюючи і не застосовуючи закони, постанови та адміністративні положення, необхідні для дотримання Регламенту ЄС №1227/2011 щодо цілісності та прозорості оптового ринку енергії, не виконує статті 6 та 89 Договору про Енергетичне Співтовариство, а також низку статей відповідного Рішення Ради міністрів Енергоспівтовариства.
Згідно з рішенням, Україна має вжити всіх необхідних заходів для усунення порушення до 1 липня 2022 року.
Як відомо, в рамках Договору про заснування Енергетичного Співтовариства, Україна, як договірна сторона, має міжнародні зобов'язання щодо транспозиції та імплементації в українське законодавство адаптованої версії Регламенту (ЄС) № 1227/2011 від 25 жовтня 2011 року щодо цілісності та прозорості оптового ринку - так званий REMIT light.
Окремі статті повної версії Регламенту (ЄС) № 1227/2011 для України поки що не є обов'язковими.
Відповідно до Рішення Ради Міністрів Енергоспівтовариства 2018/10/MC-EnC транспозиція та імплементація REMIT є сферою відповідальності енергетичного Регулятора (в Україні це НКРЕКП, - ред.).
Регламент вимагає від держав, що є членами Європейського Союзу або Сторонами Енергетичного Співтовариства, встановити на національному рівні такі вимоги та правила, які забезпечать прозорість та цілісність оптових енергетичних ринків (ринків електричної енергії та природного газу) та дозволять попереджати зловживання учасників на оптових енергетичних ринках, зокрема, щодо маніпулювання ринками та торгівлі інсайдерською інформацією.
У вересні 2020 року та у лютому 2021 року НКРЕКП оприлюднила для обговорення свій проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках".
У квітні, голова комітету Верховної Ради України з питань енергетики та ЖКП Андрій Герус та ще близько тридцяти депутатів фракції "Слуга народу" зареєстрували законопроект №5322, спрямований на імплементацію Регламенту Євросоюзу №1227/2011 (REMIT).
Водночас, у грудні 2020 року в Раді було зареєстровано законопроект №4503 подібного спрямування – авторства нардепа Людмили Буймістер. Згодом його було відхилено профільним комітетом, замість нього має бути подано доопрацьований депутатами законопроект.
Зі свого боку, Буймістер зазначала, що питання імплементації REMIT Україною треба розглядати найближчим часом, оскільки Секретаріат Енергетичного Співтовариства 25 березня розпочав процедуру спору проти України та Чорногорії через відсутність транспозиції вимог REMIT до національного законодавства.
Енергетичне співтовариство – це міжнародна організація, створена Європейським Союзом та низкою третіх країн для розширення внутрішнього енергетичного ринку ЄС на Південно-Східну Європу та за її межі.