Лише у жовтні було заблоковано податкових накладних понад 15 тис. Таким чином, постраждали понад 150 - 200 тис. платників ПДВ, при цьому кожна заблокована накладна позбавляє контрагента його податкового кредиту. На жаль, кількість блокувань і надалі зростатиме. Але експерти підготували рекомендації, які можуть допомогти розблокувати накладну.
Причини масових блокувань
Податкова і раніше могла блокувати ПН через те, під яку може потрапляти все, що завгодно: "У контролюючих органів є податкова інформація, яка стала відома у процесі проведення поточної діяльності та перевірок". Проте з 14 жовтня змінилися критерії для блокування - набула чинності постанова Кабміну №1154, якою внесено зміни до порядку моніторингу податкових накладних.
Що змінилося?
- Посилено вимоги до критеріїв ризикованості. У результаті так звані "мінусові" розрахункові коригування, що передбачають зниження суми компенсації вартості хоча б одного товару постачальнику, потраплятимуть під посилений моніторинг.
- Зупинення реєстрації ПН застосовуватиметься не лише до вже складених накладних, а й до тих, що тільки подаються.
- Розширено список випадків, коли спецкомісія при ДПС може у ручному режимі відхиляти таблицю даних платника (у ній перераховуються дані щодо діяльності бізнесу та без неї зареєструвати податкову декларацію не можна). Таблицю можуть загорнути навіть якщо автоматична система моніторингу її пропускає.
- Розширено критерії ризикованості. Податківці можуть перевіряти не лише товари, за якими є сумніви, а й усі товари, якими займається цей платник ПДВ.
Реакція уряду
Кількість незадоволених платників податків різко збільшилося. Але реакцією уряду на невдоволення людей і масові блокування було лише створення гарячої лінії.
Як розблокувати накладну
Крок перший. Потрібно вирішити проблему на рівні податкової. Зі зібраними «як для суду» документами ви звертаєтеся туди. Іноді цього достатньо. Податкова все вивчає, робить висновок, що з документами все нормально, і вашу накладну розблокують. Але можуть відмовити.
«Наприклад, якщо даних недостатньо. Але тоді відмова буде чимось обґрунтованою. Припустимо, у вас було постачання товару, але ви не вказали, яким шляхом він до вас потрапив. Або не вказали транспорт. Без документа, що його підтверджує, виглядає так, ніби товар до вас і не потрапляв. Тому ви надсилаєте і цю інформацію», - пише «Український капітал» із посиланням на гендиректора О.С. Консалтинг Олександру Томашевську.
Крок другий. Якщо не допомогло, то можна оскаржити рішення на рівні податкової вищої інстанції. "З пакетом документів "як для суду" ви доводите, що ви не верблюд", - додала експерт.
Крок третій. Останній спосіб – суд. «Туди ви звертаєтеся з тими самими документами. Саме тому їх потрібно готувати якнайретельніше», - резюмує Томашевська.