UA / RU
Підтримати ZN.ua

Відомий український режисер номінований на "оперний Оскар"

Постановку Андрія Жолдака "Чародійка" номінували на Opera Awards.

Міжнародна премія Opera Awards оголосила номінантів 2020 року. У числі претендентів на звання найкращої вистави опинилися постановки Андрія Жолдака та Дмитра Чернякова, йдеться на сайті нагороди.

Так, в число шести претендентів на престижну премію потрапили "Казка про царя Салтана" Чернякова, поставлена в бельгійському театрі, та "Чародійка" Жолдака (Ліонська опера). Серед інших претендентів - "Агріппіна" Баррі Коски (копродукція Баварської опери та Royal Opera House), "Пікова дама" Лідії Штайєр (Deutsche Oper am Rhein), "Тангейзер" Тобіаса Кратцера (Байройтський фестиваль) і диптих "Секрет Сюзанни" Джона Вілкі та "Іоланта" Олівії Фукс (Opera Holland Park).

Підписуйтесь на наш Telegram-канал з новинами технологій та культури.

"Поява велетенської постаті Андрія Жолдака серед номінантів на "Оперний Оскар" мене зовсім не здивувала. З 2017-го Андрій активно працює в просторі світової опери, залишивши (на час) драматичні вистави.

Гучний успіх супроводжував його Онєгіна в Михайлівському театрі (Петербург), я дивився відеоверсію цієї постановки і майстерність оперної режисури, а також робота художниці Моніки Портмале особисто мене приголомшили, - сон і реальність, символізм, фізіологізм, естетство, дикість норову і дитячий трепет перед музикою Чайковського - все це було кинуто в шалену топку "Євгенія Онєгіна". Фейєричного проекту, який місцями доводить до сліз.

Наступну оперу Жолдака в Михайлівському театрі – "Іоланта" - зустріли неоднозначно. Від вигуків - Шедевр! до криків - Ганьба! Режисер неабияк перекроїв партитуру Петра Ілліча Чайковскогои, не все розрахувавши при цьому... Потім у Познані був його "Любовний напій". І ось нещодавно в Ліонській опері – "Чародійка", опера Чайковського, яку побоюються деякі оперні режисери (це величезне оперне полотно, в якому, сто пудів любові і двісті пудів мелодраматичної журавлини, якщо згадувати лібрето). Дехто, може, і побоюються але не наш. Якщо вірити рецензентам, "Чародійка" в Ліонській опері прочитана Жолдаком як еротико-релігійний блокбастер в комедійних регістрах. Ніякої псевдоактуальності або загравання з модними знаками часу, а тільки темна і страшна історія про Хаос пристрасті і фізіологічного божевілля. Все, що Жолдак прописав. Він вірний своїм улюбленим рецептами.

Нагадаю, режисер більше десяти років не ставить вистав в Україні. Крайні його роботи у нас – "Войцек", а також "Ленін love, Сталін love". Режисера, до речі, іноді дорікають, мовляв, він часто ставить у РФ. Дорікати театрального режисера можна кому завгодно, чим завгодно, якщо не знати, що всі праймові серіали російських федеральних телеканалів сьогодні (та й вчора), як шпалери, суцільно обклеєні медійними обличчями українських акторів. І замість того, щоб дорікати, ймовірно, потрібно перш запропонувати режисеру тут, у нас, запустити міжнародний проєкт... Буде дорого і, можливо, боляче. Але так хоча б конструктивно.

Між тим, на недавньому форумі "Опера Європа" в Києві іноземні імпресаріо до українського режисера ставилися як до гуру оперного мистецтва. Сам тому свідок. Вони, мабуть, давно подолали больовий поріг його радикальних інтерпретацій класики. І просто налаштувалися на вічну музику", - заявив театральний оглядач DT.UA Олег Вергеліс.

Претендентом на звання кращого диригента стала головний диригент Оперного театру Граца (Oper Graz) і філармонічного оркестру Граца, засновниця і артдиректорка фестивалю LvivMozArt Оксана Линів, пише "Укрінформ".

На цю ж нагороду претендують генеральний музичний директор Баварської опери Кирило Петренко, музичний директор Нюрнберзького державного театру та філармонійного оркестру Іоанна Малвіц, музичний директор брюссельського Королівського театру Ла Монне Ален Алтиноглу, італійський диригент Рікардо Фрізза та головний диригент Берлінської філармонії Едвард Гарднер.