ZN.UA продовжує знайомити читачів з перспективними творчими планами провідних Національних театрів країни. Генеральный директор-художній керівник Національної опери України Петро Чуприна вперше поділився саме з ZN.UA творчими проєктами головної музичної сцени країни у новому 154-му театральному сезоні. 153-й сезон Національний театр нещодавно закривав прем'єрою балету "Данте" (Українсько-італійський міжнародний проєкт), а також зірковим гала-концертом за участі провідних солістів театру.
- Минулий 153-й театральний сезон (2020/2021р.р.) для Національної опери України, безумовно, видався складним, власне, як і для всіх театральних колективів світу: пандемія та карантинні обмеження змінили чимало творчих і гастрольних планів, змусили шукати нові форми зовнішньої співпраці, контактів з прихильниками нашого мистецтва, привнесли нові алгоритми звичне, роками усталене театральне життя, - розповідає театральному критику Олегу Вергелісу (спеціально для ZN.UA ) генеральний директор-художній керівник Національної опери України Петро Чуприна. - Досвід роботи онлайн у кінці минулого сезону - це трансляції вистав та концертів на офіційній сторінці театру на YouTube, хорові співанки, стріми балетних майстер-класів, участь провідних майстрів театру в проєктах різноманітних ЗМІ – все це дозволило нам, по-перше, увійти в новий сезон в належній творчій формі, по-друге, ми вже знали, як діяти під час карантинних пауз цього театрального сезону.
Початок минулого сезону припав на середину вересня, тільки-но епідеміологічна ситуація в Києві дозволила відкрити двері театру. Нехай із незвично малою кількістю глядачів у залі, з масками, вкрай обмеженим на початку репертуаром, але головне – ми розпочали: ми знову вийшли на сцену, а глядач повернувся в театр.
Я не випадково наголошую на факті повернення глядачів в театр, оскільки світова тенденція, на превеликий жаль, свідчить, що пандемія коронавірусу зумовила значну "діджиталізацію" творчого процесу двох останніх років і це суттєво вплинуло на активність публіки щодо відвідування вистав і концертів.
Чимало театральних колективів Європи і світу, не маючи можливості працювати у звичному модусі, активно вдалися до підготовки і показу прем’єрних вистав онлайн, лише за присутності артистів на сцені і без жодного глядача в залі, подекуди був наданий вільний доступ до архівів грандів оперно-балетного мистецтва, симфонічних оркестрів, драматичних театрів, що, з одного боку, безумовно, збагатило глядацький кругозір, а з іншого продемонструвало можливість для глядачів безпечного з точки зору власного здоров’я виключно онлайн спілкування з мистецтвом
У зв’язку з чим, водночас, виникають побоювання, чи не вплине це на зменшення кількості глядачів в театрах вже на «живих» виставах?
Ще на початку минулого сезону ми мали низку, здавалось би, непереборних чинників, що унеможливлювали одночасну наявність на сцені під час вистав повного складу солістів опери, артистів балету, оркестру і хору. Отже, перед головними спеціалістами постала складна, але й цікава задача – розробити такі сценічні форми, які, окрім того, що вони були б цікаві глядачеві та відповідали б вимогам часу, ще й підтримували у формі весь артистичний склад трупи.
Таким чином, в репертуарі Національної опери України з’явились тематичні оперні концерти в постановці головного режисера театру Анатолія Солов’яненка - «Оперний Гала-концерт», «Концерт Людмили Монастирської», Bass Gala, «Вечір оперних дуетів», «Концерт Сусанни Чахоян і Тараса Штонди», «Вечір романсів», GALA DE FRANCE. Він здійснив і нову редакцію опери «Наталка Полтавка» (із зменшеною кількістю учасників), адаптовану до пандемічних реалій. Художній керівник балету Олена Філіп’єва разом із колегами підготувала цикл різнопланових концертних програм артистів балету під фонограму та у супроводі роялю і камерного складу оркестру - Da capo Ballet Gal, «Con Amore Ballet Gala, «Чайковський Ballet Gala», Cantabile Ballet Gala, «Вечір сучасної хореографії», Grazie celesti musicali ballet gala, Rapidamente ballet gala, Con Spirito Ballet Gala.
Поступово, переходили до одноактних вистав з невеликим складом виконавців і, врешті-решт, з листопада повернулися до, так би мовити, повноцінних, оперних і балетних полотен.
Повернувшись до повномасштабної роботи на своїй сцені, ми не полишали і "цифрову" складову нашого сьогоденного творчого життя. В рамках співпраці з відомими європейськими інтернет-платформами і телевізійними каналами MEZZO, Operavision, medici.tv, а також інтернет-ресурсом Міжнародної Асоціації «Шовковий шлях», штаб-квартира якої знаходиться в Китаї, транслювалися для світової глядацької спільноти наші балети «Лебедине озеро», «Лускунчик», «Баядерка», а також спеціально створені до китайського Нового року дві балетні мініатюри за участю наших солістів.
Звичайно ж, пригадуючи творчі процеси минулого сезону, не можу не сказати про концерт GALA ITALIA з нагоди 160-ї річниці утворення Італійської держави (1861–2021), проведений за сприяння Міністерства культури та інформаційної політики України, Міністерства закордонних справ України, Посольства Італії в Україні, Італійського інституту культури в Україні, та міжнародний мистецький проєкт GALA EUROPA з нагоди святкування Дня Європи в Україні, до організації якого долучилися, крім згаданих вище інституцій, також і Посольство Португалії в Україні та Інститут де Камойнша. Концерт до Дня Європи вже став традиційним в нашій травневій афіші і щоразу демонструє спільні духовні і культурні цінності, притаманні народам європейського континенту.
А 25 та 27 червня, майже під завісу сезону, у нас відбулася світова прем’єра українсько-італійського мистецького проєкту – балету «Данте» за мотивами творів Данте Аліг’єрі «Нове життя» та «Божественна комедія». 2021 рік також ознаменований всесвітньою мистецькою програмою Dante 700 nel mondo до 700-річчя з дня смерті одного з найвидатніших поетів і мислителів епохи Середньовіччя, символу єдності Італії та провісника нової європейської культурної цивілізації. Наша балетна постановка, реалізована спільно з Посольством Італії в Україні та Італійським інститутом культури в Україні. Назву імена постановників та виконавців головних партій: балетмейстер-постановник Ярослав Іваненко, диригент-постановник Олексій Баклан, сценограф Станіслав Петровський, художник костюмів Ганна Іпатьєва, солісти балету Тетяна Льозова, Ольга Голиця, Денис Недак, Микита Сухоруков, Ярослав Ткачук, Віталій Нетруненко. Команда найвищого ґатунку!
Розпочнемо новий сезон незвично рано, вже 18 серпня класикою національного репертуару – оперою «Наталка Полтавка» М. Лисенка, а 19 серпня – балетом «Лісова пісня» М. Скорульського.
Великою честю для нашого колективу вважаю те, що саме на сцені Національної опери силами наших артистів 23 серпня відбудеться великий концерт з нагоди 30-річчя Незалежності України для численних зарубіжних гостей, запрошених на урочисту подію. До 80-х роковин трагедії Бабиного Яру 29 вересня плануємо виконання "Реквієму" Дж. Верді під орудою всесвітньо відомого маестро Рікардо Муті.
29 жовтня у концертному виконанні у нас відбудеться прем’єра містичної опери легендарного французького композитора Жака Оффенбаха «Казки Гофмана», повномасштабну постановку цього твору плануємо здійснити на нашій сцені в кінці сезону, залучивши відомого європейського режисера Тоні Палмера, з яким попередня робота триває близько року. Також 21 – 23 жовтня відбудеться Всеукраїнський фестиваль балету, 24 жовтня на нашій сцені - заключний концерт Конкурсу імені Євгенії Мірошниченко. Нова версія опери «Травіата» Дж.Верді в постановці Анатолія Солов’яненка буде представлена у кінці листопада. Не полишаємо надії завершити балет «Красуня і чудовисько», постановку якого незадовго до своєї передчасної смерті розпочала Аніко Рехвіашвілі.
Про зарубіжні гастролі зараз говорити важко: плани, звичайно, є, і стосовно гастролей, що не відбулися через спалах коронавірусу, і стосовно нових проектів: тривають перемовини з імпресаріо Італії, Японії, Франції, ОАЕ, Німеччини, Кореї, Китаю. Пропозиції надходять мало чи не щодня, але в даному випадку багато залежить не тільки від нас, але й від того, які будуть вимоги до перетину кордону.