UA / RU
Підтримати ZN.ua

"Чорна пантера" став хорошим розширенням світу Marvel, але не достатнім - The Economist

Політична складова супергеройського кіно виявилася не настільки радикальною, як могла б.

Фільм "Чорна пантера" не розкрив до кінця проблему расизму.

Фільм "Чорна пантера" не розкрив до кінця проблему расизму.

Космологи, східні і західні, древні і сучасні, час від часу піднімали питання можливості екпиротичного всесвіту, який розширяється, потім звужується у вогні, а потім розширюється знову. Як і більшість ідей щодо космосу, за останні кілька десятиліть ця теж багато разів була вкрадена, прикрашена і перебільшена в цілій низці міфологізованих бріколажів від DC і 3.

Однак, це стосується всіх всесвітів, описаних у книгах коміксів, і жодного з тих, які зображує кінематографічний Marvel.

"Чорна пантера", яка стала вже 18-м фільмом від одного з найбільших виробників коміксів в Америці, позначила значне розширення кінематографічного всесвіту у кольоровому вимірі.

Про це пише The Economist, додаючи, що це перший фільм Marvel з темношкірим протагоністом і майже повністю темношкірим акторським складом. Це перша стрічка, яка була знята майже повністю в Африці і зрежисована афроамериканцем Раяном Куглером. Сценарій написав теж Куглер у співавторстві з іншим афроамериканцем Джо Робертом Коулом. Кінематографічний світ Marvel включав темношкірих персонажів і раніше. Але "Чорна пантера" - це новий рівень. Через расовий аспект фільм був дуже очікуваним. Його чекали афроамериканські фани, люди, які стежать за трендами в масовій культурі, і люди, які хотіли побачити, що масова культура і її продукція відображають різноманіття реального життя більш повноцінно.

Все це, вочевидь, зробило свій внесок у великий успіх фільму в прем'єрний тиждень в США, де він зібрав майже 242 мільйони доларів за чотири дні. Це більше, ніж складали касові збори будь-якої стрічки, знятої афроамериканцем. Світові збори "Чорної пантери" вже досягли 400 мільйонів доларів. В кінцевому результаті вони можуть скласти один мільярд.

"Чорна пантера" став хорошим прикладом того, що Marvel вміє робити добре. Акторський склад став одним з найкращих, які студія хоч колись збирала, а історія розвивається досить логічно. Але успіх фільму виходить за межі цього. Супергеройське кіно сьогодні - це один з комерційно домінуючих форм наративу. Тому надзвичайно важливо розширювати коло людей, представлених в таких творах.

Ця важлива зміна у фільмі була проведена дуже обережно. Головний герой Т'Чалла, якого зіграв Чедвік Боузман, був представлений аудиторії в одному з найбільш успішних фільмів Marvel - "Капітан Америка: Громадянська війна". З'явившись в епізоді фільму в образі супергероя Чорна пантера, він таким чином став одним з двох персонажів у серії фільмів, цікавість до яких була випробувана на ходу. Окрім супергероя Чорної пантери, також в історію був введений Людина-павук. Але навряд чи можна його записати до цієї категорії повноцінно, оскільки багато різних кіностудій вже багато разів екранізовували його історію.

Маючи персонажа, якого більшість аудиторії бачила раніше і який має серйозну кар'єру в книгах коміксів, які видавалися майже півстоліття, можна скоротити навантаження на експозицію, оскільки його світ розкритий. Це високотехнологічне королівство Ваканда, у якого є майже нескінченні поставки чудо-матеріалу "вібраніуму", великий панафриканський дух і надзвичайно сильний лідер-жінка.

Конфлікт фільму розготається між Т'Чаллою і його братом Еріком, вихованим не королівським домом у Ваканді, а сиротинцем в Окленді, штат Каліфорнія. Ерік, якого грає Майкл Джордан, хоче використати приховану силу Ваканди для визволення пригноблених расових меншин, зокрема афроамериканців, давши їм велику кількість зброї з вібраніуму, а також технічні поради від війск Ваканди, яких називають "Псами війни".

Фільм як наратив дещо ослаблений, тому що він не досить радикальний. Ерік має хороші сторони за рахунок контрасту з самовдоволеними жителями Ваканди. Але він також психопатичний масовий вбивця, чия політична програма в дусі "Згори все" здається не найкращим способом проявити те, що таємне королівство може запропонувати світу. Більш важливо те, що хоча структурний расизм реального світу став передумовою сюжету, він насправді відсутній в фільмі. Аудиторія не бачить, що змусило Еріка поводитися так, як він це робить. Т'Чаллі ніколи не доводиться визволятися з наручників поліцейського свавілля. Факт, що до расизму вдаються білі люди, не очевидний. Звісно, є другорядний персонаж, білий поганий хлопець - торговець зброєю, який називає темношкірих "дикунами". Але він африкандер. Це пом'якшує висвітлення білого расизму.

В результаті, фільм завдяки своїй політиці представлення різноманітння задовольняє темношкіру аудиторію. Але через своє зображення історії майже нічого не докладає до того, щоб біла аудиторія почувалася некомфортно.

Нагадаємо, що в Україні фільм "Чорна пантера" вийшов у прокат у минулий четвер, 15 лютого. Чорна пантера – цар невеликої, але багатої ресурсами африканської країни Ваканди, який завдяки рідкісному мінералу, що розробляється його народом, зміг стати супергероєм.