Сьогодні в Національному палаці «Україна» відкриється ювілейна тридцять п’ята Київська міжнародна «Молодість». Фестивальний організм росте й розвивається, а його шкідливі звички та хронічні хвороби залишаються незмінними.
Цьогорічна «Молодість» відкривається українською прем’єрою нового фільму Романа Полянського «Олівер Твіст», що згодом вийде в український прокат. Ця стрічка ідеально підходить на роль візитівки фестивалю. Принаймні не повториться ганьба «Молодості-ХХХІІ», коли на відкритті помпезно презентували фільм-катастрофу Миколи Мащенка «Богдан-Зиновій Хмельницький». За міжнародними стандартами, відкриття міжнародного кінофестивалю має зібрати переконливу команду почесних гостей з-посеред зірок світового кіно. Проблеми із зірками у «Молодості» були завжди. Дирекції «Молодості» час від часу вдавалося затягти до Києва Кім Кі Дука чи Софі Лорен, але бляклість фестивального ландшафту стабільно пояснювали зірковим небажанням їхати до України. Віднині цього аргументу немає: легко уявити, скільки помітних кінематографічних постатей залюбки завітали б до України на хвилі європейського помаранчевого ентузіазму. До речі, сьогодні має з’явитися Роман Полянський... У польського класика нині світова прем’єра коштовного блокбастера, і розклад його подорожей на жовтень-2005 був спланований ще перед запуском «Олівера Твіста». Якщо Полянського вдасться у цю пору привезти до Києва, це буде черговим подвигом дирекції фестивалю. Втім, на солідних кінофорумах такі питання вирішуються не за два тижні, а за два роки. Недбала робота із запрошенням гостей вивела в гедлайнери фестивалю американця Ірвіна Кершнера, відомого як постановника п’ятих «Зоряних воєн» та другого «Робокопа». Він очолить журі «Молодості», до якого також увійдуть режисери Роман Ширман (Україна), Стефан Гаупт (Швейцарія), Іван Ле Муан (Бельгія), Георгі Дюлгеров (Болгарія) та російський сценарист Геннадій Островський.
Брак знаменитостей компенсується надміром фестивальних прем’єр. Поза конкурсом демонструватимуться довгоочікувані інтелектуальні гіти «Мандерлей» Ларса фон Трієра і «Таємне» Міхаеля Ганеке, «Море всередині» Алехандро Аменабара і «Люба Венді» Томаса Вінтерберга, «Натягнута тятива» Кім Кі Дука і «Ходячий замок Гаула» Гаяо Міядзакі. Ці та інші фільми з програми «Фестиваль фестивалів» пройдуть у кінотеатрах «Київ», «Київська Русь», «Баттерфляй-Ультрамарин» та «Кінопалац». Серед інших традиційних програм «Молодості» — «Нове російське кіно» (у кінотеатрі «Жовтень», зокрема, покажуть фестивальні сенсації «Перші на Місяці» Олексія Федорченка та «Вокальні паралелі» Рустама Хамдамова), «Сучасне кіно Франції» в кінотеатрі «Україна» та «Німецький бульвар» у «Кінопанорамі». «Балканський фокус» на фільми Горана Паскалевіча, Огнієна Свілічіча, Георгі Дюлгерова та інших наведуть у «Баттерфляй-Ультрамарині». В Будинку кіно пройдуть ретроспективи Вернера Герцога і Маргарет фон Тротта, а також програма до річниці помаранчевої революції. Уперше повноцінна фестивальна ретроспектива відбудеться в Кіноклубі Києво-Могилянської академії. Там демонструватимуться стрічки Сергія Ейзенштейна, Олександра Довженка, Дзіги Вертова, Івана Пир’єва та інших режисерів 20—30-х років, що з естетичних чи ідеологічних причин потрапили «По той бік соцреалізму». Архівні копії цих фільмів надано російським кіноархівом у Бєлих Столбах.
Конкурсні перегляди знову не вийдуть за межі київського Будинку кіно. Змагання у повному та короткому метрах пройдуть без української присутності, а у студентському конкурсі, як завжди, візьмуть участь п’ять українських фільмів: «Подорожні» Ігоря Стрембіцького, що зарезервували собі місце на «Молодості» одразу після каннського тріумфу, мультфільм Євгена Альохіна «Ведмежа послуга», документальний «Приймак» Тараса Кушніра та ігрові «Гніздо» Євгена Хворостянка і «Ліфт» Євгена Тимохіна. Інколи здається, ніби селекціонери «Молодості» женуться за магічною цифрою «п’ять», добираючи роботи українських студентів за критеріями, далекими від естетичних. Прагнучи допомогти нашим початківцям, «Молодість» ставить їх у вельми незручне становище: адже прірва між роботами українських та закордонних кіностудентів на конкурсних переглядах стає надто очевидною.
Тим часом «Молодість» набуває зовнішніх ознак першокласного європейського кінофестивалю. До нововведень попередніх років (київський Кампус талантів та спеціальна KINO-КОЛОгазета на «Молодості») цього року додасться перший в Україні міжнародний кіноринок «Молодість». Задля розвитку українського кінопрокату та міжнародного кіновиробництва на ринку зустрінуться українські, російські та європейські кінопродюсери.
«Молодість» демонструє вміння швидко реагувати на суспільні зміни. Нинішнього року у фестивалю новий почесний президент: Віктор Ющенко змінив на цій посаді Богдана Ступку. Цей крок подається не лише як зміцнення патронату президента України на «Молодості», а й як посилення кінематографічних зацікавлень української влади. Тепер є надія, що на фестивальних церемоніях у Палаці «Україна» з’явиться більше спраглих до кінематографу представників влади. На закритті «Молодості» вони разом із рештою фестивальної публіки зможуть переглянути новий фільм Кшиштофа Зануссі «Персона нон ґрата».