UA / RU
Підтримати ZN.ua

Як повернути життя у старовинний палац? Галицький Версаль очима британських спеціалістів

Підгорецький замок на Львівщині західні фахівці називають «архітектурною спадщиною світового масштабу».

Автор: Василь Худицький

Підгорецький замок на Львівщині західні фахівці називають «архітектурною спадщиною світового масштабу». Навколо унікальної споруди давно вирують пристрасті й точаться дискусії: як врятувати архітектурну перлину, як перетворити її в «культове місце» для всієї Європи?

Спробував недавно відповісти на ці та деякі інші запитання фахівець надзвичайних ваги і впливу - засновник компанії Arts Interlink, екс­перт із питань культури в британському парламенті доктор Джон Елсом. В ексклюзивному інтерв’ю DT.UA пан Елсом зазначив, що на унікальний Підгорецький замок українській владі слід поглянути як на «великий потенційний ресурс для розвитку всього регіону».

Підгорецький замок - за надзвичайну красу - інколи називають «палаццо ін фортецо» (Галицький Версаль). Справді, зазначена споруда - один із найкращих у Європі прикладів поєднання імпозантного палацу з бастіонними укріпленнями. Бу­ду­вав його у 1635–1640 роках архітектор Андреа дель Аква разом з інженером Гійомом де Бопла­ном на замовлення коронного гетьмана Речі Посполитої Станіс­лава Конєцпольського. Декору­вав палац голландець Ян Батист Фальконі, портали і каміни проектував Константіно Тенкелла.

До палацового ансамблю входять заїжджий двір XVІІІ ст., костел середини ХVІІІ ст. (архітектор К.Римлянин), парк, який нині - пам’ятка садово-паркового мистецтва державного значення.

У ХУІІІ–ХІХ ст. унікальний комплекс, що охоплював величезну збірку мистецьких творів, колекцію зброї, предметів побуту, а також театральний гурток, був одним із найбільших відвіду­ваних та репрезентабельних куль­­турних центрів. І так залиша­лося аж до Першої світової війни.

Зважаючи на значимість замку як музейно-культурного центру, російське та австрійське командування домовилися не обстрілювати цю пам’ятку. Однак під час польсько-радянської вій­ни перша кінна армія знищила замок, за словами хроніста, - з «винятковим вандалізмом».

У міжвоєнний час замок відновили, проте відновити мистецькі колекції вже було неможливо. Гамір задоволених відвідувачів почав стихати. Воєнні дії Другої світової оминули пам’ят­ку, однак післявоєнний період зав­дав споруді унікальної краси нищівного удару. Мистецькі колекції розграбували, рештки встиг­ли передати музеям Львова. У замковому палаці оселилися кашель, хвороби та біль - тут відкрили санаторій для хворих на туберкульоз.

У 1954-му від удару блискавки палацовий корпус згорів. Вогонь знищив дерев’яні різьблені стелі з живописними полотнами, а також мистецьке оздоблення інтер’єрів другого та третього поверхів.

Замком зацікавилися в 90-х, коли пам’ятку передали Львівсь­кій галереї мистецтв і надали їй статусу експозиційного об’єкту. Не­зважаючи на руйнації та втрати, замок вабить туристів, науковців. Сюди приїздять десятки тисяч зацікавлених.

Фахівці мріють реставрувати й адаптувати палацовий комплекс, парковий ансамбль і показувати гостям територію городища давньоруського міста Пліс­неська. Мальовничі ландшафти околиць, переконані вони, заслуговують на створення міжнародного музейного і туристично-рекреаційного центру. Зрозуміло, що на всі ці роботи потрібні великі кошти.

Благодійний фонд «Підго­рець­­­кий замок», заснований 2007 року, недавно запросив до палацу фахівців із Великобританії, відомих своїми вдалими проектами відновлення старовинних маєтків у Британії, Польщі, Румунії, Росії та інших країнах. Візит відбувся за сприяння члена Наглядо­вої ради фонду «Підгорецький замок» Сергія Тарути і Львівського мецената Олега Мендюка.

Напередодні у Львові працювала міжнародна комісія, яка розробляє плани збереження та реставрації комплексу «Підгорець­кий замок». Професори Ко­ро­лівської академії архітектури з Великої Британії та спеціалісти з Польщі не лише ретельно оглянули пам’ятку, а й підписали з українською стороною угоду про співпрацю.

Фахівець із Великобританії, доктор Ноел Вайттс, повідомив, що через десять років Підгорець­кий замок може стати дивовижним місцем для сімейного відпочинку. Тут можна влаштовувати літні фестивалі, організувати музей, виставку сучасної скульптури. А ввечері просто неба можна ставити вистави за творами Шекспіра чи концерти солістів Львівської опери... Принаймні такий підхід допомагає виживати замкам у тій-таки Британії.

А ось що на цю ж тему каже Джон Елсом, експерт із питань культури у Британському парламенті:

- Україна - не єдина держава, яка переживає труднощі з пошуком коштів на реконструкцію пам’яток архітектури. Ці проблеми турбують навіть такі високорозвинені країни, як Великобри­танія, Франція, Австрія. Колись по фінансову підтримку таких проектів зверталися до держави. Насправді небагато урядів Євро­пи хотіли б займатися такими справами. Проте Підгорецький замок - особливий. На мій погляд, він - потенційний об’єкт для розвитку всього регіону. Ад­же кошти потрібні не лише на реставраційні роботи, а й на розвиток інфраструктури цього краю. Побудова шляхів, готельних комплексів, закладів відпочинку… Лише у такому разі буде легше залучити інвестиції на реставрацію замку, паркового комплексу та інших навколишніх пам’яток архітектури.

- Пане Елсом, я знаю, що свого часу ви багато сил та енергії віддавали театральному мистецтву Великобританії, а як усе ж таки стали топ-менеджером культурних проектів?

- У молодості я був журналістом, писав книжки. Наприкін­ці 70-х мене попросили написати історію Національного театру Великобританії. Я так зацікавився цією темою, що почав досліджувати причину успіху деяких культурних явищ... Представник однієї з політичних партій тоді запропонував мені театральний вектор. І саме тоді ж до влади у Великобританії прийшла Марга­рет Тетчер. У країні було багато економічних проблем. Фінансу­вання мистецтва почали скорочувати. Особисто я був дуже стур­бований: чому це уряд віддає перевагу інвестуванню суто економічних проектів? Надзви­чайно великі кошти вкладалися в економіку, тоді як гроші для країни, як правило, заробляли й мистецькі проекти! Зокрема британські книжки продавалися по всьому світу!

Я не погоджувався з таким під­ходом до культури. Тоді ж видав книжку, в якій пояснив, «як можна заробляти на мистецтві». Мене звинуватили - мовляв, плете нісенітниці! Та для мене це стало ще одним викликом. Отож написав ще кілька книжок на цю тему.

По роках мовчання бізнес нарешті зацікавився моїми ідеями та підтримав їх. І тепер культурний туризм - звична й надзвичайно важлива для нас річ.

В Англії, до речі, свого часу не розуміли майбутнього Інтер­нету. І коли в 1998-му я видав книжку, в якій обґрунтував його важливість, то в ліберально-демократичній партії мені сказали - ми, мовляв, не можемо публічно це проголошувати, бо партія наразиться на великий опір із боку незалежного ТБ та інших ЗМІ. У результаті я залишив ту партію! І створив незалежну консалтингову компанію. І тоді ми почали займатися просуванням культурних проектів.

- У своїх працях ви, очевидно, акцентуєте й на тому, що світ втомився від урбанізації, людину вабить у природне середовище. Багатьох цікав­лять не сучасні «новобудови», а вишукана архітектура минулого…

- Звичайно! І в цьому плані в України - велике майбутнє. Тільки на Львівщині багато
унікальних пам’яток, які могли б зацікавити туристів із усього світу. Палац у Підгірцях - один із таких магічних об’єктів минулого. Та спочатку його потрібно повноцінно відновити. І найголовніше - про такий архітектурний шедевр мають знати туристи з різних країн світу.

- Як ви гадаєте: можливо, деякі наші архітектурні пам’ятки і збереглися лише тому, що в радянської, а потім - і пост­радянської України не доходили руки до їх «розвитку»?

- Знаєте, нерозумним втручанням можна повністю зруйнувати пам’ятки архітектури. А ось хороша реставрація - ніколи не зашкодить.

- Ви відвідали наш знаменитий замок у Підгірцях. Яке враження склалося? Не здалося, що реставраційні роботи аж надто затягнулися?

- Знаєте, я бачив пам’ятки і в значно гіршому стані… Просте їх успішно реставрували. На­прик­лад, є в Індонезії гарний хра­мовий комплекс. Його захопи­ли «джунглі». Але це надзвичайно важливий об’єкт для всесвітньої спадщини. Сьогодні той храм ще не повністю відреставровано, однак проблем там було набагато більше, ніж у вас, у Підгірцях.

- Пане Елсом, і все ж таки - які першочергові кроки варто зробити українцям, аби інвесторам закортіло вкладати кошти у відновлення архі­тектури минулого?

- Українській владі справді потрібно думати про інвесторів. Про те, як їх залучити. І це має бути в комплексі з благодійною діяльністю. Потрібно запрошувати бізнес вкладати кошти в розвиток територій, спорудження комерційних закладів. Водночас переконувати його представників вкладати кошти в інфраструктуру території, в театри, музеї, інші об’єкти культури. Адже чим привабливішим буде регіон, тим більше йтиме з нього прибутків.

Головне - не обкладати інвесторів великими податками.

- Ваше загальне бачення палацу в Підгірцях - на майбутнє? Мені відомо, що ще 1997 року ви пропонували свою концепцію його розвитку…

- Труднощі Підгорецького замку для нас - виклик. Адже цей палац - відлуння італійського Ренесансу, свідчення розвитку архітектури Європи. Щоб її зберегти, потрібно шукати гроші. Проблеми з їх пошуком є всюди. Навіть у Британії та в інших європейських країнах. Сьогодні жо­ден європейський уряд не має програми підтримки таких об’єк­тів. Отже, до Підгорецького замку слід привернути увагу як до об’єкта в контексті розвитку регіону. Так буде легше залучити інвесторів. Ми, своєю чергою, повернемось у Британію з повідомленням: поблизу Львова є велика й цінна частина Європи, - і цей об’єкт потребує інвестицій.

Розпочати роботу слід із розвитку транспортної інфраструктури. Потрібно активніше реставрувати й сам замок. Реставра­ційні роботи треба виконувати поетапно, а вже відновлені приміщення - віддавати в оренду. Щоб отримати кошти на реставрацію, потрібно мати дуже ефективний бізнес-план. Його слід по­в’язати з туризмом. Із подорожами. В основі концепції функціонування палацу має бути кредо: це місце, де можна залишатися якнайдовше…

Загалом же, Підгорецький замок - великий потенційний ресурс для розвитку всього регіону. Однак, щоб його реалізувати, необхідні короткотермінове планування і далекоглядна стратегія.

- У чому безпосередньо полягатиме ваша допомога в питаннях оновлення наших архітектурних перлин?

- Щоб отримати кошти з Єв­ропи, потрібно професійно представити замковий комплекс за кордоном. Фільми, які нам показали, були чудові. Але треба зробити більше, ніж просто показати відео. Кошти на відновлення замку можна знайти. Ви ж знаєте, що у світі є дві проблеми - де взяти гроші, і куди вкласти гро­ші… Але у цьому плані в інвесторів виникає два запитання. Перше - політичне. Оскільки Ук­раїна - не частина ЄС, то важливо знати, якою буде політика держави й уряду в цій галузі. І друге, більш помірковане: як палац використовуватиметься в майбутньому? Тут буде музей? Чи тут будуть поважні урядові офіси?

Тобто постає дуже багато запитань… І треба відповідати на них. Ми розглядаємо це як позитивний факт, адже зазначений проект навіть на початковій стадії активно підтримують Польща (ремонт даху), посольство США (перша виставка в Підгорецькому замку у післявоєнний період). Австрійські спеціалісти фінансували архітектурні дослідження. Це позитивні моменти, які дають розуміння того, що зазначена споруда справді є архітектурною спадщиною світового масштабу.

- Культурний менеджмент на практиці - це встановлення пріоритетів. Що ви робите насамперед у цій царині?

- Ще одне завдання менеджменту - переконати людей, кот­рі мають кошти, у тому, що їм вигідно вкладати в зазначений проект.

Сьогодні це - територія мож­ливостей. Потрібно показати товар обличчям, і розумні люди знайдуть на нього кошти.

- Все-таки про які кошти йдеться? І скільки, на ваш погляд, потрібно часу на таку справу? Десять років? Двадцять?

- Фонд «Підгорецький замок» провів хорошу дослідну роботу. Але справ ще багато, і кош­тів потрібно чимало. Гадаю, звичайним туризмом кошти на розвиток замкового комплекту не заробити. Має бути серйозне фінансування. В Європі за вхід до музею потрібно заплатити 10 єв­ро, а у вас максимум - 1 євро. Не можна чекати на подачки, потрібно діяти.

- У зв’язку з Підгорецьким замком багато говорили про застосування енерго­збері­гаючих технологій… Наскіль­ки це допоможе загальній справі?

- Така пропозиція звучала. Ідеальною для українського уряду була б презентація проектів, пов’язаних із «зеленою енергетикою». Треба надавати приміщення Підго­рецького замку компаніям, які б презентували проекти використання альтернативних джерел енергії. Так роблять Поль­ща, Румунія, багато інших країн. Але їхні проекти - фрагментарні.

Фонд планує спорудити в Підгорецькому палаці повністю енергетично незалежний об’єкт. Це був би хороший іміджевий проект для України. Адже ці технології забезпечать дешевою енергією один із найбільших об’єктів історико-культурної спадщини Європи в Україні.

- І насамкінець. Які естетичні, історичні почуття та роздуми у вас викликає споглядання нашого Галицького Версалю?

- Ваш Підгорецький замок - напівзабутий архітектурний шедевр Європи! Комплекс свого часу будувала команда, схожа на творців Версальського палацу, який виник на сорок років пізніше. Він скидається на ранню модель знаменитої французької резиденції і тому є попередником для багатьох палаців Європи. Він розміщений у забутому мальовничому куточку Західної Украї­ни, неначе красуня, що втікає від нещасного заміжжя. У період радянської влади палац перетворили на санаторій для хворих на туберкульоз. Це стало причиною його занедбаності. Доки він не перейшов у підпорядкування Львівському музею.

Львів часто опинявся у цент­рі воєн та вторгнень. Місто стоя­ло в найзапеклішій частині па­лаю­чого «котла», що створив сучасну Європу.

Підгорецький палац - це більше, ніж просто гарна будівля. Це пам’ятник століттям безладу, ідеалізму та надії. Його реставрація - жест віри в майбутнє і минуле. Замок слід реставрувати й показати не тільки як центр політичної та інтелектуальної діяльності, а й як частину нової Європи, яку ми всі, на Сході і Заході, намагаємося створити.