На шпальтах DT.UA вже висвітлювалася проблема так званого одіозного "Генплану-2025", який розвиток інфраструктури Києва впевнено переводить у площину руйнації історичних зон та ще більшого свавілля забудовників. Саме будівельна мафія хоче знищити попередній законний "Генплан-2020". І задля досягнення цієї "світлої" мети не зупиняється ні перед чим.
Нещодавно науково-методична рада НДІ пам'яткоохоронних досліджень Міністерства культури України - під очевидним тиском КМДА - спробувала прийняти "за основу" незавершений і проблемний історико-архітектурний опорний план Києва, який може легалізувати одіозний "Генплан-2025"…
Отже, забудовні перегони - тривають, а влада знову не хоче дослухатися до голосу громади.
Вже на початку ІІІ тисячоліття постала необхідність поглянути у майбутнє і визначити, як Києву розвиватися далі?
Тож у 2000 р. акціонерне товариство "Київпроект" Інститут "Київгенплан" отримало завдання за два роки розробити новий Генплан розвитку столиці до 2020-го. До роботи залучили найкращих із найкращих. Колектив із честю виконав завдання.
Вихідними складовими розробки нового "Генплану-2020" стали історико-архітектурний та історико-містобудівний опорні плани. Без яких про генплан взагалі не може бути мови.
Будувати нове слід тією ж мірою, як і зберігати історичну забудову та культурний спадок, залишений попередниками. Дотримувати цього балансу покликані історико-архітектурний та історико-містобудівний опорні плани з урахуванням рекомендацій спеціалістів та науковців.
У 2002 р. Генеральний план розвитку Києва і проект планування його приміської зони на період до 2020 р. (далі - "Генплан-2020") рішенням Київради від 28.03.2002 р.№370/1804 набув сили закону. А колектив - відзначений Державною премією України.
Не бажаючи рахуватися з вимогами професіоналів, забудовники послуговуються послугами "клонів" проектних установ. Що демонструє історія провальних спроб забудовників створити власну кишенькову альтернативу Київпроекту, оголосити чинний "Генплан-2020" - негодящим, створити йому заміну (власний "генплан", який дає свободу дій і звільняє від відповідальності за всі порушення Генплану чинного).
"Генплан-2020" не дає забудовникам будувати "там" і "так", де і як вигідно грошовим мішкам. Особливо там, де збереглася історична забудова, а вартість нерухомості й землі встановилася найвища, - в історичних центральних районах столиці.
Тож у новому генплані чисельність охоронюваних пам'яток і площа охоронюваних законом особливо цінних земель історико-культурного призначення має бути зведена до мінімуму (!), земля переведена у категорію земель запасу (!) - тобто земель загальної забудови. При цьому висотність будинків дозволена до максимуму, а зелені зони і навіть цвинтарі - під забудову…
Для того, щоб цей план втілити в життя, їм потрібно було захопити в Києві органи самоврядування, замінити діючий "Генплан-2020" - власним.
Назвали його "проектом нового Генплану розвитку міста Києва та його приміської зони до 2025" (надалі - "Генплан-2025") .
Сьогодні, як відомо, критична більшість у земельній комісії Київради - саме забудовники. Їм поки що не вдалося спекатися "Генплану-2020", замінивши його власним, прикладним документом.
Причина проста. Найнятим для його створення виконавцям забракло професійності.
Втім, поки шаманили з "Генпланом-2025", ділки не барилися. Вони взяли фальстарт - і творили в Києві що хотіли. Не озираючись на Генплан 2020. Передчасно списавши його у небуття.
Захоплювали земельні ділянки, починали незаконне будівництво (розраховуючи потім узаконити свої дії у власному "Генплані-2025")...
Самозахоплення земельних ділянок, прибудинкових територій, зелених зон, знесення пам'яток історії та культури під нові забудови, на жаль, стали повсякденним явищем. Як і масовий стихійний спротив киян, як і бездіяльність прокуратури.
З 2004 р. по 2006-й у чинний "Генплан-2020" (поки його неухильно дотримувалися), було внесено кілька уточнень. Щойно крісло мера зайняв Л. Черновецький, почалася земельно-будівельна вакханалія, яка не зупиняється й досі.
Із 2006 р. по 2008-й відвертих порушень забудовниками чинного "Генплану-2020" налічувалося сотні. З цим варваром треба було щось робити - або узаконювати порушення у чинному "Генплані-2020", або відправляти "збирачів земель" і забудовників під суд.
У забудовників остаточно увиразнилася консолідуюча ідея - створити власний "генплан", який би узаконив порушення, звільнив забудовників від відповідальності, відкрив нові можливості для нарощування активності.
Для цього через депутатське лобі було проведено рішення Київради №262/262 від 18.09.2008 р. - про розробку "Генплану-2025".
Без проведення конкурсу на розробку "нового" "Генплану-2025" справу доручили новоствореному КО "Центр містобудування та архітектури", яку очолила особа без архітектурної чи будівельної освіти.
При цьому колектив Київгенплану пропозицій брати участь у конкурсі від Київради не отримав.
За період із 2008 р. по 2011-й створити Генплан-2025 так і не вдалося. Через це трапилася фатальна неприємність. 17.02.2011р. було прийнято ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VI. Цей закон готувався для узаконення "Генплану-2025", а спрацював навпаки. На виконання пункту 4 Прикінцевих положень цього закону всі чинні станом на 2011 р. в Україні генеральні плани міст було офіційно проголошено безстроковими. Оскільки ж "Генплан-2025" так і не був створений, то безстроковим у Києві став чинний "Генплан-2020".
Це мало поставити крапку на авантюрі. Але жоден закон, як з'ясувалося, варварам не указ.
Попри встановлення безстрокової дії "Генплану-2020", фінансування, розробка і просування незаконного альтернативного проекту КМДА з бюджету Києва не припиняються. Бюджетне фінансування протиправної розробки "Генплану-2025" перевищило 20 млн. грн. Стільки ж нібито витрачено й залучених коштів. А результату нема.
На сьогодні в Києві вчинено від 2000 порушень чинного і безстрокового "Генплану-
2020"...
Договором від 15.11.2008 р. Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київради - КМДА (тодішній начальник В.Присяжнюк) виступило замовником, а створена на підміну Київпроекту Комунальна організація виконавчого органу Київради - КМДА "Центр містобудування та архітектури" (директор Броневицький С.) виступила підрядником-виконавцем розробки "Генплану-2025".
У завданні на розробку "Генплану-2025" значиться лише історико-містобудівний опорний план. Історико-архітектурний опорний план (ІАОП) у завдання не внесено. За нього згадали тоді, коли на промах вказали спеціалісти.
Коли ж схаменулися, то підрядник робити ІАОП не став, а перезамовив його субпідряднику в особі Науково-дослідного інституту пам'яткоохоронних досліджень (далі - НДІ ПОД) Міністерства культури України (далі - МКУ), у якого не було ні ліцензії, ні спеціалістів для виконання таких робіт (директори Сердюк О. і Завіряка Г. ).
Зроблену пародію на ІАОП Мінкультури погодило, за рішенням Науково-методичної ради, своїм наказом №912/0/16-11 від 21.10.2011р., усунувши в такий спосіб перешкоди для подачі "Генплану-2025" на експертизу.
І тільки тоді, коли після подій на Майдані на короткий час змінилося вище керівництво МКУ і спливли відомості про корупційні зв'язки посадових осіб МКУ із замовниками, підрядниками та субпідрядниками - розробниками ІАОП, довелося спішно скасовувати скандальний наказ про погодження ІАОП і звільняти з керівних посад двох основних лобістів забудовників у МКУ.
7 листопада 2014 р. міністр культури України Євген Нищук повідомив про позицію щодо затвердження історико-архітектурно опорного плану м. Києва: "Міністерство культури чітко підкреслює - призупинення дії п'ятого пункту наказу Мінкультури від 21.10.2011 № 912/0/16-11- це не зелене світло забудовникам, як про це кажуть деякі ЗМІ, а навпаки - виправлення ситуації із забудовою...
Результат із халтурним історико-архітектурним опорним планом говорить сам за себе, як і ситуація з аналогічним Генпланом 2025 загалом. Час, встановлений договором на виконання ІАОП, вичерпався, бюджетні кошти, виділені замовником через підрядника субпідряднику на розробку ІАОП в сумі, що перевищує 1,5 млн грн (за курсом до девальвації), на 93% витрачені, робота зроблена непрофесійно, що не підлягає навіть аналізу.
19.06.2015 р. о 12:00 на Лаврській, 9 відбулося засідання Науково-методичної ради Мінкульту. Дату засідання, офіційно призначену на 23.06.2015 р., потай перенесли на 19.06.2015 р., щоб з'явилися тільки заздалегідь відібрані особи.
Порядок денний складався з одного пункту - "Про історико-архітектурний опорний план м. Києва". У вступному слові в.о. директора НДІ ПОД О.Пламеницька змінила тему. Вона повідомила членам Науково-методичної ради, що самого ІАОП вони не вивчатимуть, не розглядатимуть, не обговорюватимуть і рекомендацій не надаватимуть, оскільки того, чого не існує, обговорювати немає сенсу, а йтиметься про становище, в якому опинився інститут.
Взявши на себе зобов'язання у стислий термін за 7% коштів зробити те, чого її попередники на керівній посаді не могли зробити впродовж чотирьох років за 93%, вона фактично дала сигнал членам науково-методичної ради брати з неї приклад - і ухвалювати ІАОП без обговорення під гарантії її обіцянки.
Для чого треба було збирати науково-методичну раду, якщо ІАОП знято з розгляду, остаточно з'ясував у своєму виступі заступник голови КМДА П.Рябікін. Він прямо сказав, що КМДА не може направити "Генплан-2025" на експертизу без ІАОП, тому просить членів ради прийняти ІАОП у такому вигляді, в якому він є (під зобов'язання О.Пламеницької його доопрацювати).
Не обійшлося і без популістської демагогії: мовляв, пенсіонери та бюджетники чекають на інвестиції, які не йдуть, оскільки КМДА не може затвердити ІАОП і "Генплан-2025".
Дивує, як просування протизаконного "Генплану-2025" поєднується з обов'язком неухильно дотримуватися Конституції та законів України.
Раду скликали не для аналізу ІАОП і рекомендацій, як його поліпшити, а для того, щоб "наїхати" на неї - й вичавити формальне ухвалення ІАОП, якого, ні для кого не секрет, насправді не існує!
Розмова ведеться засобами шантажу й тиску. Думкою професіоналів відверто нехтують.
Проблему "Генплану-2025" несподівано було розв'язано ціною безчесної поступки членів Науково-методичної ради Мінкульту. Їх не зупинило зроблене перед голосуванням повідомлення голови Громадської ради при ГУМВС України в м.Києві, голови Комісії з питань охорони пам'яток історії і культури Громадської ради при МКУ Шевчук Т., яка з документами доповіла про незаконність будь-якого сприяння розробці "Генплану-2025" при чинному й безстроковому "Генплані-2020", а також схвалення ІАОП, якого взагалі не існує, а також застерегла членів ради від співучасті у злочині, на який їх підбивають забудовники.
Пропозицію відомого архітектора Олени Олійник бути виваженішими й не ухвалювати передчасно ІАОП не було почуто. Вона єдина проголосувала проти того, щоб на догоду КМДА фіктивно ухвалити "за основу" продукт, якого де-юре і де-факто не існує.
В Генплані міста обов'язковою є наявність історико-архітектурного опорного плану, а Мінкультури в цьому процесі затверджує межі території пам'яток, їх зони охорони, межі історичних ареалів міста та режими використання цих територій. Хоч Мінкультурі не виступає ні замовником, ні виконавцем, ні зацікавленою стороною, а лише виконує покладений на нього державою обов'язок.
Отже, крапку у скандалі довкола "генпланів" поки не поставлено. І вже коли забудовники, прикриваючись чиновниками, таку "крапку" поставлять, киянам буде непереливки, - їхнє рідне місто піде під сокиру.