UA / RU
Підтримати ZN.ua

СВІТ МУЗИКИ ДМИТРА БОРТНЯНСЬКОГО

Ім’я Дмитра Степановича Бортнянського (1751—1825), його велика творча спадщина (опери, хорові, камерно-інструментальні, вокальні твори) відомі всьому світу...

Автор: Галина Степанченко

Ім’я Дмитра Степановича Бортнянського (1751—1825), його велика творча спадщина (опери, хорові, камерно-інструментальні, вокальні твори) відомі всьому світу.

Він народився в Україні, у стародавньому місті Глухові в сім’ї козака Стефана Бортнянського. Семирічним хлопчаком Дмитра відібрали у Придворну співочу капелу в Санкт-Петербург, де він прожив і пропрацював майже усе своє життя. Це був високоосвічений, талановитий син свого часу, уже за життя відомий композитор і просвітитель. Тридцять років він очолював Придворну співочу капелу.

Ось уже третє століття звучить його музика, яка ввійшла у світову скарбницю Прекрасного, створеного людством за багато століть. Саме тому за рішенням ЮНЕСКО нинішній рік названо Роком Бортнянського. Концерти, наукові симпозіуми проходять у багатьох містах світу. Вже відбулися такі акції в Москві, у Санкт-Петербурзі.

В Україні за ініціативи Міністерства культури та мистецтв і Національної спілки композиторів, Центру музичної інформації НСКУ з 5 по 11 грудня було проведено музичний фестиваль та наукову конференцію «Дмитро Бортнянський і світова музична культура».

Задум фестивалю та Міжнародної наукової конференції вразив усіх своєю грандіозністю. До фестивальної програми включили торжества в Глухові, Чернігові, Києві, задіяли виконавчі колективи з Києва, Сум, Глухова, Чернігова, Ніжина, Дрогобича. Вже на прес-конференції говорилося про неординарність цього культурного заходу серед українських фестивалів. На жаль, його проведено в борг, а гроші Міністерство культури та мистецтв не переказало й досі.

Організатори святкування — відомі діячі української культури Михайло Степаненко, Мстислав Юрченко на прес-конференції наголосили, що серед програм фестивалю, кожна з яких унікальна по-своєму, особливо цікавими будуть дві прем’єри, що пройдуть у концертах, — це твори Д.Бортнянського «Німецька обідня» і концерт для двох хорів з оркестром «Тобі Бога Хвалимо». Ці твори зазвучали за сприяння керівника Російської хорової капели ім. М.Глінки Владислава Чернушенка, котрий передав ноти українським колективам.

В Україні такого широкого показу творчості Дмитра Бортнянського давно не було, бо не все з його музичної спадщини було відомо. За останні десятиліття дослідники знайшли нові твори, що стали надбанням і виконавців, і слухачів.

Примітною рисою цієї акції було відкриття фестивалю в Глухові. Концерт у Глухівському державному університеті, відкриття меморіальної дошки, приїзд і участь київських виконавців — усе це створило в Глухові неповторну атмосферу свята високої музики, левова частка успіху якого залежала від місцевого керівництва — виконавчого комітету Глухівської міської ради Сумської області.

Разом із глухівськими артистами в концерті виступили гості — хор Києво-Михайлівського Золотоверхого монастиря (регент Мстислав Юрченко), тріо ім. Д.Бортнянського, співачка Тамара Коваль. У такому єднанні столичних і глухівських виконавців творчий образ Дмитра Бортнянського немов засвітився новими гранями, а фестиваль наповнився живодайним струменем особливої аури Глухова, визначного стародавнього центру української духовності.

Другий день святкувань пройшов у древньому Чернігові, де гостей із Києва радісно зустрічали в Чернігівській філармонії працівники управління культури Чернігівської обласної державної адміністрації та Чернігівський камерний хор ім. Д.Бортнянського (керівник Л.Боднарук).

В одному концерті з майстрами мистецтв вдало виступили зразковий хор «Сяйво» із Ніжина (керівник С.Голуб). Киян у цьому концерті представляли тріо ім. Д.Бортнянського, співачка Т.Коваль, київський муніципальний хор «Хрещатик» (керівник Л.Бухонська). Саме в Чернігові відбулася українська прем’єра фрагментів «Німецької обідні» Д.Бортнянського.

У Києві концерти й конференція викликали величезний інтерес усієї музичної громадськості міста (попри мороз). Слухачі сприймали концертні номери з якимось особливим трепетом, немов відкриваючи для себе Бортнянського наново, із відчуттям співпричетності до прекрасних музичних утворів ХVIII століття.

У концерті національного ансамблю солістів «Київська камерата», що виконував усі твори Д.Бортнянського, хочу наголосити на відчутті стилю й епохи, яке доніс у своїй інтерпретації цей славетний колектив. А в концерті, що відбувся в Малому залі філармонії, слухачі змогли познайомитися з уривком із опери Д.Бортнянського «Сокіл», який виконали музиканти ансамблю «Камерна опера» (керівник М.Свириденко). Майстерно виконала на клавесині сонати Д.Бортнянського С.Шабалтіна. У другому хоровому відділенні виступили народний художній хор «Вогник», молодіжно-дитячий церковний хор «Відлуння» кафедрального храму Пресвятої Трійці м.Дрогобича (регент Н.Бунь), змішаний хор Київського державного вищого музичного училища ім. Р.Глієра (керівник З.Томпсон).

У заключному концерті Національної філармонії взяли участь шість хорових колективів, які виконали дванадцять хорових концертів Дмитра Бортнянського. Своєю майстерністю вразив жіночий хор КДВМУ ім. Р.Глієра (диригент Г.Горбатенко), об’ємністю звучання як завжди радує хор «Хрещатик», масштабністю, звуковою динамікою вразила капела «Думка» (диригент Є.Савчук). Саме «Думка» вперше виконала в Україні хоровий концерт Д.Бортнянського «Тобі Бога Хвалимо».

Музичні відкриття в цьому фестивалі дуже гармонійно єдналися з науковими відкриттями та дослідженнями, представленими на Міжнародній конференції, що проходила в Національній музичній академії.

У наш час зібрати відомих учених Києва, Москви, Санкт-Петербурга, Львова, Дрогобича, Миколаєва непросто. У цьому велика заслуга організаторів Центру музичної інформації НСКУ (директор О.Галинська). Зустріч вчених України і Росії, чудові концертні програми фестивалю відкрили нові сторінки життя і творчості великого українського композитора Д.Бортнянського, чиє 250-річчя відзначає вся світова громадськість.