UA / RU
Підтримати ZN.ua

СЕЗОН ФІЛАРМОНІЇ: ЩО НОВЕНЬКОГО?

Прийшла осінь — і афішні стенди Києва звично зажовтіли: на них з’явилися філармонічні афіші. Що чекає шанувальників академічної музики майбутнього сезону?..

Автор: Юрій Чекан

Прийшла осінь — і афішні стенди Києва звично зажовтіли: на них з’явилися філармонічні афіші. Що чекає шанувальників академічної музики майбутнього сезону? Наскільки оригінальним і цікавим він буде?

Саме відкриття сезону обіцяє бути неабияким: 17 вересня, Євген Ржанов зіграє Другий фортепіанний концерт Л.Ревуцького, а Н.Дядюра диригуватиме «Фантастичною симфонією» Берліоза. Обидва твори виконуються нечасто; обидва належать до золотого фонду світового мистецтва. Компонування програми за принципом «фіфті-фіфті» — також у традиціях філармонії. У цьому плані концерт-відкриття багато в чому є моделлю всього майбутнього сезону.

По-перше, у ньому пропорційно звучатимуть західноєвропейська класика і вітчизняна музика. Так, Марко Комонько в грудні зіграє цілий концерт із творів Мирослава Скорика, а Ольга Ривняк — із творів Євгена Станковича (січень); опуси Моцарта, Бетховена, Шуберта, Брамса включив у свою квітневу програму Сергій Стадлер; у планах також — рахманіновські клавірабенди Володимира Міщука (Санкт-Петербург) і Володимира Віардо (США).

По-друге, прийдешній сезон багато в чому буде орієнтований на ювілеї. 250-річчю від дня смерті Й.С.Баха приурочений концерт камерного оркестру «Музика віва» під керівництвом Олександра Рудіна і виступ Володимира Крайнєва. До 190-річчя від дня народження Фридеріка Шопена і Роберта Шумана Наум Штаркман виконає «Карнавал» і шопенівські мініатюри. Паскаль Годар до 125-річчя Моріса Равеля запропонує програму з творів французького композитора. Знаменита П’ята симфонія Дмитра Шостаковича пролунає до 25-річчя від дня смерті композитора в інтерпретації московського диригента Олександра Дмитрієва. Плануються і концерти до ювілею Скрябіна.

Традиційно виступлять підтримувані Фондом сприяння розвитку мистецтв філармонічні абонементи («Мистецтво фортепіанної гри» і «Скрипкова музика») — саме в рамках названих абонементів передбачаються гастролі найславетніших музикантів.

Нарешті, гастролерами найчастіше виступають наші колишні співвітчизники, які живуть і працюють нині в далекому зарубіжжі. Поміркуйте самі: «кияни» Євген Ржанов і Вадим Гладков приїжджають, відповідно, із Німеччини й Іспанії, «москвичі» Наталя Корсакова і Дмитро Башкіров — з Амстердама і Мадрида, «львів’янин» Марк Комонько, «киянин» Олексій Гринюк і «москвич» Григорій Жислін — із Лондона... Найближчий (19 вересня) концерт Вікторії Лук’янець із запланованої серії «Золоті голоси України» також нагадує про нинішню закордонну, австрійську, «прописку» київської примадонни (у програмі — твори Белліни, Доніцетті, Рахманінова).

Мимоволі задумаєшся: наскільки ж потужною є наша виконавча школа, наскільки вона фундаментальна, якщо, інвестуючи музичну культуру розвинених країн такими іменами, все ще залишається життєздатною!

Втім, а чи не тішимо ми себе, стверджуючи це? Чи не видаємо бажане за дійсне? І чи не в минулому вже все — і школа, і традиції, і власне академічна музична культура?

Таку сумну ноту в роздумах про майбутній сезон повністю можна з’ясувати і виправдати. Варимося у власному соку, часто навіть не замислюємося над тим, якими філармонічні сезони бувають у принципі, поступово забуваючи й те, якими вони були в нас раніше. За прикладами далеко ходити не потрібно — московські критики ремствують, що занадто багато однакових програм пропонують москвичам у прийдешньому сезоні їхні колективи й диригенти. До бетховенського ювілею тричі (у різних інтерпретаціях!) повинна пролунати в Москві Дев’ята симфонія; а Четвертий фортепіанний концерт — шість разів. Нам би такої одноманітності...

А поки — будемо задовольнятися тим, що маємо. Тим більше що, незважаючи на традиційність і відсутність принципових новацій (нинішній сезон часом виглядає як зліпок попереднього), тут є що послухати. Якщо триватиме малерівський цикл Володимира Сіренка (за словами генерального директора філармонії Дмитра Остапенка, філармонія готова продовжити співробітництво над цим проектом, який викликав жвавий інтерес київської публіки), якщо відбудеться запланований на жовтень концерт Гідона Кремера (програма ще уточнюється, але, за попередніми відомостями, це буде музика Альфреда Шнітке; диригуватиме Роман Кофман), якщо приїде з запланованими гастролями Юрій Башмет, якщо зможуть- таки завершити переговори, що ведуться не перший рік, із Мстиславом Ростроповичем — філармонічний сезон заграє додатковими барвами.

Що ж, поживемо — побачимо.